Zusammenfassung
Hintergrund
In den letzten Jahren wurde wiederholt über eklatante Fehlleistungen bei der ärztlichen Leichenschau und beim Ausfüllen der Todesbescheinigung berichtet. Das Schädel-Hirn-Trauma (SHT) stellt eine nichtnatürliche Todesursache dar, deren Feststellung aufgrund von primär offensichtlichen, äußeren Verletzungen häufig schon im Rahmen der ersten ärztlichen Leichenschau zu erwarten wäre.
Ziel der Arbeit
Die vorliegende Studie untersucht die Qualität der ärztlichen Leichenschau bei todesursächlichem SHT anhand des Vergleichs von Todesbescheinigung und Obduktionsergebnis an einem rechtsmedizinischen Kollektiv eines Zehnjahreszeitraums.
Material und Methoden
Im Rahmen einer retrospektiven Analyse aller 3611 Obduktionsfälle des Instituts für Rechtsmedizin in Münster der Jahre 2006–2015 wurden 328 Fälle mit einem todesursächlichen SHT identifiziert, bei denen die Todesbescheinigung bereits vor der Obduktion ausgefüllt war. Anschließend erfolgte in diesen Fällen hinsichtlich der angegebenen Todesursache ein Vergleich zwischen Todesbescheinigung und Obduktionsbericht. Der Grad der Übereinstimmung wurde in Kategorien (I bis VI) eingeteilt.
Ergebnisse
Das todesursächliche SHT wurde in 58,5 % der Fälle korrekt erkannt (Kategorie VI). In 1,5 % der Fälle wurde eine gänzlich andere Todesursache als das SHT bei der primären äußeren Leichenschau festgestellt (Kategorie I). In 19,2 % der Fälle wurde überhaupt keine Todesursache oder die Angabe „unklar“ in die Todesbescheinigung eingetragen (Kategorien II und III). Unter allen diskrepanten Fällen (Kategorien I bis V) waren Sturzereignisse signifikant häufiger als bei den nichtdiskrepanten Fällen.
Schlussfolgerung
Besondere Aufmerksamkeit während der ersten Leichenschau ist bei bestimmten Fallkonstellationen, wie bei Brandleichen, stark fäulnisveränderten Leichen oder Sturzgeschehen, geboten.
Abstract
Background
In Germany it is required by law that basically every type of physician needs to be capable of executing a correct external post-mortem examination of a corpse. In recent years, numerous investigations on external post-mortem examinations repeatedly reported systematic mistakes and erroneous procedures in various clinical and medicolegal case groups. Accordingly, the completion of death certificates is frequently performed incorrectly. As one of the typical unnatural death cases, decedents dying from fatal head trauma (FHT) represent a special autopsy case group, which is expected to be correctly recognized during the primary external post-mortem examination because the external injuries are mostly obvious.
Objective
The present study aimed at investigating the quality of the external post-mortem examination in medicolegal FHT cases by means of comparison of death certificates and autopsy reports from a 10-year period.
Material and methods
In a retrospective study design all autopsy cases from the Institute of Legal Medicine of the University Hospital Münster in the years 2006–2015 (n = 3611) were analyzed as to the presence of FHT. A total of 328 cases with FHT and the concomitant presence of a death certificate filled out before the autopsy were identified. Subsequently, the cause of death according to the death certificate was compared with the cause of death according to the autopsy. The degree of agreement was classified into six different categories from I to VI. While category I represented a complete lack of agreement, category VI was assigned to cases with full agreement.
Results
In 58.5% of the cases (category VI) FHT was identified correctly during the external post-mortem examination. In 1.5% of the cases, a completely different cause of death was determined during the external post-mortem examination (category I). In 19.2% of the cases, no cause of death or the statement “unclear” was given as the cause of death in the death certificate (categories II and III). Cross-analyses and intuitive heatmap visualization were generated to identify case constellations with an increased risk for discrepancies. These analyses revealed that among all discrepant cases (categories I–V), falls were found significantly more often than in the nondiscrepant cases (p < 0.01), especially falls of women older than 57 years (median age of women) or falls considered as accidents by the examiner. In addition, traffic-associated FHT of men older than 44.5 years (median age of men) was identified more frequently in the external post-mortem examination.
Conclusion
Despite the fact that FHT should be a cause of death that is comparably easy to identify during external post-mortem examination, more than one third of the cases were not sufficiently recognized. Therefore, special attention must still be paid to certain case constellations during the external post-mortem examination. Typical examples of such cases are burned bodies, cases of advanced putrefaction and falls.
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Interessenkonflikt
K. Kronsbein, J. Budczies, H. Pfeiffer, B. Karger und D. Wittschieber geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Die vorliegende retrospektive Studie wurde mit Genehmigung der zuständigen Ethikkommission der Ärztekammer Westfalen-Lippe und der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster durchgeführt (Referenz-Aktenzeichen: 2017-679-f-S).
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Kronsbein, K., Budczies, J., Pfeiffer, H. et al. Zur Qualität der ärztlichen Leichenschau bei todesursächlichem Schädel‑Hirn‑Trauma. Anaesthesist 69, 37–48 (2020). https://doi.org/10.1007/s00101-019-00704-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-019-00704-6