Zusammenfassung
Bei den seltenen Frakturen und Luxationen in der Umgebung des Ellengelenks sind die frühe Diagnose und adäquate Therapie eminent wichtig. Die distalen Humerusfrakturen Typ B und C nach AO (Arbeitsgemeinschaft für Osteosynthesefragen) gehen gehäuft mit neurologischen Verletzungen einher und werden in der Regel osteosynthetisch versorgt. Auch die Klassifikation nach Schatzker, die das am besten geeignete Osteosyntheseverfahren berücksichtigt, findet bei Olekranonfrakturen Anwendung. Frakturen des Processus coronoideus sind sehr häufig mit Ellenbogenluxationen vergesellschaftet und werden nach Regan und Morrey eingeteilt. Sie werden je nach Frakturtyp und Stabilitätsgrad des Gelenks konservativ oder operativ behandelt. Radiusköpfchenfrakturen werden nach Mason eingeteilt. Die einfache Frakturform kann konservativ behandelt werden, dislozierte sowie Mehrfragmentfrakturen erfordern eine Osteosynthese oder eine partielle bzw. komplette Resektion. Bei Gelenkinstabilität nach Resektion kann eine Radiusköpfchenprothese notwendig werden. Gesondert wird auf Monteggia-, Essex-Lopresti- und „terrible triad“-Verletzungen eingegangen. Ein luxierter Ellenbogen muss rasch in Analgosedierung reponiert werden.
Abstract
Fractures and luxations in the range of the upper arm and forearm close to the elbow are rare in adults. The early diagnosis and correct therapy is very important to restore the function of the complex elbow joint. Distal humeral fractures AO type B and C often go along with neurological lesions. The therapy as a rule is open reduction and internal fixation. The most common classification of olecranon fractures is named after Schatzker. The classification considers the type of osteosynthesis, which is needed subject to the number of fracture fragments. Fractures of the processus coronoideus are often associated with luxation of the elbow and are classified according to Regan and Morrey. Depending on fracture type and level of stability of the elbow joint, conservative or operative therapy is recommended. The Mason classification is widely accepted for fractures of the radial head. The simple type of fracture is treated conservatively, while dislocated fractures and more fragmented fractures necessitate osteosynthesis or resection. In cases of joint instability after resection, a radial head prosthesis should be implanted. Separately the Monteggia injury, the Essex-Lopresti injury and “terrible triad” injury as severe combined lesions of the elbow joint are reviewed. All types of injuries are frequently under-diagnosed at first visitation and result in poor functional outcome. Luxation of the elbow joint requires a rapid reposition after analgesic sedation.
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Unger, A., Renken, F., Gille, J. et al. Klassifikation und Therapie von ellengelenknahen Verletzungen. Trauma Berufskrankh 12, 247–254 (2010). https://doi.org/10.1007/s10039-010-1693-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-010-1693-9
Schlüsselwörter
- Humerusfraktur, distale
- Olekranonfraktur
- Radiusköpfchenfraktur
- Processus coronoideus
- Ellengelenkluxation