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Narkose im Notarztdienst

Anesthesia in emergency medical service

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Zusammenfassung

Die Narkose im Notarztdienst ist ein seltener, aber zugleich immens wichtiger Bestandteil der präklinischen Patientenversorgung. Die differenzierte Anwendung der Kombination von Analgetika, Sedativa und Muskelrelaxanzien ist in vielen Fällen wesentliche Voraussetzung für das Gelingen der Atemwegssicherung. Dabei unterscheidet sich die präklinische Narkose und Atemwegsicherung in vielen Punkten von der elektiven Situation in der Klinik. Den daraus resultierenden oft erhöhten Schwierigkeiten muss seitens des Notfallteams aus Notarzt und Rettungsassistenten mit hoher Sachkompetenz und routiniertem Vorgehen begegnet werden. Aufgrund der niedrigen Fallzahlen für die präklinische Narkose ist diese Routine nicht allein im Rettungsdienst zu erreichen, sondern muss durch regelmäßige klinische Tätigkeit geschult und aufrechterhalten werden.

Abstract

Rapid Sequence Induction (RSI) of anesthesia in the prehospital setting is a rare but important part of emergency medical service (EMS). The sophisticated use of a combination of analgetics, sedatives and muscle relaxants is essential for a successful airway management. Anesthesia in the prehospital setting differs in many points from the elective in-hospital situation. To deal with the resulting difficulties the complete rescue team (physician and paramedics) needs profound knowledge and a routine skilled approach. Because of the low frequency of prehospital RSI this routine cannot be reached by EMS practice only and regular hospital training is mandatory.

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Literatur

  1. Fullerton JN, Roberts KJ, Wyse M (2010) Should non-anaesthetists perform pre-hospital rapid sequence induction? An observational study. Emerg Med J online first doi:10.1136/emj.2009.086645

    Google Scholar 

  2. Genzwürker H, Finteis T, Wegener S (2010) Inzidenz der endotrachealen Intubation im Notarztdienst: adäquate Erfahrung ohne klinische Routine kaum möglich. Anaesthesiol Intensivmed 51:202–210

    Google Scholar 

  3. Konrad C, Schupfer G, Wietlisbach M, Gerber H (1998) Learning manual skills in anaesthesiology: Is there a recommended number of cases for anaesthetic procedures? Anaesthesia Analgesia 86:635–639

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Gries A, Zink W, Bernhard M et al (2005) Einsatzrealität im Notarztdienst. Notfall Rett Med 8:391–398

    Article  Google Scholar 

  5. Schätti S, Pfister CA, Piek J (2005) Ketamin beim Schädel-Hirn-Trauma-Fallbericht und Diskussion eines Polytraumas. Notarzt 21:165–168

    Article  Google Scholar 

  6. Pfenninger E, Grünert A, Bowdler I, Kilian J (1985) The effect of ketamine on intracranial pressure during hemorrhagic shock under the conditions of both spontaneous breathing an controlled ventilation. Acta Neurochir 78:113–118

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Byhan C, Dörges V (2007) Präklinische Intubation. Notfall Rett Med 10:482–487

    Article  Google Scholar 

  8. Kühnelt-Leddihn L, Paal P (2010) Intubation bei präklinischen Notfällen und im Schockraum. Notfall Rett Med 13:281–286

    Article  Google Scholar 

  9. Kill C, Wranze E, Wulf H, Geldner G (2004) Ist die Relaxation mit Rocuronium zur Notfallnarkose im Rettungsdienst sicher? Anästhesiologie, Intensivmedizin. Notfallmedizin Schmerztherapie. 39:668–671

    Google Scholar 

  10. Dunford JV, Davis DP, Ochs M et al (2003) Incidence of transient hypoxia and pulse rate reactivity during paramedic rapid sequence intubation. Ann Emerg Med 42:721–728

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Helm M, Hossfeld B, Schaefer S et al (2006) Factors influencing emergency intubation in the pre-hospital setting – a multicentre study in the German Helicopter Emergency Medical Service. Br J Anaesth 96:67–71

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Lackner CK, Reith MW, Ruppert M et al (2002) Prähospitale Intubation und Verifizierung der endotrachealen Tubuslage. Notfall Rettungsmedizin 5:430–440

    Article  Google Scholar 

  13. Timmermann A, Russo SG, Eich C (2007) The out-of-hospital esophageal and endobronchial intubations performed by emergency physicians. Anaesth Analg 104:619–623

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to B. Hossfeld.

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In Gedenken an Herbert Kuhnigk, Chefarzt Abt. Anästhesiologie, Mathias-Spital, Rheine

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Hossfeld, B., Maier, B., Kuhnigk, H. et al. Narkose im Notarztdienst. Notfall Rettungsmed 14, 15–20 (2011). https://doi.org/10.1007/s10049-010-1355-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-010-1355-2

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