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Zur Anwendbarkeit der Poly-C-spezifischen Serum Ribonuklease und des CEA in der Diagnose des Pankreaskarzinoms

The value of poly-C-specific serum ribonuclease and CEA in the diagnosis of pancreatic carcinoma

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Summary

The possible role of poly(C)RNase serum activity and CEA serum level for early detection and differentiation of pancreatic carcinoma and its specifity and valuability were critically analyzed:

Serum RNase (median, min-max) with polycytidin as substrate was determined in 13 “normal” patients (14.6 E/ml, 4.3–29.8 E/ml), 16 patients with pancreatic cancer (T3 or metastases) (17.6 E/ml, 6–49.9 E/ml), 15 patients with chronic pancreatitis (9.5 E/ml, 4.9–26.5 E/ml), 7 patients with acute pancreatitis (14.2 E/ml, 5.5–67.3 E/ml) and 13 patients with other types of malignomas (15 E/ml, 4.3–42.5 E/ml). Serum CEA level was evaluated in 18 “normal” patients (1.15 ng/ml, 0–4.3 ng/ml), 12 patients with pancreatic carcinoma (T3 or metastases) (6.5 ng/ml, 2–456.5 ng/ml), 13 patients with chronic pancreatitis (2.3 ng/ml, 0–8.5 ng/ml), 8 patients with acute pancreatitis (2.7 ng/ml, 0.1–4.6 ng/ml) and 5 patients without operative verification of suspected pancreatic carcinoma (0.9 ng/ml, 0–1.7 ng/ml).

The serum RNase activity in pancreatic cancer patients did not show any significant increase in comparison to the other groups, and these patients could not be distinguished from those with the other diseases when excluding other factors influencing serum RNase level such as: Renal insufficiency, nutrition, age, sex. Their CEA level was significantly higher in comparison to the other groups (p<0.05). Using 2.5 ng/ml as the limit, the sensitivity was found to be 80% (10/12 of pancreatic carcinomas positive) and the specifity being 70.5% (31/44 of other groups without malignant diseases negative).

The presented study and data in the literature show that poly (C) RNase measurement is not useful in early detection of pancreatic carcinoma, but the CEA test could be helpful in the differential diagnosis of pancreatic diseases due to its specifity (70.5%) and seems to be valuable in detection of residual and in monitoring for recurrent pancreatic carcinoma in view of its sensitivity and correlation with the stage of cancer.

Zusammenfassung

Die mögliche Rolle der Poly (C) spezifischen Serum RNase und des CEA (Median, min-max) in der Früh- und Differentialdiagnose des Pankreas-Ca bzw. ihre Spezifität und Anwendbarkeit wurden kritisch analysiert:

Die Poly (C) RNase-Spiegel wurden bei 13 „Normal“-Patienten (14,6 E/ml, 4,3–29,8 E/ml), 16 Patienten mit Pankreas-Ca im Stadium T 3 oder metastasierend (17,6 E/ml, 6–49,9 E/ml), 15 Patienten mit chronischer Pankreatitis (9,5 E/ml, 4,9–26,5 E/ml), 7 Patienten mit akuter Pankreatitis (14,2 E/ml, 5,5–67,3 E/ml) und 13 Patienten mit verschiedenen anderen Malignomen (15 E/ml, 4,3–42,5 E/ml) bestimmt.

Der CEA-Spiegel wurde bei 18 „Normal“-Patienten (1,15 ng/ml, 0–4,3 ng/ml), 12 Pankreaskarzinom-Patienten im Stadium T 3 oder metastasierend (6,5 ng/ml, 2–456,5 ng/ml, 13 Patienten mit chronischer Pankreatitis (2,3 ng/ml, 0–8,5 ng/ml), 8 Fälle mit akuter Pankreatitis (2,7 ng/ml, 0,1–4,6 ng/ml) und 5 Patienten mit nicht verifiziertem Verdacht auf ein Pankreas-Ca (0,9 ng/ml, 0–1,7 ng/ml).

Die Serum Ribonuklease Aktivität zeigte beim Pankreas-Ca keine signifikante Erhöhung, Patienten mit Pankreas-Ca konnten nicht von den anderen unterschieden werden. Andere Einflüsse auf den RNase Spiegel waren weitgehend ausgeschlossen: Niereninsuffizienz, Ernährung, Alter, Geschlecht.

Der Serum-CEA-Spiegel war bei Pankreascarcinom signifikant höher (p<0,05) gegenüber allen anderen Gruppen. Bei 2,5 ng/ml als Grenze war die Sensitivität mit 10/12 80%, die Spezifität aus allen Vergleichsgruppen mit 31/44 70,5%, unter Ausschluß anderer Carcinome. Die vorgelegte Arbeit und die Ergebnisse in der Literatur zeigen, daß die Poly (C) RNase in der Diagnose des Pankreas-Ca nicht verwertbar erscheint. Die Bestimmung des CEA-Spiegels erweist sich jedoch bei einer Spezifität von 70,5% gemeinsam mit anderen Befunden als differentialdiagnostisch anwendbar, und könnte, vor allem in Hinblick auf ihre Sensivität (80%) und Korrelation zur Ausdehnung, in der Rezidivkontrolle des operierten Pankreas-Ca von Bedeutung sein.

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Literatur

  1. Connolly JH, Herriott RM, Shanata G (1962) Ribonuclease in normal and uraemic human blood. Br J Exp Pathol 43:402–404

    Google Scholar 

  2. Coombes EJ, Shakespeare PG, Batstone GF (1977) Age and sex related reference values for serum ribonuclease. Clin Chim Acta 79:271–275

    Google Scholar 

  3. Cooper MJ, Mackie CR, Skinner DB, Mossa AR (1979) A reapraisal of the value of carcinoembryonic antigen in the management of patients with various neoplasms. Br J Surg 66:120–123

    Google Scholar 

  4. Dimagno EP, Malagelada JR, Taylor WF, Go VLW (1977) A prospective comparison of current diagnostic tests for pancreatic cancer. N Engl J Med 297:737–742

    Google Scholar 

  5. Dunn OJ (1964) Multiple comparisons using rank sums. Technometrics 6:241–252

    Google Scholar 

  6. Fitzgerald PJ, Fortner, JG, Watson RC, Schwarzt MK, Sherlock P, Benua RS, Cubilla AL, Schottenfeld D, Miller D, Winawer SJ, Lightdale CJ, Leidner SD, Nisselbaum JS, Mendez-Botet CJ, Poleski MH (1978) The value of diagnostic aids in detecting pancreatic cancer. Cancer 41:868–879

    Google Scholar 

  7. Gold P, Freedman SO (1965) Demonstration of tumorspecific antigens in human colonic carcinoma by immunological tolerance and absorbtion techniques. J Exp Med 121:439–462

    Google Scholar 

  8. Humphrey RL, Karpetsky TP, Neuwelt EA, Levy CC (1977) Levels of serum ribonuclease as an indicator of renal insufficiency in patients with leukemia. Cancer Res 37:2015–2022

    Google Scholar 

  9. Kottel RH, Hoch SO, Parsons RG, Hoch JA (1978) Serum ribonuclease activity in cancer patients. Br J Cancer 38:280–286

    Google Scholar 

  10. Lokich JJ, Chawla LP, Smith EH, Zamcheck N (1974) Carcinoma of the pancreas. Detection and monitoring by carcinoembryonic antigen (CEA) and ultrasonography. Am J Gastroenterol 62:481–487

    Google Scholar 

  11. Martin EW, Kibbey WE, Divecchia L (1976) Carcinoembryonic antigen. Clinical and historical aspects. Cancer 37:62–81

    Google Scholar 

  12. Meeker WR (1978) The use and abuse of CEA test in clinical practice. Cancer 41:854–862

    Google Scholar 

  13. Peterson LM (1979) Serum RNase in the diagnosis of Pancreatic carcinoma. Proc Natl Acad Sci USA 76:2630–2634

    Google Scholar 

  14. Reddi KK (1975) Nature and possible origin of human serum ribonuclease. Biochem Biophys Res Comm 67:110–118

    Google Scholar 

  15. Reddi KK, Holland JF (1976) Elevated serum ribonuclease in patients with pancreatic cancer. Proc Natl Acad Sci USA 73:2308–2310

    Google Scholar 

  16. Sheid B, Lu T, Pedrinan L, Nelson JH Jr (1977) Plasma ribonuclease. A marker for the detection of ovarian cancer. Cancer 39:2204–2208

    Google Scholar 

  17. Singeisen M, Gyr K, Viollier M, Gschwind H, Stalder GA, Truag P (1978) Pankreasribonuklease: Ein spezifischer Marker für das Pankreascarcinom? 33. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Verdauung und Stoffwechselerkrankungen. Ztschr Gastroenterol 5:72

    Google Scholar 

  18. Sommer H, Gäng V, Heidland A (1977) Serum ribonuclease activity in patients during parenteral nutrition, chronic hemodialysis and acute pancreatitis. Klin Wochenschr 55:1019–1020

    Google Scholar 

  19. Thompson D, Krupey J, Freedman SO (1969) The radioimmunoassay of circulating carcinoembryonic antigen of the human digestive system. Proc Natl Acad Sci 64:161–167

    Google Scholar 

  20. Zytko J, Cantero A (1962) Serum ribonuclease in patients with malignant deseases. Can Med Assoc J 86:482–485

    Google Scholar 

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Hölbling, N., Funovics, J., Euler, J. et al. Zur Anwendbarkeit der Poly-C-spezifischen Serum Ribonuklease und des CEA in der Diagnose des Pankreaskarzinoms. Klin Wochenschr 59, 1201–1207 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01721215

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