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Heart failure with preserved ejection fraction, atrial fibrillation, and increased NT‑proBNP levels

An emergent clinical dilemma

Herzinsuffizienz mit erhaltener Ejektionsfraktion, Vorhofflimmern und erhöhten NT‑proBNP-Werten

Zeichen eines klinischen Dilemmas

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Abstract

Background

The co-presence of atrial fibrillation (AF) in patients with heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF) may cause some diagnostic difficulties, because AF itself is associated with elevated levels of N‑terminal pro-B-type natriuretic peptide (NT-proBNP). In the present study we aimed to investigate NT-proBNP levels of patients with HFpEF and AF.

Methods

This was a retrospective cohort study. Outpatient data were reviewed through the hospital data management system. Consecutive patients with the diagnosis of HFpEF and AF, who had at least one NT-proBNP measurement, were included in the study.

Results

The study population comprised 235 patients. Median NT-proBNP levels were 1242 pg/ml in the stable phase and 2321.5 pg/ml during decompensation. NT-proBNP was correlated positively with age, CHA2DS2 and CHA2DS2VASc scores, left atrial diameter (LAD), tricuspid annulus diameter, and systolic pulmonary artery pressure but negatively correlated with left ventricular ejection fraction (LVEF) and hemoglobin level. The change in NT-proBNP was positively correlated with heart rate and LAD.

Conclusion

Patients with HFpEF and AF have higher levels of NT-proBNP, which may exceed the upper limits defined in guidelines. This study underlines the importance of measuring NT-proBNP levels in the stable phase and proposes a rule-in level for the decompensated phase.

Zusammenfassung

Hintergrund

Wenn bei Patienten mit Herzinsuffizienz und erhaltener Ejektionsfraktion (HFpEF) gleichzeitig Vorhofflimmern (VF) vorliegt, kann das zu diagnostischen Schwierigkeiten führen, denn VF an sich geht mit erhöhten Werten des NT-proBNP („N-terminal pro-B-type natriuretic peptide“) einher. In der vorliegenden Studie war es das Ziel, die NT-proBNP-Werte bei Patienten mit HFpEF und VF zu untersuchen.

Methoden

Es handelte sich um eine retrospektive Kohortenstudie. Die Daten ambulanter Patienten wurden mithilfe des Datenmanagementsystems des Krankenhauses ausgewertet. Konsekutive Patienten mit den Diagnosen HFpEF und VF, bei denen mindestens eine Bestimmung des NT-proBNP-Werts vorlag, wurden in die Studie aufgenommen.

Ergebnisse

Die Studienpopulation umfasste 235 Patienten. Die medianen NT-proBNP-Werte betrugen 1242 pg/ml in der stabilen Phase und 2321,5 pg/ml während der Dekompensation. Es bestand eine positive Korrelation von NT-proBNP mit dem Alter, den Scores CHA2DS2 und CHA2DS2VASc, dem linksatrialen Durchmesser (LAD), dem Durchmesser des Trikuspidalklappenrings und dem systolischen pulmonalarteriellen Druck, aber eine negative Korrelation mit der linksventrikulären Ejektionsfraktion (LVEF) und dem Hämoglobinwert. Die Änderung des NT-proBNP-Werts war positiv mit der Herzfrequenz und dem LAD korreliert.

Schlussfolgerung

Patienten mit HFpEF und VF weisen höhere NT-proBNP-Werte auf, welche die in Leitlinien definierten Obergrenzen übersteigen können. In der vorliegenden Studie wird die Bedeutung der Bestimmung des NT-proBNP-Werts in der stabilen Phase unterstrichen und ein Vorschlag für einen Wert als Einschlusskriterium für die dekompensierte Phase unterbreitet.

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Author Contributions

Concept: Ebru Ipek Turkoglu (EIT); Design: EIT, Emine Cigdem Kircicegi Cicekdag (ECKC); Definition of intellectual content: EIT, ECKC; Literature search: EIT; Clinical studies: EIT, ECKC; Data acquisition: EIT, ECKC; Statistical analysis: EIT, ECKC, Omer Kaplan. Manuscript preparation, editing, and review: EIT, ECKC. The manuscript has been read and approved by all authors. The dataset can be provided upon request.

Acknowledgements

We are thankful to Ömer Kaplan for his great help with the statistical analysis.

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Correspondence to Ebru Ipek Turkoglu MD, PhD.

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Conflict of interest

E.I. Turkoglu and E.C. Kircicegi Cicekdag declare that they have no competing interests.

The ethic approval is acquired from the Health Science University, Izmir Tepecik Research and Training Hospital, Ethical Board of Non-invasive Clinical Research on 14 November 2018 and the approval number was 2018/13-13. For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case. This retrospective study was performed after consultation with the institutional ethics committee and in accordance with national legal requirements.

Additional information

The present study has not been presented in any scientific congress previously. The present manuscript has not been published before and is not under consideration for publication anywhere else.

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Turkoglu, E.I., Kircicegi Cicekdag, E.C. Heart failure with preserved ejection fraction, atrial fibrillation, and increased NT‑proBNP levels. Herz 46 (Suppl 2), 191–197 (2021). https://doi.org/10.1007/s00059-020-04981-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-020-04981-5

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