Abstract
Parallel to the rising number of revision hip procedures, an increasing number of complex periprosthetic osseous defects can be expected. Stable long-term fixation of the revision implant remains the ultimate goal of the surgical protocol. Within this context, an elaborate preoperative planning process including anticipation of the periacetabular defect form and size and analysis of the remaining supporting osseous elements are essential. However, detection and evaluation of periacetabular bone defects using an unsystematic analysis of plain anteroposterior radiographs of the pelvis is in many cases difficult. Therefore, periacetabular bone defect classification schemes such as the Paprosky system have been introduced that use standardized radiographic criteria to better anticipate the intraoperative reality. Recent studies were able to demonstrate that larger defects are often underestimated when using the Paprosky classification and that the intra- and interobserver reliability of the system is low. This makes it hard to compare results in terms of defects being studied. Novel software tools that are based on the analysis of CT data may provide an opportunity to overcome the limitations of native radiographic defect analysis. In the following article we discuss potential benefits of these novel instruments against the background of the obvious limitations of the currently used native radiographic defect analysis.
Zusammenfassung
Parallel zur steigenden Anzahl der Revisionseingriffe am Hüftgelenk steigt auch die Anzahl der Patienten, die große periazetabuläre Knochendefekte aufweisen. Die adäquate chirurgische Versorgung solch komplexer Fälle mit einer stabilen und langfristigen Fixation des Revisionsimplantats bleibt oberstes Ziel. Hierzu ist eine präoperative Planung mit Abschätzung der Defektform und -größe sowie des verbleibenden autochthonen Knochenlagers essenziell. Die Detektion und Evaluation pfannenseitiger periprothetischer Knochendefekte durch unsystematische Beurteilung von konventionellen Beckenübersichtsaufnahmen ist jedoch in vielen Fällen nur unzureichend möglich. Zur vereinfachten präoperativen Planung wurden deshalb Klassifikationen wie die von Paprosky eingeführt, die standardisierte radiologische Evaluationskriterien anwenden, um den intraoperativ zu erwartenden Knochendefekt leichter einzuschätzen. Aktuelle Forschungsarbeiten konnten jedoch zeigen, dass diese Klassifikationssysteme die Größe der Defekte häufig unterschätzen und eine niedrige Intra- und Interobserverreliabilität aufweisen. Somit sind Ergebnisse unterschiedlicher Studien nur bedingt miteinander vergleichbar. Neuartige Software-Applikationen basierend auf der Analyse computertomographisch generierter Daten bieten Lösungsansätze für die Probleme, die mit der nativ-radiologischen Defektanalyse verbunden sind. Im folgenden Artikel wird der potenzielle Nutzen dieser neuartigen diagnostischen Instrumente vor dem Hintergrund der offensichtlichen Limitationen der bisher etablierten nativ-radiologischen Defektanalyse diskutiert.
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K. Horas, J. Arnholdt, A.F. Steinert, M. Hoberg, M. Rudert and B. M. Holzapfel declare that they have no competing interests.
This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.
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Horas, K., Arnholdt, J., Steinert, A. et al. Acetabular defect classification in times of 3D imaging and patient-specific treatment protocols. Orthopäde 46, 168–178 (2017). https://doi.org/10.1007/s00132-016-3378-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-016-3378-y
Keywords
- Acetabular bone defects
- Acetabular revision arthroplasty
- Paprosky classification
- Computed tomography
- 3D analysis