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Controlling und Berichtswesen im OP-Management

Analyse des Entwicklungsstands

Controlling and reporting in operating room management

Analysis of the state of development

  • Trends und Medizinökonomie
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Zusammenfassung

In den meisten Krankenhäusern stellt der OP-Bereich eine der teuersten Ressourcen dar. Durch die zunehmend engeren finanziellen Spielräume am Ende der „Diagnosis-related-groups“- (DRG-)Konvergenzphase steigen die Anforderungen an ein professionelles und prozessorientiertes Controlling und Reporting im OP-Bereich. Die vorliegende Analyse gibt einen Überblick über die aktuelle Situation der Kostenrechnung, des Controllings und Berichtswesen im OP-Management in deutschen Krankenhäusern im Jahr 2007. Es werden Daten von 69 Krankenhäusern ausgewertet; dies ist der größte derzeit verfügbare Datenpool zu diesem Thema.

Abstract

The operating room (OR) is one of the most expensive facilities in most hospitals. The demands on a professional and process-oriented controlling and reporting in the OR are increased due to the increasingly more limited financial margins at the end of the diagnosis related groups (DRG) convergence phase. This study gives an overview of the current situation for cost calculation, controlling and reporting in OR management in German hospitals in 2007. The data from 69 hospitals were evaluated and this represents the largest currently available data pool on this topic.

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Literatur

  1. Alon E, Schupfer G (1999) Operationssaal-Management. Anaesthesist 48(10): 689–697

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bach A, Bauer M, Geldner G et al. (2000) Erfassung der IST-Kosten der Anästhesieabteilungen in Deutschland. Anaesthesiol Intensivmed 41: 903–909

    Google Scholar 

  3. Bauer M, Hanss R, Schleppers A et al. (2004) Prozessoptimierung im „kranken Haus“. Anaesthesist 53(5): 414–426

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Bender HJ, Waschke K, Schleppers A (2004) Tischlein wechsle dich: Sind Wechselzeiten ein Maß für ein effektives OP-Management? Anaesthesiol Intensivmed 9: 529–535

    Google Scholar 

  5. Dexter F, Coffin S, Tinker JH (1995) Decreases in anesthesia-controlled time cannot permit one additional surgical operation to be reliably scheduled during the workday. Anesth Analg 81(6): 1263–1268

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Dexter F, Traub RD (2002) How to schedule elective surgical cases into specific operating rooms to maximize the efficiency of use of operating room time. Anesth Analg 94(4): 933–942

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Donnelly P, Wadhwa L (1999) Better theatre management through intelligent reporting: the TIME system. Austral Health Rev 22(1): 169–183

    CAS  Google Scholar 

  8. From RP, Gergis SD, Forbes RB, Pank JR (1989) Operating room management: the role of the anesthesiologist. Hosp Top 67(3): 6–10

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Hanss R, Buttgereit B, Tonner PH et al. (2005) Overlapping induction of anesthesia: an analysis of benefits and costs. Anesthesiology 103: 391–400

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Mazzei WJ (1999) Maximizing operation room utilization: a landmark study. Anesth Analg 89: 1–2

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Overdyk F, Harvey S, Fishman R, Shippey F (1998) Successful strategies for improving operating room efficiency at academic institutions. Anesth Analg 86: 896–906

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Patterson P (1997) Is an 80% utilization a realistic target for ORs? OR Manager 13(5): 14–19

    Google Scholar 

  13. Rüegg-Stürm J (1996) Controlling als Führungsaufgabe. In: Rüegg-Stürm J (Hrsg) Controlling für Manager – Grundlagen, Methoden, Anwendungen, 7. Aufl. Neue Zürcher Zeitung, Zürich (2002), S 20–27

  14. Schmid H, Schüpfer G, Schleppers A (2006) Investitionsrechnung. Ein Beitrag zur unternehmerischen Investitionsentscheidung in der Anästhesie. Anaesthesiol Intensivmed 6: 345–353

    Google Scholar 

  15. Schleppers A, Sturm J, Bender HJ (2003) Die Implementierung einer zentralen Geschäftsordnung für ein zentrales OP Management – Öl oder Sand im Getriebe des OP-Ablaufs. Anaesthesiol Intensivmed 4: 295–304

    Google Scholar 

  16. Schleppers A, Bauer M, Pollwein B et al. (2003) Der richtige Anteil der DRG-Erlöse für die Anästhesieabteilung. Anaesthesiol Intensivmed 11: 803–807

    Google Scholar 

  17. Schleppers A, Bauer M, Berry M et al. (2006) Entwicklungsstand im OP-Management. Anaesthesiol Intensivmed 47: 157–161

    Google Scholar 

  18. Siegmund F, Berry M, Martin J et al. (2006) Entwicklungsstand im OP-Management – Eine Analyse in deutschen Krankenhäusern im Jahr 2005. Anaesthesiol Intensivmed 12: 743–750

    Google Scholar 

  19. Schüpfer G, Bauer M, Scherzinger B, Schleppers A (2005) Controllinginstrumente für OP-Manager. Anaesthesist 54(8): 800–807

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Berry, M., Schüpfer, G., Martin, J. et al. Controlling und Berichtswesen im OP-Management. Anaesthesist 57, 269–274 (2008). https://doi.org/10.1007/s00101-008-1304-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-008-1304-3

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