Skip to main content

Advertisement

Log in

Fisteln und Fissuren

Teil 1: Perianale Fisteln

  • Praxis
  • FORTBILDUNG COLOPROCTOLOGY
  • Published:
coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Perianale Abszesse entstehen in der Regel aus der Entzündung von Proktodealdrüsen zwischen den analen Sphinkteren auf Höhe der Linea dentata. Die akute Therapie lindert den erheblichen Schmerz, verhindert aber meist nicht die Entwicklung perianaler Fisteln. Die Herausforderung bei der Therapie perianaler Fisteln bewegt sich zwischen bestmöglicher, definitiver Heilung und Bewahrung der Kontinenz. Konservative Ansätze mit der Fibrinklebung kommen als erster Schritt zum Einsatz, wenn operative Verfahren erhebliche Kontinenzeinbußen zur Folge haben könnten. Die Therapie mit „Fistel- Plugs“ zeigt erste gute Ergebnisse, bedarf aber der weiteren kritischen Beobachtung. Bei unteren, intersphinktären Fisteln können mit der alleinigen Spaltung und geringem Risiko gute Ergebnisse erzielt werden. Komplexere Fisteln – bis hin zu ausgedehnten Fistelsystemen – und höhere, gar suprasphinktäre Fisteln mahnen zur Vorsicht. Hier kann mit der primären Seton-Therapie zunächst „konditionierend“ die Fistel bewehrt werden, um in einem zweiten Schritt definitiv operativ die Abheilung zu erreichen. Dabei konkurrieren die sparsame Fistelausräumung ohne Fistelspaltung, gedeckt durch eine Verschiebelappenplastik, mit der Fistulotomie, dem Debridement und der sofortigen Rekonstruktion.

Die Behandlung der perianalen Fistelerkrankung hat Chirurgen schon vor Jahrhunderten Ruhm eingebracht – immerhin hat Charles-François Felix mit der erfolgreichen Operation dieser Erkrankung bei Ludwig XIV. der französischen Chirurgie die Unterstützung der Krone gesichert und geholfen, Chirurgen auf das gesellschaftliche Niveau von Ärzten zu heben.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Aguilar PS, Plalsencia G, Hardy TG, Hartmann RF, Stewart WR. Mucosal advancement in the treatment of anal fistula. Dis Colon Rectum 1985;28:496–501.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Athanasiadis S, Helmes C, Yazigi R, Köhler A. The direct closure of the internal fistula opening without advancement flap for transsphincteric fistulas in ano. Dis Colon Rectum 2004;47:1174–80.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Belliveau P, Thomson JP, Parks AG. Fistula in ano: A manometric study. Dis Colon Rectum 1983;26:152–4.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Buchanan GN, Halligan S, Bartram CI, Williams AB, Tarroni D, Cohen CR. Clinical examination, endosonography, and MR imaging in preoperative assessment of fistula in ano: comparison with outcome-based reference standard. Radiology 2004;233:674–81.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Champagne BJ, O’Connor LM, Ferguson M, Orangio GR, Schertzer ME, Armstrong DN. Efficacy of anal fistula plug in closure of cryptoglandular fistulas: long-term follow up. Dis Colon Rectum 2006;49:1817–21.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Christensen A, Lisbeth N, Christensen J. Treatment of transsphincteric fistulas by the seton technique. Dis Colon Rectum 1984;29:454–5.

    Article  Google Scholar 

  7. Garcia-Aguilar J, Belmonte C, Wong DW, Goldberg SM, Madoff RD. Cutting seton versus two-stage seton fistulotomy in the surgical management of high anal fistula. Br J Surg 1998;85:243–5.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Godsall DH, Miles WE. Diseases of the anus and rectum. Longmans Green, London, 1900; pp 92–173.

  9. Gordon PH. Anorectal abscesses and fistula in ano. In: Principles and practice of surgery for the colon, rectum and anus. Quality Medical Publishing Inc, St. Louis, Missouri., 1992; pp 221–65.

    Google Scholar 

  10. Gustafsson UM, Graf W. Excision of anal fistula with closure of the internal opening: Functional and manometric results. Dis Colon Rectum 45:2002;1672–8.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Herold A. Persönliche Mitteilung, unveröffentlicht. 2008.

  12. Isbister WH, Al Sanea N. The cutting seton: an experience at King Faisal Specialist Hospital. Dis Colon Rectum 2001;44:722–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Kronberg O. To lay open or excise a fistula in ano: A randomized trial. Br J Surg 1985;72:970.

    Article  Google Scholar 

  14. Kuijpers HC, Schulpen T. Fistulography for fistula in ano. Is it useful? Dis Colon Rectum 1985;28:103–4.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Law PJ, Talbot RW, Bartram CJ. Anal endosonography in the evaluation of perianal sepsis and fistula in ano. Br J Surg 1989;76:752–5.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Lindsey I, Smilgin-Humphreys MM, Cunningham C, Mortensen NJ, George BD. A randomized, controlled trial of fibrin glue vs conventional treatment for anal fistula. Dis Colon Rectum 2002;45:1608–15.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Loungnarath R, Dietz DW, Mutch MG, Birnbaum EH, Kodner IJ, Fleshman JW. Fibrin glue treatment of complex anal fistulas has low success rate. Dis Colon Rectum 2004;47:432–6.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Marks CG, Ritchie JK. Anal fistulas at St. Marks Hospital Br J Surg. 1977;64:84–91.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Mizrahi N, Wexner SD, Zmora O, Da Silva G, Efron J, Weiss EG, Vernava AM 3rd, Nogueras JJ. Endorectal advancement flap: are there predictors of failure? Dis Colon Rectum. 2002;45:1616–21.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Morson BC, Dawson IMP. Gastrointestinal Pathophysiology. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 1972.

    Google Scholar 

  21. O’Connor L, Champagne BJ, Ferguson MA, Orangio GR, Schertzer ME, Armstrong DN. Efficacy of anal fistula plug in closure of Crohns anorectal fistulas. Dis Colon Rectum 2006;49:1569–73.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Parkash S, Lakshmiratan V, Gajendran V. Fistula in ano: treatment by fistulectomy, primary closure and reconstitution. Aust N Z J Surg 1985;55:23–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Parks AG. Pathogenesis and treatment of fistula in ano. BMJ 1:1961;463–9.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Parks AG, Gordon PH, Hardcastle JH. A classification of fistula in ano. Br J Surg 1976;63:1–12.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Parks AG, Stitz RW. The treatment of high fistula in ano. Dis Colon Rectum. 19:1976;487–99.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Perez F, Arroyo A, Serrano P, Sánchez A, Candela F, Perez MT, Calpena R. Randomized clinical and manometric study of advancement flap versus fistulotomy with sphincter reconstruction in the management of complex fistula in ano. Am J Surg 2006;192:34–40.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Pescatori M, Maria G, Anastasio G, Rinallo L. Anal manometry improves the outcome of surgery for fistula in ano. Dis Colon Rectum 1989;32:588–92.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Ramanujam PS, Prasad ML, Abcarian H, Tan AB. Perianal abscesses and fistulas. A study of 1023 patients Dis Colon Rectum. 1984;27:593–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Schouten WR, Zimmermann DD, Briel JW. Transanal advancement flap repair of transsphincteric fistulas. Dis Colon Rectum 1999;42:1419–22.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Schwandner O, Stadler F, Dietl O, Wirsching RP, Fuerst A. Initial experience on efficacy in closure of cryptoglandular and Crohn’s transsphincteric fistulas by the use of the anal fistula plug. Int J Colorectal Dis 2008;23:319–24.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Sentovich SM. Fibrin glue for anal fistulas: long term results. Dis Colon Rectum 2003;46:498–502.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Stelzner F. Die anorektalen Fisteln. Springer, Berlin Heidelberg New York, 1959.

    Google Scholar 

  33. Uribe N, Millan M, Minguez M, Ballester C, Asencio F, Sanchiz V, Esclapez P, del Castillo JR. Clinical and manometric results of endorectal advancement flaps for complex anal fistulas. Int J Colorectal Dis 2007;22:259–64.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Koperen PJ van, D’Hoore A, Wolthuis AM, Bemelman WA, Slors JF. Anal fistula plug for closure of difficult anorectal fistula: a prospective study. Dis Colon Rectum 2007;50:2168–72.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Vasilevsky CA, Gordon PH. Results of treatment of fistula in ano. Dis Colon Rectum 1985;28:225–31.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  36. Wedell J, Meier zu Eissen P, Banzhaf G, Kleine L. Sliding flap advancement for the treatment of high level fistulae. Br J Surg 1987;74:390–91.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  37. Westerterp M, Volkers NA, Poolman RW, Tets WF van. Anal fistulotomy between Skylla and Charybdis. Colorectal Dis 2003;5:549–51.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. West RL, Zimmermann DD, Dwarkasing S, Hussain SM, Hop WC, Schouten WR, Kuipers EJ, Felt-Bersma RJ. Prospective comparison of hydrogen peroxide enhanced three dimensional endoanal ultrasonography and endoanal magnetic resonance imaging of perianal fistulas. Dis Colon Rectum 2003;46:1407–15.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Zimmermann DD, Briel JW, Gosselink MP, Schouten WR. Anocutaneous advancement flap repair of transsphincteric fistulas. Dis Colon Rectum 2001;44:1474–80.

    Article  Google Scholar 

  40. V. Schumpelick, F. Harder Gastroenterologische Chirurgie. In: Siewert et al. (Hrsg) Praxis der Visceralchirurgie 2. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, 2006.

    Chapter  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Wolf Heitland.

Additional information

Nachdruck aus: Chirurg 2008;79:430–38.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Heitland, W. Fisteln und Fissuren. Coloproctol 31, 25–37 (2009). https://doi.org/10.1007/s00053-009-0006-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00053-009-0006-x

Navigation