Abstract
Neymar da Silva Santos Júnior’s transfer fee of 222 million euros clearly indicates that the lifeworld of professional football proves the well-known ideal of eleven friends, all from the same hometown, to be a romantic notion of the past. When players are measured by their market value, when clubs are capital investments and when football matches are marketed as spectacular events, the question arising no longer is whether amateur football and professional football have moved apart, but rather how big the gap has become. Is there still any connection between the lifeworld of amateur football and professional football or are these now disparate worlds? To answer this question it is essential to determine whether, despite the obvious invariants between amateur football and professional football, there is still a common core of the game that connects the two worlds. This core may be in the contingency of playing football as a specific form of result uncertainty and uncertainty in action, which are sought voluntarily and intentionally. The reward for the players is not to be found in the intended result (i.e. the victory) but in experiencing that the means taken to reach the aim (generally the movement actions of the players) gain in value to the extent where achieving the aim of the action is unpredictable. In 1995, Seel called this aesthetic value of actions in sport “a celebration of inability”. In conclusion, it is the telic of the autotelic that represents the constitutive prerequisite for the special fascination of football, and in this respect it is possible from a cultural perspective to assign educational value to the game of football. Football will continue to fascinate players as well as the spectators as long as its core—the telic of the autotelic—can be experienced in football’s various lifeworlds.
Zusammenfassung
Wie die Ablösesumme von 222 Mio. Euro für Neymar da Silva Santos Júnior deutlich zeigt, lässt die Lebenswelt des professionellen Fußballs das wohlbekannte Ideal von elf Freunden, die allesamt aus derselben Heimatstadt stammen, als romantische Vorstellung der Vergangenheit erscheinen. Wenn Spieler an ihrem Marktwert gemessen werden, wenn Vereine Kapitalanlagen sind und wenn man Fußballspiele als Spektakel vermarktet, ist die Frage nicht länger, ob der Amateur- und Profifußball auseinandergedriftet sind, sondern wie breit die Kluft mittlerweile ist. Besteht noch eine Verbindung zwischen den Lebenswelten des Amateur- und Profifußballs oder handelt es sich bereits um disparate Welten? Zur Beantwortung dieser Frage muss man bestimmen, ob die beiden Welten – trotz der offensichtlichen Unterschiede zwischen Amateur- und Profifußball – weiterhin durch einen gemeinsamen Kern des Spiels verbunden sind. Dieser Kern des Fußballspiels wird als eine spezifische Form der Ergebnis- und Handlungsunsicherheit in der Kontingenz des Fußballspielens verortet, die freiwillig und absichtlich angestrebt wird. Der Lohn dieser intentionalen (und nicht existenziell auferlegten) Kontingenz der Zielerreichung besteht nicht in dem angestrebten Ergebnis (d.h. dem Sieg), sondern darin, dass die Mittel der Zielverfolgung (allgemein gesprochen: die Bewegungshandlungen) in dem Maße an Wert gewinnen, wie das Erreichen des Handlungsziels kontingent ist. Seel beschreibt diesen ästhetischen Wert sportlichen Handelns 1995 als die „Zelebration des Unvermögens“. Zusammenfassend ist die Telik der Autotelik die konstitutive Bedingung für die besondere Faszination, die von Fußballspielen ausgeht. Dem Fußballspiel kann dieser Überlegung entsprechend in kultureller Hinsicht ein Bildungswert zugesprochen werden. Solange die spezifische Telik der Autotelik des Fußballspiels in den verschiedenen Lebenswelten erlebbar bleibt, wird das Fußballspiel seine Faszination auf Spieler und Zuschauer nicht einbüßen.
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Notes
The questionnaire-based survey of the “Situation Analysis Pro Football 2017” of the FC PlayFair—Club for integrity in professional football (private fan-association founded 2016) was conducted in spring 2017 with a wide data base of 17,330 football fans, which allowed for a “realistic and comprehensive opinion synopsis” (p. 27).
See also the extensive analysis of the situation of professional football in Europe (Berger, 2015).
This development certainly has intensified since the emerging criticism in the 1980s. An actual “turning point” could be the Premier League TV rights deal of 2016 (€ 6.9 billion).
See Deloitte Football Money League Report 2017 (Bore, Green, Hanson, & Winn, 2017); and ARD TV’s live broadcast of sport events at http://www.ard.de/home/die-ard/fakten/Sport_in_der_ARD/3902562/index.html.
The term lifeworld refers to Schütz & Luckmann’s (1984, p. 11) definition and is understood to mean “the very essence of the reality that is witnessed, experienced, and suffered”.
The feared loss of identity appears to be so dramatic because the identity-defining core remains vague and therefore adhering to it is impossible.
In this respect, one may recall the pyramid model of Coubertin, according to which the outstanding performance of top athletes would serve as a key motivation for amateurs. See also the critiques of Haut and Gaum (2017).
The Asian sport of Sepak Takraw, a version of volleyball in which the players are allowed to use only their feet, knees, chest, and head to touch the ball, can be ignored in this context.
Anybody who does not make an effort to win the match misunderstands the central aim of the game. The qualitative value of the game stems from the goal of victory. Conduct that renders the victory meaningless can, therefore, be called unsportsmanlike as it misunderstands the essence of the sport. “Actually, it would mean the immediate end of a match if only one of the players (on both teams) did not try to give his best” (Gumbrecht, 2005, p. 44).
A feature of modern sport is its lack of consequences. The well-known comment by Sepp Herberger “after the match is before the match” is illuminating in this respect: a victory is not of lasting duration and it does not have any serious—or even life-threatening—consequences. Huizinga (1956, p. 17) lists temporal finiteness and repeatability as the essential characteristics of the game. For a time–theoretical analysis of the sport game, see Prohl (2002).
For example hobby football players try to build fairly balanced teams because they want to prevent a lopsided match, which generally is perceived as unsatisfying.
Gumbrecht calls intense concentration on the sport, which renders all other purposes meaningless, the intense focus on the epiphany (2005, p. 36). The appearance of a shape or form triggers the aesthetic experience. The aesthetic now can be found not only in a piece of art, but also in an event. Schürmann adopts this interpretation and calls a sport competition “a celebration” (2010, p. 62).
“When to the moment then, I say: ’Ah, stay a while! You are so lovely!‘ …” (Thiele, 1998).
Derived from the Greek word “telos” = purpose, end, or aim/goal.
Hammelmann lists ideal-typical opposites: chance vs. control, aesthetic vs. fight, and art vs. success (2010, p. 47).
Looking at the state of research there is empirical evidence that direct play (counterattacks) is more effective to create score-box possessions when playing an imbalanced defence. Long passing sequences which come along with long possession also are effective when playing against a balanced defence (Tenga, Holme, Ronglan, & Bahr, 2010). The presumable reason for this is that the team in possession of the ball is able to force the loss of balance in defence.
This is with the exception of the typical “standard situations” in which one team is in possession of the ball because it is stationary.
“Football techniques require a refined awareness of the body and even the most gifted football player needs years of practice to perfect them. Only very few players achieve a level of excellence that allows them to make the ball drop where they want it to drop” (Bausenwein, 2006, p. 53).
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Gaum, C., Prohl, R. On the worlds of football and the core of the game. Ger J Exerc Sport Res 48, 201–210 (2018). https://doi.org/10.1007/s12662-018-0509-0
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