Summary
The reduction of drive among hebephrenic patients is a major obstacle to their rehabilitation. Thirty-one variables, considered relevant to the differentiation of impulsive behaviour and subjective experience of drive were applied in the study of hebephrenic patients.
A Q-factor analysis of the variables yielded four factors which can be interpreted as different syndromes of human drive: Type A can be characterized by slowness of initial motor, sensory, and associative reactions, whereas, in relation to the other types, performance in tasks of longer duration appears to be unimpaired. Type B shows a discrepancy between the relatively good performance in all tasks and the patients' marked underestimation of their own performances. In contrast, type C is characterized by the subjective overestimation of performance and objectively low ability. Patients classed as type D show relatively unimpaired initial reactions but are quickly exhausted in the performance of tasks of longer duration. This typological classification of hebephrenic patients according to syndromes of human drive may contribute to the rehabilitation issue of hebephrenic patients.
Zusammenfassung
Die Verminderung des Antriebs bei Hebephrenen stellt ein zentrales Hindernis für rehabilitativ-therapeutische Ansätze dar. Um zur Kenntnis und Differenzierung des Antriebsverhaltens des einzelnen zu kommen, haben wir mit 31 Variablen Antriebsverhalten und-erleben bei Hebephrenen gemessen.
Eine Q-Faktorenanalyse der Variablen ergab vier extrahierte Faktoren, die sich als vier verschiedene Antriebssyndrome interpretieren lassen: Typ A zeigt geringe Fähigkeit, kurzzeitige Antriebsimpulse im motorischen, sensorischen und assoziativen Bereich zu realisieren, dagegen können länger dauernde Handlungsabläufe gut geleistet werden. Typ B: das antriebsstarke Verhalten in allen Bereichen steht in Diskrepanz zum weit unterschätzten Antriebserleben. Typ C: Antriebsschwäche und hohe Ablenkbarkeit stehen im Gegensatz zur Selbstüberschätzung. Typ D: gute, nur kurzzeitige Antriebsmobilisierung ist möglich bei schneller Erschöpfbarkeit. Die Typisierung der Antriebssyndrome bei Hebephrenen stellt eine experimentelle Basis dar, die zu ökonomischen Ansätzen bei der schwierigen rehabilitativen Therapie Hebephrener beitragen kann.
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Hartwich, P., Steinmeyer, E. Analyse der Antriebstypen bei Hebephrenen. Arch. F. Psychiatr. U. Z. Neur. 217, 79–94 (1973). https://doi.org/10.1007/BF02552834
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