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Femoraler Hüftprothesenwechsel

Replacement of femoral hip prostheses

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Zusammenfassung

Der femorale Hüftprothesenwechsel ist technisch anspruchsvoll. Aus diesem Grund ist die exakte präoperative Planung für den Erfolg einer Wechseloperation von entscheidender Bedeutung. Die Vielfalt der möglichen Rekonstruktionsverfahren bei femoraler Defektsituation erschwert den Entscheidungsprozess zusätzlich. Im Rahmen der präoperativen Diagnostik sind deshalb etablierte Klassifikationssysteme bei der Therapieentscheidung unverzichtbar. Intraoperativ müssen geeignete Implantate und Instrumente zur Verfügung stehen, um auf Komplikationen adäquat reagieren zu können. Primäres Ziel der Wechselendoprothetik ist neben der Wiederherstellung der physiologischen Gelenkbiomechanik eine primärstabile Verankerung des Implantats im vitalen Knochen. Vor dem Hintergrund einer möglichen erneuten Revisionsoperation sollten zementfreie Verfahren bevorzugt werden. Modulare Systeme erlauben eine große intraoperative Flexibilität bei der Rekonstruktion des Rotationszentrums. Abhängig von der vorliegenden ossären Defektsituation kann eine Anlagerung von auto- oder allogenen Knochentransplantaten notwendig werden.

Verschiedene Klassifikationssysteme für femorale Defektsituationen werden dargestellt und entsprechende Behandlungsoptionen diskutiert.

Abstract

Femoral revision of total hip arthroplasty is a technically demanding procedure. Therefore, accurate preoperative planning is essential for good clinical results. With many reconstruction methods available, the decision-making process can be complex. Well established classification systems can facilitate preoperative planning. At the time of revision surgery appropriate implants and instruments have to be available ensuring the possibility of managing operative complications. Primary goals of revision arthroplasty are restoration of the physiological joint biomechanics and primary stable fixation of the revision implant. In consideration of possible repeat revision surgery, cementless stem fixation should be preferred. Modular stems provide significant flexibility in restoring the center of rotation. Depending on the pre-existing femoral defect, osseous grafts can be necessary.

The scope and classification systems of femoral osseous defects in revision arthroplasty will be discussed and different treatment options will be outlined, which guide the surgeon in selecting an appropriate method of reconstruction.

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Literatur

  1. Graves SE, Davidson D, Ingerson L et al (2004) The Australian orthopaedic association national joint replacement registry. Med J Aust 180:31–34

    Google Scholar 

  2. Mahomed NN, Barrett JA, Katz JN et al (2003) Rates and outcomes of primary and revision total hip replacement in the United States medicare population. J Bone Joint Surg Am 85-A:27–32

    Google Scholar 

  3. Malchau H, Herberts P, Eisler T et al (2002) The Swedish total hip replacement register. J Bone Joint Surg Am 84-A [Suppl 2]:2–20

  4. Wirtz DC, Heller KD, Holzwarth U et al (2000) A modular femoral implant for uncemented stem revision in THR. Int Orthop 24:134–138

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Gruner A, Heller KD (2009) Revisionsalloarthroplastik des Hüftgelenks. Schaftrevision: Wann ist welches Implantat sinvoll? Orthopäde 38:667–680

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Jones RE (2004) Modular revision stems in total hip arthroplasty. Clin Orthop Relat Res 420:142–147

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hedlundh U, Sanzen L, Fredin H (1997) The prognosis and treatment of dislocated total hip arthroplasties with a 22 mm head. J Bone Joint Surg Br 79:374–378

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Puri L, Wixson RL, Stern SH et al (2002) Use of helical computed tomography for the assessment of acetabular osteolysis after total hip arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 84-A:609–614

    Google Scholar 

  9. Della Valle CJ, Paprosky WG (2004) The femur in revision total hip arthroplasty evaluation and classification. Clin Orthop Relat Res 420:55–62

    Article  Google Scholar 

  10. Harris WH, McCarthy JC Jr, O’Neill DA (1982) Femoral component loosening using contemporary techniques of femoral cement fixation. J Bone Joint Surg Am 64:1063–1067

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Engh CA, Bobyn JD, Glassman AH (1987) Porous-coated hip replacement. The factors governing bone ingrowth, stress shielding, and clinical results. J Bone Joint Surg Br 69:45–55

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. D’Antonio J, McCarthy JC, Bargar WL et al (1993) Classification of femoral abnormalities in total hip arthroplasty. Clin Orthop Relat Res 296:133–139

    Google Scholar 

  13. Mittelmeier W, Hauschild M, Bader R, Gradinger R (2006) Spezialimplantate. In: Gradinger R, Gollwitzer H (Hrsg) Ossäre Integration. Springer, Heidelberg

  14. Elke R (2001) Schaftrevision: Klassifikation und Behandlung. Orthopäde 30:280–286

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Pak JH, Paprosky WG, Jablonsky WS, Lawrence JM (1993) Femoral strut allografts in cementless revision total hip arthroplasty. Clin Orthop Relat Res 295:172–178

    PubMed  Google Scholar 

  16. Paprosky WG, Burnett RS (2002) Assessment and classification of bone stock deficiency in revision total hip arthroplasty. Am J Orthop 31:459–464

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Bettin D, Katthagen BD (1997) Die DGOT-Klassifikation von Knochendefekten bei Hüfttotalendoprothesen-Revisionsoperationen. Z Orthop Grenzgeb 135:281–284

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Engelbrecht E, Siegel A (1989) Komplikationen nach Hüfttotalendoprothese. Radiologe 29:508–518

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Migaud H, Ala Eddine T, Demondion X et al (2000) Classification des pertes de substance: Reproductibilite des classifications et groupement lesionneles. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 86 [Suppl 1]:38–42

    Google Scholar 

  20. Mallory TH (1988) Preparation of the proximal femur in cementless total hip revision. Clin Orthop Relat Res 235:47–60

    PubMed  Google Scholar 

  21. Saleh KJ, Holtzman J, Gafni A et al (2001) Reliability and intraoperative validity of preoperative assessment of standardized plain radiographs in predicting bone loss at revision hip surgery. J Bone Joint Surg Am 83-A:1040–1046

    Google Scholar 

  22. Gozzard C, Blom A, Taylor A et al (2003) A comparison of the reliability and validity of bone stock loss classification systems used for revision hip surgery. J Arthroplasty 18:638–642

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Käfer W, Fraitzl CR, Kinkel S et al (2004) Gültigkeit und Reproduzierbarkeit radiologischer Klassifikationskriterien des knöchernen Substanzdefekts vor Revisionshüftendoprothetik. Z Orthop Grenzgeb 142:33–39

    Article  Google Scholar 

  24. Decking R, Puhl W, Simon U, Claes LE (2006) Changes in strain distribution of loaded proximal femora caused by different types of cementless femoral stems. Clin Biomech (Bristol, Avon) 21:495–501

    Google Scholar 

  25. Roth A, Richartz G, Sander K et al (2005) Verlauf der periprothetischen Knochendichte nach Hüfttotalendoprothesenimplantation. Orthopäde 34:334–344

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Wagner H (1987) Revisionsendoprothese für das Hüftgelenk bei schwerem Knochenverlust. Orthopäde 16:295–300

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Schuh A, Holzwarth U, Zeiler G (2004) Der modulare MRP-Titanrevisionsschaft in der Revisionsendoprothetik des Hüftgelenks. Orthopäde 33:63–67

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Paprosky WG, Aribindi R (2000) Hip replacement: treatment of femoral bone loss using distal bypass fixation. Instr Course Lect 49:119–130

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Bong MR, Kummer FJ, Koval KJ, Egol KA (2007) Intramedullary nailing of the lower extremity: biomechanics and biology. J Am Acad Orthop Surg 15:97–106

    PubMed  Google Scholar 

  30. Fink B, Grossmann A, Fuerst, M (2009) Distal interlocking screws with a modular revision stem for revision total hip arthroplasty in severe bone defects. J Arthroplasty

  31. Holzwarth U, Schuh A, Zeiler G (2004) Biomechanische Aspekte der Revisionsendoprothetik. In: Thümler P, Forst R, Zeiler G (Hrsg) Modulare Revisionsendoprothetik des Hüftgelenks. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 60–75

  32. Ornstein E, Franzen H, Johnsson R et al (2004) Hip revision using the Exeter stem, impacted morselized allograft bone and cement: a consecutive 5-year radiostereometric and radiographic study in 15 hips. Acta Orthop Scand. 75:533–543

    Google Scholar 

  33. Malkani AL, Paiso JM, Sim FH (2000) Proximal femoral replacement with megaprosthesis. Instr Course Lect 49:141–146

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Gosheger G, Hillmann A, Lindner N et al (2001) Soft tissue reconstruction of megaprostheses using a trevira tube. Clin Orthop Relat Res 393:264–271

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Zuurmond RG, Pilot P, Verburg AD (2007) Retrograde bridging nailing of periprosthetic femoral fractures. Injury 38:958–964

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Springer BD, Fehring TK, Griffin WL et al (2009) Why revision total hip arthroplasty fails. Clin Orthop Relat Res 467:467:166–173

    Google Scholar 

  37. Wirtz DC, Niethard FU (1997) Ursachen, Diagnostik und Therapie der aseptischen Hüftendoprothesenlockerung – eine Standortbestimmung. Z Orthop Grenzgeb 135:270–280

    Article  CAS  Google Scholar 

  38. Dohmae Y, Bechtold JE, Sherman RE et al (1988) Reduction in cement-bone interface shear strength between primary and revision arthroplasty. Clin Orthop Relat Res 236:214–220

    PubMed  Google Scholar 

  39. Thorey F, Lerch M, Kiel H et al (2008) Revision total hip arthroplasty with an uncemented primary stem in 79 patients. Arch Orthop Trauma Surg 128:673–678

    Article  PubMed  Google Scholar 

  40. Eichinger S, Forst R (2004) Analyse der Revisionskonzepte von modularen und nichtmodularen Systemen. In: Thümler P, Forst R, Zeiler G (Hrsg) Modulare Revisionsendoprothetik des Hüftgelenkes. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 86–96

  41. Fink B, Fuerst M, Hahn M et al (2005) Fixationsprinzipien des zementlosen modularen Hüftrevisionsschaftes Revitan. Unfallchirurg 108:1029–1037

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  42. Thorey F, Lerch M, Kiel H et al (2007) The uncemented primary Bicontact stem in revision total hip arthroplasty in young patients. Z Orthop Unfall 145 [Suppl 1]:40–43

    Google Scholar 

  43. Barrack RL (1994) Modularity of Prosthetic Implants. J Am Acad Orthop Surg 2:16–25

    PubMed  Google Scholar 

  44. Courpied JP, Migaud H (2000) Reprise fémorale dans les arthroplasties itératives aseptiques de la hanche. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 86 [Suppl I]:33–90

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Rudert, M., Hoberg, M., Prodinger, P. et al. Femoraler Hüftprothesenwechsel. Chirurg 81, 299–309 (2010). https://doi.org/10.1007/s00104-009-1844-3

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