Skip to main content
Log in

Therapieoptionen bei osteoporotischer Humeruskopffraktur

Treatment options for osteoporotic humeral head fractures

  • Leitthema
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Oberarmkopffraktur tritt gehäuft bei Patienten auf, die an einer Osteoporose leiden.

Therapie

In Abhängigkeit von der Frakturmorphologie und den Vorerkrankungen des Patienten wird zwischen einer konservativen und einer operativen Therapie unterschieden. Eine Leitlinie mit Empfehlungen zum therapeutischen Vorgehen bei einer osteoporotischen Fraktur existiert nicht. Als eindeutige Operationsindikationen werden stark verschobene Brüche oder Verrenkungsbrüche angesehen. Bei unverschobenen oder nur gering verschobenen Brüchen zeigen sich häufig auch bei konservativer Therapie gute Ergebnisse.

Abstract

Background

The humeral head fractures are common in patients who suffer from osteoporosis.

Therapy

The indication for surgical or conservative treatment depends on fracture morphology and the patient’s comorbidities. A guideline regarding the therapeutic approach does not exist. Although there are clear indications for surgical therapy, there are also many simple fractures which can be treated conservatively, hence, avoiding the risk of a surgical complication.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Ambacher T (2013) Möglichkeiten und Grenzen der schaftfreien Oberarmkopfprothese. Orthopade 42:495–500

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Ambacher T, Erli HJ, Paar O (2000) Stellenwert der Nachbehandlung für das funktionelle Behandlungsresultat nach primärer Hemiarthroplastik bei Humeruskopffrakturen. Aktuelle Traumatol 30:20–25

    Google Scholar 

  3. Amlang M, Schmidt W, Röhnert F et al (2008) Proximale Humerusfraktur. Konservativ-funktionelle Therapie nach Poelchen. Trauma Berufskrankh [Suppl 1] 10:25–31. DOI 10.1007/s10039-007-1279-3

  4. Bae JH, Oh JK, Chon CS et al (2011) The biomechanical performance of locking plate fixation with intramedullary fibular strut graft augmentation in the treatment of unstable fractures of the proximal humerus. J Bone Joint Surg Br 93:937–941. DOI 10.1302/0301-620X.93B7.26125

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Blum J, Hansen M, Rommens PM (2009) Angle-stable intramedullary nailing of proximal humerus fractures with the PHN (proximal humeral nail). Oper Orthop Traumatol 21:296–311. DOI 10.1007/s00064-009-1806-4

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Brorson S, Rasmussen JV, Frich LH et al (2012) Benefits and harms of locking plate osteosynthesis in intraarticular (OTA type C) fractures of the proximal humerus: a systematic review. Injury 43:999–1005. DOI 10.1016/j.injury.2011.08.025

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Codman EA (Hrsg) (1934) The shoulder. Todd, Boston

  8. Dietrich M, Meier C, Lattmann T et al (2008) Komplexe proximale Humerusfraktur beim alten Menschen: winkelstabile Plattenosteosynthese vs. Hemiarthroplastik. Chirurg 79:231–240

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Gierer P, Simon C,Gradl G et al (2006) Die Humeruskopfmehrfragmentfraktur – Versorgung mit einer Humeruskopfprothese? Orthopade 35:834–840

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Grawe B, Le T, Lee T, Wyrick J (2012) Open reduction and internal fixation (ORIF) of complex 3- and 4-part fractures of the proximal humerus: does age really matter? Geriatr Orthop Surg Rehabil 3:27–32. DOI 10.1177/2151458511430662

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  11. Habermeyer P (1997) Die Humeruskopffraktur. Unfallchirurg 100:820–837

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Hirschmann MT, Amsler F, Gross T (2009) Die Versorgung proximaler Humerusfrakturen mit winkelstabiler Plattenosteosynthese (PHILOS®) beim älteren Menschen. Obere Extremitat 4:229–239. DOI 10.1007/s11678-009-0047-3

    Article  Google Scholar 

  13. Imarisio D, Trecci A, Sabatini L, Scagnelli R (2013) Treatment for proximal humeral fractures with percutaneous plating: our first results. Musculoskelet Surg [Suppl 1] 97:85–91. DOI 10.1007/s12306-013-0266-z

  14. Kettler M, Biberthaler P, Braunstein V et al (2006) Die winkelstabile Ostheosynthese am proximalen Humerus mit der PHILOS-Platte: Darstellung von 225 dislozierten Frakturen. Unfallchirurg 109:1032–1040

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Kralinger F, Irenberger A, Lechner C (2006) Vergleich der offenen vs. perkutanen Versorgung der Oberarmkopffraktur. Unfallchirurg 109:406–410

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Krettek C, Wiebking U (2011) Proximale Humerusfraktur – ist die winkelstabile Plattenosteosynthese der konservative Behandlung überlegen? Unfallchirurg 114:1059–1067

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Kuhlmann T, Hofmann T, Seibert O et al (2012) Vergleich Philos- vs. Königseeplattenosteosynthese bei der operativen Versorgung von 4-Fragment-Frakturen des proximalen Humerus bei über 65-jährigen Patienten. Z Orthop Unfall 150:149–155. DOI 10.1055/s-0031-1280365

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Lill H, Josten C (2001) Konservative oder operative Versorgung der Humeruskopffraktur beim alten Menschen. Chirurg 72:1224–1234

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Lill H, Hepp P, Voigt C (2006) Biomechanische Grundlagen der Frakturversorgung. Thieme, Stuttgart New York, S 23–27

  20. Liu J, Li SH, Li ZH et al (2013) Case-control study on minimally invasive percutaneous new plate osteosynthesis applied in proximal humerus fractures in elder patients. Zhongguo Gu Shang 26:4–8

    PubMed  Google Scholar 

  21. Min W, Davidovitch RI, Tejwani NC (2012) Three-and four-part proximal humerus fractures: evolution to operative care. Bull NYU Hosp Jt Dis 70:25–34

    PubMed  Google Scholar 

  22. Müller T, Topp T, Lewan U et al (2011) Monoaxial versus polyaxial locking systems: a biomechanical analysis of different locking systems for the fixation of proximal humeral fractures. Int Orthop 35:1245–1250. DOI 10.1007/s00264-011-1220-z

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  23. Ninck S, Heck S, Gick J et al (2013) Dargel Versorgung von Humeruskopffrakturen. Unfallchirurg 116:1000–1005

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Ockert B, Biermann N, Haasters F et al (2013) Die primäre inverse Frakturprothese – Behandlung dislozierter 3- und 4-Fragment Frakturen des proximalen Humerus beim älteren Patienten. Unfallchirurg 8:684–690. DOI 10.1007/s00113-013-2410-5

    Article  Google Scholar 

  25. Panagopoulos A, Tsoumpos P, Evangelou K et al (2013) Late prosthetic shoulder hemiarthroplasty after failed management of complex proximal humeral fractures. Adv Orthop 2013:403580

    CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  26. Pape G, Tonne L, Raiss P et al (2013) Prothetik bei proximalen Humerusfrakturen. Orthopade 42:164–169

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Poelchen R (1940) Selbstinnervationsbehandlung geschlossener Knochenbrüche und Verrenkungen. Hippokrates, Stuttgart

  28. Reich I, Lippert V, Otto W (2000) Aktuelle Behandlungsstrategien bei Mehrfragmentfrakturen des proximalen Humerus. Trauma Berufskrankh 2:270–276

    Article  Google Scholar 

  29. Scheibel M (2012) Neue Konzepte bei winkelstabiler Plattenosteosynthese. Vortrag AO Trauma, Seminar Update proximale Humeruskopffrakturen, Hannover, 27.01.2012

  30. Seybold D, Königshausen M, Godry H et al (2010) Primäre Schulterendoprothetik nach Trauma – wo stehen wir heute? Trauma Berufskrankh 12:6–11

    Article  Google Scholar 

  31. Tepass A, Blumenstock G, Weise K et al (2013) Current strategies for the treatment of proximal humeral fractures: an analysis of a survey carried out at 348 hospitals in Germany, Austria, and Switzerland. J Shoulder Elbow Surg 22:e8–e14. DOI 10.1016/j.jse.2012.04.002

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Tingart M, Bäthis H, Bouillon B (2001) Die dislozierte proximale Humerusfraktur: Gibt es gesicherte Therapiekonzepte? Chirurg 72:1284–1291

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhalt ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. U. Müller, S. Studier-Fischer, P.A. Grützner und S. Vetter geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to U. Müller.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Müller, U., Studier Fischer, S., Grützner, P. et al. Therapieoptionen bei osteoporotischer Humeruskopffraktur. Trauma Berufskrankh 16, 74–79 (2014). https://doi.org/10.1007/s10039-014-2105-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-014-2105-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation