Zusammenfassung
Operationsziel
Anatomische Reposition dislozierter intraartikulärer Kalkaneusfrakturen mit Wiederherstellung der Höhe, Achse und Gelenkflächen des Kalkaneus.
Indikationen
Intraartikuläre Kalkaneusfrakturen mit Höhenminderung, Achsenabweichung und Verwerfung der posterioren Gelenkfacette des Subtalargelenks.
Kontraindikationen
Fehlende Operations- bzw. Narkosefähigkeit, infizierte Weichteile, schwere periphere Durchblutungsstörung (pAVK ab Stadium III), neurogene Osteoarthropathie, fehlende Compliance (z. B. Drogenabhängigkeit).
Operationstechnik
Erweitert-lateraler Zugang in Seitenlage des Patienten, Reposition der anatomischen Form und der Gelenkflächen entsprechend der präoperativen CT-Planung. Reposition der medialen Wand und schrittweise Rekonstruktion der Gelenkfläche von medial nach lateral. Reposition von Tuber und Processus anterior gegen den Gelenkblock und temporäre Kirschner-Draht-Fixierung. Osteosynthese mit anatomischer lateraler Platte in konventioneller oder winkelstabiler Ausführung. Alternativ weniger invasive Osteosynthese mit Kalkaneusnagel und Sinus-tarsi-Zugang für einfachere Bruchformen.
Weiterbehandlung
Ruhigstellung in einer Unterschenkelschiene bis zur Wundheilung. Bewegungsübungen des oberen und unteren Sprunggelenks ab dem 2. postoperativen Tag. Mobilisation im eigenen Schuh unter Teilbelastung des betroffenen Beins mit 20 kg für 6–12 Wochen je nach Frakturschwere und Knochenqualität.
Ergebnisse
In einem Zeitraum von 4 Jahren wurden 163 Patienten mit 184 dislozierten intraartikulären Kalkaneusfrakturen mittels lateraler Plattenosteosynthese behandelt. Insgesamt 102 Patienten mit 116 Frakturen wurden durchschnittlich 8 Jahre nachuntersucht. Eine Revision wurde in 4 Fällen (3,4 %) aufgrund eines postoperativen Hämatoms, in 2 Fällen (1,7 %) aufgrund eines oberflächlichen Infekts und in 5 Fällen (4,3 %) aufgrund eines tiefen Infekts durchgeführt. Bei Letzteren wurde in 2 Fällen eine freie Lappendeckung erforderlich. Eine Kalkanektomie oder Amputation war in keinem Fall notwendig. Im Verlauf wurden aufgrund symptomatischer posttraumatischer Arthrosen 9 sekundäre subtalare Arthrodesen (7,8 %) durchgeführt. Bei der Nachuntersuchung betrugen der durchschnittliche AOFAS Hindfoot Score 70,2, der Foot Function Index 32,8, der 200-Punkte-Zwipp-Score 76,0 und die deutsche Version des SF-36 auf der körperlichen Skala 42,2. Signifikant schlechtere Ergebnisse mit einem oder mehreren Scores fanden sich bei zunehmender Verletzungsschwere gemessen mit den Sanders- und Zwipp-Frakturklassifikationen bei bilateralen Frakturen, offenen Frakturen und beim Vorliegen von Arbeitsunfällen. Bei weniger invasiver Osteosynthese mit Kalkaneusnagel wurden in 2 von 75 Fällen oberflächliche Wundrandnekrosen gesehen (2,7%).
Abstract
Objective
Anatomic reduction of displaced intra-articular calcaneal fractures with restoration of height, length, and axial alignment and reconstruction of the subtalar and calcaneocuboid joints.
Indications
Displaced intra-articular calcaneal fractures with incongruity of the posterior facet of the subtalar joint, loss of height, and axial malalignment.
Contraindications
High perioperative risk, soft tissue infection, advanced peripheral arterial disease (stage III), neurogenic osteoarthropathy, poor patient compliance (e. g., substance abuse).
Surgical technique
Extended lateral approach with the patient placed on the uninjured side. Reduction of the anatomic shape and joint surfaces according to the preoperative CT-based planning. Reduction of the medial wall and step-wise reconstruction of the posterior facet from medial to lateral. Reduction of the tuberosity and anterior process fragments to the posterior joint block and temporary fixation with Kirschner wires. Internal fixation with an anatomic lateral plate in a locking or nonlocking mode. Alternatively less invasive internal fixation with a calcaneus nail over a sinus tarsi approach for less severe fracture types.
Postoperative management
The lower leg is immobilized in a brace until the wound is healed. Range of motion exercises of the ankle and subtalar joints are initiated on the second postoperative day. Patients are mobilized in their own shoe with partial weight bearing of 20 kg for 6–12 weeks depending on fracture severity and bone quality.
Results
Over a 4-year period, 163 patients with 184 displaced, intra-articular calcaneal fractures were treated with a lateral plate via an extended approach. In all, 102 patients with 116 fractures were followed for a mean of 8 years. A surgical revision was necessary in 4 cases (3.4 %) of postoperative hematoma, 2 (1.7 %) superficial and 5 (4.3 %) deep infections. Of the latter, 2 patients needed a free flap for definite wound coverage, no calcanectomy or amputation was needed. Secondary subtalar fusion for symptomatic posttraumatic arthritis was performed in 9 cases (7.8 %). At follow-up, the AOFAS Ankle/Hindfoot Score averaged 70.2, the Zwipp Score averaged 76.0, the German versions of the Foot Function Index and SF-36 physical component averaged 32.8 and 42.2, respectively. Scores were significantly lower with increasing fracture severity according to the Sanders and Zwipp classifications, bilateral fractures, open fractures, and with work-related injuries. With less invasive fixation using a calcaneal nail, superficial wound edge necrosis was seen in 2 of 75 cases (2.7%).
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig1_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig2_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig3_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig4_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig5_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig6_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig7_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig8_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig9_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig10_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig11_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig12_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig13_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig14_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig15_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig16_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig17_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig18_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig19_HTML.jpg)
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00064-013-0246-3/MediaObjects/64_2013_246_Fig20_HTML.jpg)
Literatur
Benirschke SK, Sangeorzan BJ (1993) Extensive intraarticular fractures of the foot. Surgical management of calcaneal fractures. Clin Orthop 292:128–134
Böhler L (1957) Fersenbeinfrakturen. In: Böhler L (Hrsg) Die Technik der Knochenbruchbehandlung, 12./13. Aufl., Bd 2. Maudrich, Wien, S 2148–2217
Brenner P, Rammelt S, Gavlik JM, Zwipp H (2001) Early soft tissue coverage after complex foot trauma. World J Surg 25:603–609
Bullinger M (1995) German translation and psychometric testing of the SF-36 Health Survey: preliminary results from the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment. Soc Sci Med 41:1359–1366
Freeman B, Duff S, Allen P et al (1998) The extended lateral approach to the hindfoot. Anatomical basis and surgical implications. J Bone Joint Surg Br 80:139–142
Goldzak M, Mittlmeier T, Simon P (2012) Locked nailing for the treatment of displaced articular fractures of the calcaneus: description of a new procedure with calcanail®. Eur J Orthop Surg Traumatol 22:345–349
Heier KA, Infante AF, Walling AK, Sanders RW (2003) Open fractures of the calcaneus: soft-tissue injury determines outcome. J Bone Joint Surg Am 85-A:2276–2282
Illert T, Rammelt S, Drewes T et al (2011) Stability of locking and non-locking plates in an osteoporotic calcaneal fracture model. Foot Ankle Int 32:307–313
Kitaoka H, Alexander I, Adelaar R et al (1994) Clinical rating systems for the ankle, hindfoot, midfoot, hallux and lesser toes. Foot Ankle Int 15:349–353
Naal FD, Impellizzeri FM, Huber M, Rippstein PF (2008) Cross-cultural adaptation and validation of the Foot Function Index for use in German-speaking patients with foot complaints. Foot Ankle Int 29:1222–1228
Nosewicz T, Knupp M, Barg A et al (2012) Mini-open sinus tarsi approach with percutaneous screw fixation of displaced calcaneal fractures: a prospective computed tomography-based study. Foot Ankle Int 33:925–933
Palmer I (1948) The mechanism and treatment of fractures of the calcaneus. J Bone Joint Surg Am 30:2–8
Rammelt S, Gavlik JM, Barthel S, Zwipp H (2002) The value of subtalar arthroscopy in the management of intra-articular calcaneus fractures. Foot Ankle Int 23:906–916
Rammelt S, Zwipp H (2004) Calcaneus fractures: facts, controversies and recent developments. Injury 35:443–461
Rammelt S, Dürr C, Schneiders W, Zwipp H (2012) Minimal-invasive Osteosynthese von Kalkaneusfrakturen. Oper Orthop Traumatol 24:383–395
Rammelt S, Grass R, Zwipp H (2013) Joint-preserving osteotomy for malunited intra-articular calcaneal fractures. J Orthop Trauma 27:e234-238
Rammelt S, Zwipp H, Schneiders W, Dürr C (2013) Severity of injury predicts subsequent function in surgically treated displaced intraarticular calcaneal fractures. Clin Orthop Relat Res 471:2885-2898
Rübberdt A, Feil R, Stengel D et al (2006) Die klinische Wertigkeit des ISO-C(3D) bei der Osteosynthese des Fersenbeins. Unfallchirurg 109:112–118
Sanders R (1992) Intra-articular fractures of the calcaneus: present state of the art. J Orthop Trauma 6:252–265
Sanders R (2012) Turning tongues into joint depressions: a new calcaneal osteotomy. J Orthop Trauma 26:193–196
Wang Q, Chen W, Su Y et al (2012) Minimally invasive treatment of calcaneal fracture by percutaneous leverage, anatomical plate, and compression bolts–the clinical evaluation of cohort of 156 patients. J Trauma 69:1515–1522
Weber M, Lehmann O, Sagesser D, Krause F (2008) Limited open reduction and internal fixation of displaced intra-articular fractures of the calcaneum. J Bone Joint Surg Br 90:1608–1616
Zwipp H, Tscherne H, Wülker N (1988) Osteosynthese dislozierter intraartikulärer Calcaneusfrakturen. Unfallchirurg 91:507–515
Zwipp H (1994) Chirurgie des Fußes. Springer, Wien
Zwipp H, Baumgart F, Cronier P et al (2004) Integral classification of injuries (ICI) to the bones, joints, and ligaments – application to injuries of the foot. Injury 35(Suppl 2):SB3–SB9
Zwipp H, Rammelt S, Barthel S (2005) Kalkaneusfraktur. Unfallchirurg 108:737–760
Zwipp H, Rammelt S (2006) Subtalare Arthrodese mit Calcaneus-Osteotomie. Orthopäde 35:387–404
Zwipp H, Rammelt S (2013) Tscherne Unfallchirurgie: Fuß. Springer-Verlag (im Druck)
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. H. Zwipp, M. Amlang und M. Pompach haben an der Entwicklung des Kalkaneusnagels (C-Nail, Fa. Medin, Nové Město na Moravě, Tschechische Republik) mitgewirkt. S. Rammelt und C. Dürr geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Zwipp, H., Rammelt, S., Amlang, M. et al. Osteosynthese dislozierter intraartikulärer Kalkaneusfrakturen. Oper Orthop Traumatol 25, 554–568 (2013). https://doi.org/10.1007/s00064-013-0246-3
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-013-0246-3