Summary
Jejunal absorption of glucose, water, sodium and potassium was investigated under the influence of intravenously injected glucagon. This was done in 1) metabolically healthy adults, 2) patients with growth onset diabetes and reduced insulin secretion after glucagon, 3) patients with juvenile onset diabetes who do not secrete insulin after glucagon injection. A triple lumen perfusion technique was used.
Results: There is an initial short lasting increase of glucose absorption after glucagon administration in all three groups investigated. This was more pronounced in the diabetics than in the metabolically healthy adults. In a second phase, which was most marked 30–45 minutes after glucagon administration, a significant decrease of glucose absorption was seen. Sodium and water uptake were reduced after glucagon administration and potassium was found to be secreted into the lumen.
Zusammenfassung
Der Einfluß von Glucagon auf die Resorption von Glucose, Wasser, Natrium und Kalium wurde mittels der segmentalen Dünndarmperfusion mit einer dreilumigen Sonde im oberen Jejunum bei 1) stoffwechselgesunden Probanden, 2) Altersdiabetikern mit verminderter Insulinsekretion nach Glucagongabe, 3) insulinbedürftigen Diabetikern vom Typ des juvenilen Diabetes mellitus untersucht.
Nach Messung der Resorption über zwei 30 min-Perioden wurde den Probanden 1 mg Glucagon intravenös injiziert und danach die Resorption über vier 15 min-Perioden ermittelt.
Ergebnisse: Nach der Glucagongabe trat in allen drei Gruppen zunächst ein kurzdauernder Anstieg der Glucoseresorption auf. Dieser war bei den Diabetikern stärker als bei den stoffwechselgesunden Probanden. Anschließend kam es zu einer signifikanten Resorptionsminderung für Glucose. Die Wasser- und Natriumresorption wurden durch Glucagon gehemmt, Kalium wurde ins Darmlumen sezerniert.
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Gottesbüren, H., Leising, H., Menge, H. et al. Einfluß von Glucagon auf die Glucose-, Wasser-und Elektrolytresorption des menschlichen Jejunums. Klin Wochenschr 52, 926–929 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01468939
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01468939