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Dual-Energy CT After Peri-interventional Subarachnoid Haemorrhage

A Feasibility Study

Dual-Energie-CT nach periinterventioneller Subarachnoidalblutung

Machbarkeitsstudie

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Abstract

Purpose:

The aim was to assess the feasibility of dual-energy computed tomography (DE-CT) for detection of peri-interventional re-bleeding in patients with aneurysmal subarachnoid hemorrhage (re-SAH).

Methods:

For in vitro-analyses DE-CT of partially clotted blood intermixed with fresh blood containing contrast agent was performed. In a clinical setting, 4 patients routinely underwent DE-CT after suspected peri-interventional re-SAH. DE-CT source data images, iodine maps and virtual non-contrast images (VNC) were analyzed and regions-of-interest (ROI) measurements of density values were performed.

Results:

In vitro experiments demonstrated the feasibility of DE-CT to discriminate between blood with and without contrast agent. In all patients peri-interventional re-SAH was confirmed by detection of extravasated iodine within the subarachnoid spaces in post-interventional DE-CT. Dual-energy CT allowed the discrimination of old blood clots of the initial SAH and blood originating from peri-interventional re-SAH. After subtraction of the iodine-related high density signal, VNC images optimized the estimation of the true amount of subarachnoid blood.

Conclusion:

Dual-energy CT allows the discrimination and subtraction of blood and iodine mixed within the subarachnoid spaces in patients with peri-interventional re-SAH. It helps to avoid overestimation of SAH after peri-interventional re-bleeding and therefore is a potentially valuable tool in the assessment of peri-interventional re-SAH.

Zusammenfassung

Zielsetzung:

Zielsetzung der Studie war es, den Einsatz der Dual-Energie-CT (DE-CT) zur Unterscheidung von jodhaltigem und nichtjodhaltigem Blut in vitro und bei Patienten mit periinterventioneller Subarachnoidalblutung (SAB) zu evaluieren.

Methoden:

Für die In-vitro-Experimente wurde mit Kontrastmittel versetztes Blut zu bereits geronnenem Blut (ohne Kontrastmittel) hinzugegeben. Die Probe wurde anschließend mithilfe der DE-CT untersucht. Bei 4 Patienten mit Zustand nach SAB und Verdacht auf periinterventionell erneut stattgehabter SAB wurde die reguläre postinterventionelle Kontroll-CT als DE-CT durchgeführt. Die nichtmodifizierten Quellbilder, die jodgewichteten Bilder sowie die Bilder nach Subtraktion des Jodsignals (virtuelle Nativbilder, VNC) wurden analysiert und Messungen der Dichtewerte des subarachnoidalen Blutes in Bereichen mit periinterventionell ausgetretenem Blut durchgeführt.

Ergebnisse:

Die In-vitro-Experimente belegen, dass mithilfe der DE-CT zwischen jodhaltigem und nichtjodhaltigem Blut unterschieden werden kann. Bei allen Patienten konnte in der DE-CT jodhaltiges Blut im Subarachnoidalraum nachgewiesen werden. Die DE-CT erlaubte eine Diskriminierung von alten Blutkoageln und periinterventionell neu hinzugekommenem kontrastmittelhaltigem Blut; dies ging mit einer besseren Beurteilbarkeit der Bilder einher.

Schlussfolgerung:

Die DE-CT ermöglicht die Identifizierung und Subtraktion von jodhaltigem Blut in vitro und in vivo. Damit ist die DE-CT eine für die Interpretation der Bilddaten von Patienten mit periprozeduraler SAB potentiell wertvolle Ergänzung.

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Conflict of Interest Statement

The authors declare that there is no actual or potential conflict of interest in relation to this article.

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Correspondence to M. A. Brockmann.

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Carolin Brockmann and Johann Scharf contributed equally to this work.

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Brockmann, C., Scharf, J., Nölte, I.S. et al. Dual-Energy CT After Peri-interventional Subarachnoid Haemorrhage. Clin Neuroradiol 20, 231–235 (2010). https://doi.org/10.1007/s00062-010-0036-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00062-010-0036-3

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