Summary
After a short review of the optimal conditions for preservation and stabilization of blood and its derivatives the disadvantages of transfusion of whole blood are discussed. In modern transfusion practice there is a definite tendency to use single fractions for substitution of specific components rather than the transfusion of whole blood. This type of replacement therapy is essentially indicated in the various forms of shock as well as in the treatment of hemostatic defects and in preparation to organ transplantation considering all immunological consequences. There is evidence that complications and disadvantages associated with the transfusion of whole blood may be prevented by specific substitution therapy with adequate fractions and blood components. The evaluation and the identification of the basic pathophysiological mechanism responsible for the deterioration of blood components is the essential supposition for effective therapy. This only may be achieved by means of an efficient laboratory analysis. Further improvement of therapy in the future will depend on efficiency and quality of blood fractionation procedures.
Zusammenfassung
Nach kurzer Schilderung der heute als optimal erkannten Stabilisierungsbedingungen für Blut und seine Derivate und Aufzeichnung des theoretischen Hintergrunds werden die Nachteile der Übertragung von Gesamtblut diskutiert. Es ergibt sich eindeutig die Tendenz zur „Transfusion nach Maß”, das heißt der Empfehlung zur Übertragung von einzelnen, aus Blut gewonnenen Fraktionen. Das gilt nicht nur für die verschiedenen Formen des Schocks, das gilt auch ganz besonders für die Störung der Hämostase und unter Einbeziehung aller immunologischen Aspekte für die Vorbereitung zur Organtransplantation. Es zeigt sich heute immer mehr, daß Nachteile, die bei der Übertragung von Vollblut in Kauf genommen werden müssen, bei der Substitution der fehlenden Fraktionen weitgehend zu vermeiden sind. Die Voraussetzung ist eine klare Definition der zugrunde liegenden pathophysiologischen Situation, das heißt die Erkennung des Defekts im System des Blutes. Diese Forderung ist nicht zuletzt an ein gut funktionierendes, klinisches Labor gebunden. Die Optimierung der Behandlung wird in der Zukunft mit einer ausgedehnteren und technisch einwandfreien Fraktionierung des Blutes gekoppelt werden müssen.
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Lasch, H.G. 22. Parenterale Therapie; Blut- und Blutderivate. Langenbecks Arch Chiv 332, 239–244 (1972). https://doi.org/10.1007/BF01282635
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01282635