Abstract
Aim
The task of three-dimensionally aligning digital images of scans taken from maxillary and mandibular casts can be accomplished by scanning an interocclusal record, but vestibular scanning is also an option. The present study addressed whether this latter technique is precise enough to be used in orthodontic practice.
Materials and methods
A total of 10 pairs of casts representing different types of tooth and jaw malposition were scanned with a photo-optical scanner (Activity 102; Smart Optics, Bochum, Germany). After obtaining detailed single scans of each upper and lower jaw, each pair of casts was rigidly aligned with instant glue. Subsequently, three vestibular scans were taken and were then merged with the single-jaw scans to form virtual bimaxillary models. These virtual models were superimposed with each other and analyzed, using the structures of the mandible as constant and documenting the highest occlusal and vestibular deviations measured on each maxillary tooth or gingival region. Descriptive analysis and a mixed linear model were performed with SPSS and SAS.
Results
The greatest deviations between the virtual bimaxillary models averaged 37±28 μm. No significant differences were seen between tooth sites along the dental arch, dentate versus edentulous sites, or occlusal versus vestibular surfaces. The mean of the greatest deviations between repeated scans were found to be 28±14 μm (vestibular scans) and 15±8 μm (single-jaw scans).
Conclusion
The presented approach of generating bimaxillary study models in a virtual environment with the help of vestibular scans meets the precision requirements for use in orthodontics and can be employed in further studies.
Zusammenfassung
Ziel
Die räumliche Zuordnung von Ober(OK)- zu Unterkiefer(UK)-Modell im digitalen Bild kann neben dem Scannen eines Fixationsbisses auch durch das Vestibulärscanverfahren erfolgen. Geprüft werden sollte, ob dieses Verfahren für den kieferorthopädischen Einsatz geeignet ist.
Material und Methode
Nach Erstellung detaillierter OK- und UK-Einzelkieferscans wurden von 10 in Okklusion zusammengesetzten Modellpaaren unterschiedlicher Zahn- und Kieferfehlstellungen unter starrer Fixierung (Sekundenkleber) je dreimal Vestibulärscans erstellt (Scanner Activity 102; Smart Optics, Bochum) und mit den Einzelkieferscans zu Modellpaaren verschmolzen. Die Paare wurden an den Strukturen des UK miteinander überlagert. Je Oberkieferzahn wurden die maximalen Abweichungsbeträge in okklusaler und in vestibulärer Richtung bestimmt. In SPSS und SAS wurden deskriptive Analyse und das gemischte lineare Modell ausgeführt.
Ergebnisse
Der Mittelwert der maximalen Abweichungsbeträge zwischen den digitalen Modellpaaren betrug 37±28 μm. Es zeigten sich keine signifikanten regionalen Unterschiede innerhalb des Zahnbogens, zwischen bezahnten und unbezahnten oder zwischen okklusalen und vestibulären Flächen. Die durchschnittlich zu erwartenden maximalen Abweichungsbeträge beim Vergleich zweier Vestibulärscans wurden mit 28±14 μm, die bei wiederholter Einzelkieferscanerstellung mit 15±8 μm ermittelt.
Schlussfolgerung
Da die Erstellung der digitalen Modelle mit Hilfe des Vestibulärscans die Genauigkeitsanforderungen in der Kieferorthopädie erfüllt, kann dieses Verfahren für weitere Studien eingesetzt werden.
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On behalf of all authors, the corresponding author states that there are no conflicts of interest.
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Wriedt, S., Schmidtmann, I., Niemann, M. et al. Digital 3D image of bimaxillary casts connected by a vestibular scan. J Orofac Orthop 74, 309–318 (2013). https://doi.org/10.1007/s00056-013-0152-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-013-0152-1