Zusammenfassung
Es wurden 23 Patienten (21 Frauen, 2 Männer) im Alter von 36,6 (19–68) Jahren untersucht, bei denen infolge Mangelernährung (Anorexia nervosa, Erbrechen) und/oder Abusus von Laxantien und/oder Diuretika während 6,5 (1/2–16) Jahren eine teilweise schwere Hypokaliämie nachweisbar war. Mit zunehmender Dauer der Hypokaliämie entwickelte sich eine progrediente Einschränkung der Nierenfunktion, in 2 Fällen eine terminale Niereninsuffizienz. Histologisch (9 Fälle) fand sich das Bild einer chronischen abakteriellen interstitiellen Nephritis. Der Urinbefund war negativ oder uncharakteristisch, der Blutdruck normal oder niedrig, hypertone Werte waren die Ausnahme. Neben der Hypokaliämie bestand eine Tendenz zur Hyponatriämie und Hypochlorämie sowie eine metabolische Alkalose, die mit zunehmender Niereninsuffizienz in eine hypokaliämische normochlorämische Acidose überging. Plasma-Reninaktivität und Aldosteron-Konzentration bzw. -exkretion waren häufig erhöht, ohne daß eindeutige Korrelationen untereinander und zum Blutdruck bestanden. Eine bakterielle Harnwegsinfektion ist ein Spätsymptom und allenfalls Folge, nicht Ursache der Nierenerkrankung. Die Diskussion sonstiger möglicher pathogenetischer Mechanismen führt zu der Schlußfolgerung, daß die Bezeichnung „chronische kaliopenische Nephropathie“ gerechtfertigt ist. Einige diagnostische und therapeutische Konsequenzen werden erörtert.
Summary
Description of 23 patients (21 women, 2 men) with an average age of 36.6 (19–68) years, who were hypokalemic during 6.5 years on the average (range 1/2–16 years). The cause of the potassium depletion was malnutrition (anorexia nervosa, vomiting) and/or abuse of laxatives and/or diuretics. With increasing duration of potassium depletion renal function deteriorated; in two cases terminal renal failure developed. Histology of the kidneys (9 cases) showed the picture of chronic abacterial interstitial nephritis. Urinalysis was negative or non-specific. The blood pressure levels were normal or low, hypertensive values being exceptional. Aside of hypokalemia a tendency to hyponatriemia, hypochloremia and metabolic alcalosis was observed, the latter turning into hypokalemic normochloremic acidosis with advancing renal insufficiency. Plasma renin activity and aldosterone concentration or excretion frequently were elevated, but no close correlation was found between these parameters or with the blood pressure. Bacterial infection of the urinary tract occurred, if at all, in the late phase and seems to be complication rather than the cause of the kidney disease. The discussion of other possible pathogenetic factors leads to the conclusion that the term “chronic kaliopenic nephropathy” is justified. Some diagnostic and therapeutic consequences are mentioned.
References
Abbrecht, P.H., Vander, A.J.: Effects of chronic potassium deficiency on plasma renin activity. J. clin. Invest.49, 1510–1516 (1970)
Biava, C.G., Dyrda, I., Genest, J., Bencosme, S.A.: Kaliopenic nephropathy. A correlated light and electron microscopic study. Lab. Invest.12, 443–453 (1963)
Bock, K.D., Nitzsche, T.: Possible role of laxatives in analgesic nephropathy. Brit. med. J.1975/II, 140
Bock, K.D., Nitzsche, T.: Laxantienabusus, Plasma-Kalium und chronische interstitielle Nephritis durch Phenacetinabusus. Klin. Wschr.54, 239–241 (1976)
Cannon, P.J., Ames, R.P., Laragh, J.H.: Relation between potassium balance and aldosterone secretion in normal subjects and in patients with hypertensive or renal tubular disease. J. clin. Invest.45, 865–879 (1966)
Conn, J.W., Johnson, R.D.: Kaliopenic nephropathy. Amer. J. clin. Nutr.4, 523–528 (1956)
Cremer, W., Blümcke, S.: Zur Morphologie der kaliopenischen Nephropathie beim Menschen. Nieren- und Hochdruckkrankheiten2, 71–78 (1977)
Cremer, W., Blümcke, S., Bock, K.D.: Morphologie der kaliopenischen Nephropathie beim Menschen. Abstrakt in: Zbl. allg. Path., Bd. 118, H 5, 481–482 (1974)
Cremer, W., Bock, K.D.: Symptoms and course of chronic hypokalemic nephropathy in man. Clinical Nephrology7, 112–119 (1977)
Dluhy, R.G., Greenfield, M., Williams, G.H.: Effect of simultaneous potassium and saline loading on plasma aldosterone levels. J. clin. Endocr.45, 141–146 (1977)
Fleischer, N., Brown, H., Graham, D.Y., Delena, S.: Chronic laxative-induced hyperaldosteronism and hypokalemia simulating Bartter's syndrome. Ann. intern. Med.70, 791–798 (1969)
Fourman, P., McCance, R.A., Parker, R.A.: Chronic renal disease in rats following a temporary deficiency of potassium. Brit. J. Exp. Path.37, 40 (1956)
Fuchs, C., Hunnemann, D.H., Scheler, F.: Hyperreninismus ohne Aldosteronismus bei Diuretika-Abusus. Dtsch. med. Wschr.102, 1319–1322 (1977)
Graben, N., Bock, K.D.: Beziehungen zwischen Nierenfunktion und Blutdruck bei verschiedenen Nierenerkrankungen. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.80, 820–823 (1974)
Graeff de, J., Schuurs, M.A.M.: Severe potassium depletion caused by the abuse of laxatives. Acta med. scand.166, 407–422 (1960)
Haber, E., Koerner, T., Page, L.B., Kliman, B., Purnode, A.: Application of a radioimmunoassay for Angiotensin I to the physiologic measurements of plasma renin activity in normal human subjects. J. clin. Endocr.29, 1349–1355 (1969)
Heptinstall, R.H.: Sundry conditions affecting the renal tubules. In: Pathology of the kidney, 3. printing p. 679–719, Boston: Little, Brown 1966
Herms, W.: Die Auswirkungen von Störungen des Elektrolythaushaltes auf Struktur und Funktion der Nieren. Klin. Wschr.45, 1169–1180 (1967)
Hollander, W., Blythe, W.B.: Nephropathy of potassium depletion. In: Diseases of the kidney (Eds. M.B. Strauß and L.G. Welt) p. 933–972. Boston: Little, Brown 1971
Jaffe, R.H., Sternberg, H.: Über die vakuoläre Nierendegeneration bei chronischer Ruhr. Virchows Arch. path. Anat.227, 313–319 (1919)
Katz, F.H., Eckert, R.C., Gebott, M.D.: Hypokalemia caused by surreptitious self-administration of diuretics. Ann. intern. Med.76, 85–90 (1972)
Love, D.R., Brown, J.J., Fraser, R., Lever, A.F., Robertson, J.I.S., Timbury, G.C., Thomson, S., Tree, M.: An unusual case of self-induced electrolyte depletion. Gut12, 284–290 (1971)
Muehrcke, R.C., Rosen, S.: Hypokalemic nephropathy in rat and man. Lab. Invest.13, 1359–1373 (1964)
Müller, J.: Gibt es ein Renin-Angiotensin-Aldosteron-System? Schweiz. med. Wschr.102, 1105–1112 (1972)
Muller, A.F., Veyrat, R., Grandchamp, A.: Die Hypokaliämien. Klin. Wschr.46, 1241–1248 (1968)
Nitzsche, T.: Verlaufsbeobachtungen bei Kranken mit Nephropathie nach Phenacetin-Abusus. In: Probleme des Phenacetinabusus. (Hrsg. H. Haschek) S. 143, Wien: Facta Publikation, H. Egermann 1973
Nowotny, E., Staudinger, H.: Eine neue fluorometrische Methode zur Aldosteron-Bestimmung im Harn. Z. klin. Chem.4, 203–207 (1966)
Pasternack, A.: Anorexia nervosa, secondary aldosteronism and angiopathy. Acta med. scand.187, 139–143 (1970)
Perkins, J.G., Petersen, A.B., Riley, J.A.: Renal and cardiac lesions in potassium deficiency due to chronic diarrhea. Amer. J. Med.8, 115–123 (1950)
Relman, A.S., Schwartz, W.B.: The nephropathy of potassium depletion. New Engl. J. Med.255, 195–203 (1956)
Relman, A.S., Schwartz, W.B.: The kidney in potassium depletion. Amer. J. Med.24, 764–773 (1958)
Truninger-Rathe, I., Spühler, O.: Sekundärer Hyperaldosteronismus bei zyklischen Ödemen als Folge von chronischem Laxativabusus bei einem Fall von Anorexia mentalis. Schweiz. med. Wschr.90, 1061–1064 (1960)
Tuck, M.L. Dluhy, R.G., Williams, G.H.: A specific role for saline or the sodium ion in the regulation of renin and aldosterone secretion. J. clin. Invest.53, 988–995 (1974)
Vander, A.J.: Direct effects of potassium on renin secretion and renal function. Am. J. Physiol.219(2, 455–459 (1970)
Wolff, H.P., Vecsei, P., Krück, F., Roscher, S., Brown, J.J., Düsterdieck, G.O., Lever, A.F., Robertson, J.I.S.: Psychiatric disturbance leading to potassium depletion, sodium depletion, raised plasma-renin concentration, and secondary hyperaldosteronism. Lancet1968/I, 257–261
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Bock, K.D., Cremer, W. & Werner, U. Chronic hypokalemic nephropathy: A clinical study. Klin Wochenschr 56 (Suppl 1), 91–96 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01477459
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01477459