Summary
In 16 conscious resting dogs regional myocardial blood flow and the local coronary dilatory capacity were studied with the particle distribution technique during isovolemic hemodilution (hct=13%). Postischemic peak coronary hyperemia following release of temporary circumflex coronary artery occlusion was used for quantification of regional coronary dilatory capacity. In hemodilution (arterial blood oxygen content less than one third of normal) left ventricular blood flow (LVBF) was 460±36 ml/100 g·min, subendocardial/subepicardial flow amounted to 1.3±0.1. During postischemic peak hyperemia LVBF increased by 33% up to 606±63 ml/100 g·min. This 33% increase in LVBF was distributed mainly to the subepicardial layer, while in the subendocardial layer there was no significant flow increase. It is concluded that the increase in heart rate and systolic coronary vascular compression in addition to the lowered arterial oxygen content lead to exhaustion of the dilatory reserve in the subendocardium during hemodilution. Therefore the remainingoverall dilatory capacity is without functional significance.
Zusammenfassung
Die Verteilung der Myokarddurchblutung und der Dilatationsreserve der Koronargefäße wurde in 16 wachen Hunden in Ruhelage mit der Partikelverteilungsmethode bestimmt bei isovolämischer Hämodilution. Die postischämische Hyperämie der Koronargefäße nach Eröffnung eines zeitweiligen Verschlusses der Zirkumflexarterie wurde zur Beurteilung der lokalen Dilatationsreserve herangezogen. Unter Hämodilution (mit einem arteriellen Sauerstoffgehalt von weniger als einem Drittel des Normalwertes) betrug die Durchblutung des linken Ventrikels 460±36 ml/100 g·min.Das Verhältnis von subendokardialer/subepikardialer Durchblutung betrug 1,3±0,1. Während postischämischer Hyperämie stieg die Ventrikeldurchblutung um 33% auf 606±63 ml/100 g·min. Diese 33% ige Durchblutungszunahme erstreckte sich hauptsächlich auf die subepikardiale Schicht der Ventrikelwand, während in der subendokardialen Schicht keine signifikante Durchblutungszunahme nachweisbar war. Es wird gefolgert, daß die Zunahme der Herzfrequenz und der systolischen Koronargefäßkompression zusammen mit dem erniedrigten arteriellen Sauerstoffgehalt zu dieser Erschöpfung der Dilatationsreserve in der Innenschicht unter Hämodilution führen. Deshalb ist die verbleibende gemittelte Dilatationsreserve der gesamten Ventrikelwand ohne funktionelle Bedeutung.
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Holtz, J., Bassenge, E., von Restorff, W. et al. Transmural differences in myocardial blood flow and in coronary dilatory capacity in hemodiluted conscious dogs. Basic Res Cardiol 71, 36–46 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01907781
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01907781