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Hematogenous metastases in patients with Stage I or II endometrial carcinoma

Hämatogene Metastasierung bei Patientinnen mit Endometriumkarzinom im Stadium I und II

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Abstract

Aims

The aim of this study was to present the characteristics, methods of treatment, and the survival of patients with hematogenous metastases from endometrial carcinoma, free from local and other distant recurrences.

Patients and Methods

In 1,610 endometrial carcinoma patients managed with surgery and postoperative radiotherapy, we defined hematogenous metastases as a tumor spread to the lung or other sites via hematogenous routes.

Results

A total of 110 patients with stage I and II endometrial carcinoma, presenting with 134 metastases sites (69 in the lungs, 32 in the liver, 23 in the bones, and 10 in the brain), were observed. Progestin and combination chemotherapy were the most commonly used therapies. Primary treatment consisted of surgery in patients with solitary metastases to the lung (30 patients), liver (2 patients), and brain (2 patients). Radiotherapy was performed in 32 patients with metastases to the brain and bones. Presenting with a 36-month survival rate were 11.6% (8/69) of patients with metastases to the lungs, 6.3% (2/32) of patients with metastases to the liver, 8.7% (2/23) of patients with metastases to the bones, and 20.0% (2/10) of patients with metastases to the brain.

Conclusions

Hormonal therapy and chemotherapy play a major role in the palliative management of patients with hematogenous metastases from endometrial carcinoma to the liver, lungs, and bones. Radical treatment in patients with metastases to the lung or liver consists of resection of the metastasis combined with chemo- and/or hormonotherapy for metastases to the bones treatment consists of radiotherapy + chemotherapy, for metastasis to the brain treatment consists of resection combined with radiotherapy.

Zusammenfassung

Ziel

Darstellung von Charakteristika, Behandlungsmethoden und Überleben von Patientinnen mit hämatogenen Metastasen des Endometriumkarzinoms ohne lokalen und Fernrezidive.

Patienten und Methoden

Bei 1610 Patientinnen mit Endometriumkarzinom, die mit Operation und postoperativer Strahlentherapie behandelt worden waren, definierten wir hämatogene Metastasen als Ausbreitung bösartiger Tumoren in die Lungen oder andere Regionen über die Blutbahn.

Ergebnisse

Wir beobachteten 110 Endometriumkarzinom-Patientinnen, Stadien I und II, bei denen 134 Metastasenlokalisatione festgestellt wurden: 69 in den Lungen, 32 in der Leber, 23 in den Knochen und 10 im Gehirn. Die am häufigsten eingesetzten Behandlungsregime waren Progestine und Kombinationschemotherapie. Erstbehandlung waren Operationen bei Patientinnen mit einzelnen Lungenmetastasen (30 Fälle), Lebermetastasen (2 Fälle) und Gehirnmetastasen (2 Fälle). Eine Strahlentherapie wurde bei 32 Patienten mit Gehirnmetastasen und mit Knochenmetastasen durchgeführt. Nach 36 Monaten betrug die Überlebensrate 11,6% (8/69) der Patientinnen mit Lungenmetastasen, 6,3% (2/32) der Patientinnen mit Lebermetastasen, 8,7% (2/23) der Patientinnen mit Knochenmetastasen und 20,0% (2/10) der Patientinnen mit Gehirnmetastasen.

Schlussfolgerung

Hormon- und Chemotherapie spielen eine wesentliche Rolle in der palliativen Behandlung von Patientinnen mit hämatogenen Leber-, Lungen- und Knochenmetastasen des Endometriumkarzinoms. Die radikale Behandlung bei Lungen- oder Lebermetastasen umfasst chirurgische Metastasenresektion und adjuvante Chemo- und/oder Hormontherapie, bei Knochenmetastasen Strahlen- plus Chemotherapie und bei Gehirnmetastasen chirurgische Metastasenresektion und adjuvante Strahlentherapie.

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Correspondence to Paweł Blecharz.

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Blecharz, P., Urbański, K., Mucha-Małecka, A. et al. Hematogenous metastases in patients with Stage I or II endometrial carcinoma. Strahlenther Onkol 187, 806–811 (2011). https://doi.org/10.1007/s00066-011-2250-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-011-2250-6

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