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Whole-Brain Radiotherapy Combined with Surgery or Stereotactic Radiotherapy in Patients with Brain Oligometastases

Long-Term Analysis

Ganzhirnbestrahlung kombiniert mit operativer Entfernung oder stereotaktischer Strahlenbehandlung bei Patienten mit Oligohirnmetastasen: Eine Langzeitstudie

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Objective:

To verify whether the treatment of brain oligometastases with whole-brain radiotherapy (WBRT) plus stereotactic radiotherapy (SRT) or surgical resection results in different outcomes.

Methods:

Files of patients affected by brain metastases submitted to surgical resection followed by WBRT (group A) or WBRT + SRT (group B) were retrospectively selected for this study. The two treatment groups were matched for the following potential prognostic factors: WBRT schedule, age, gender, performance status, tumor type, number of brain metastases, extra-cerebral metastases, and recursive partitioning analysis class (RPA). The outcomes of patients in both groups were evaluated in terms of toxicity, local control, and overall survival.

Results:

Total of 97 patients were selected (56 male; 42 female) who were respectively submitted to surgical resection followed by WBRT (group A, n = 50 patients) or WBRT + SRT (Group B, n = 47 patients). Median follow-up was 95 months (range, 8–171 months). The 1-year local control rates were 46.0% and 69.0% respectively. No significant difference in local tumor control was observed between group A and B (p = 0.10). Median overall survival was 15 and 19 months in group A and B, respectively. One-year survival was 56.0% and 62%, respectively. No difference was observed in the two groups (p = 0.40).

Conclusion:

Surgery remains the main therapeutic approach in symptomatic patients; nevertheless, our data support the use of WBRT plus SRT in one or two brain metastases smaller than 3 cm.

Zielsetzung:

Zu untersuchen, ob die Behandlung von Oligohirnmetastasen mit Ganzhirnbestrahlung (whole-brain radiotherapy, WBRT) plus stereotaktischer Radiotherapie (SRT) oder chirurgischer Resektion unterschiedliche Ergebnisse bringt.

Methoden:

Krankenakten von Patienten mit operativ entfernten Hirnmetastasen und anschließender WBRT (Gruppe A) oder WBRT + SRT (Gruppe B) wurden retrospektiv für diese Studie ausgewählt. Die zwei Beghandlungsarme wurden für folgende prognostische Parameter gematcht: WBRT-Schema. Alter, Geschlecht, Allgemeinzustand, Art des Primärtumors, Anzahl der Hirnmetastasen, extrazerebrale Metastasen, Recursive-Partioning-Analysis-(RPA-)Klasse. Das Behandlungsergebnis für beide Patientengruppen wurde im Hinblick auf Toxizität, lokale Tumorkontrolle und Gesamtüberleben bewertet.

Ergebnisse:

Insgesamt wurden 97 Patienten ausgewählt (56 m; 42 w), die entweder mit operativer Entfernung und anschließender WBRT (Gruppe A, n = 50 Pat.) oder mit WBRT + SRT (Gruppe B, n = 47 Pat.) behandelt wurden. Die mediane Beobachtungszeit betrug 95 Monate (Spanne 8–171). Die lokale Tumorkontrolle nach 1 Jahr betrug 46,0% (Gruppe A) und 69,0% (Gruppe B), ohne dass dieser Unterschied statistisch signifikant wäre (p = 0,10). Das mediane Gesamtüberleben betrug jeweils 15 und 19 Monate in Gruppe A and B. Die 1-Jahres-Überlebensrate betrug jeweils 56,0% and 62%. Es wurde kein Unterschied zwischen den beiden Gruppen gefunden (p = 0,40).

Schlussfolgerung:

Die chirurgische Entfernung bleibt die Behandlungsoption bei symptomatischen Patienten. Unsere Daten sprechen für eine Behandlung mit WBRT plus SRT bei Vorliegen von ein oder zwei Hirnmetastasen, die kleiner als 3 cm sind.

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Correspondence to Rosa Autorino MD.

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D’Agostino, G.R., Autorino, R., Pompucci, A. et al. Whole-Brain Radiotherapy Combined with Surgery or Stereotactic Radiotherapy in Patients with Brain Oligometastases. Strahlenther Onkol 187, 421–425 (2011). https://doi.org/10.1007/s00066-011-2228-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-011-2228-4

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