Skip to main content
Log in

Van Gogh en de hoge gele noot

  • Artikel
  • Published:
Neuropraxis

An Erratum to this article was published on 20 January 2015

Samenvatting

Vincent van Gogh had vooral in zijn laatste levensjaren episodische ziekteperioden. Het optreden daarvan heeft een wisselwerking met zijn kunstenaarschap. In een aantal voorbeelden wordt dit verband zichtbaar gemaakt. Vooral uit de brieven van en naar Van Gogh kan in een aantal gevallen een relatie worden gelegd tussen emoties en spanningen bij zijn creatieve proces en de perioden dat deze een provocerende factor vormen in het deraillement van zijn neuromodulatie. Op basis van deze brieven tracht dit artikel een overzicht te bieden van de factoren die mogelijk van invloed zijn geweest op Van Goghs ziektebeeld alsmede op zijn werk.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Figuur 1
Figuur 2
Figuur 3
Figuur 4
Figuur 5
Figuur 6
Figuur 7
Figuur 8

Notes

  1. De nummers {} geven de briefnummers weer uit: ‘De brieven’ De volledig geïllustreerde en geannoteerde uitgave. Onder redactie van Leo Jansen, Hans Luijten en Nienke Bakker. Van Gogh Museum, Huygens Instituut, Amsterdam University Press 2009.

  2. Eindhoven; verondersteld door de auteur.

  3. Hein van der Zande, 1820–1903; verondersteld door de auteur.

  4. In: Les Pensées d’une reine; volgens de auteur.

  5. De manier waarmee Vincent van Gogh met de schilderconcepten worstelt; verondersteld door de auteur.

  6. De Berçeuse is Madame Roulin, echtgenote van de postbode met wie Vincent bevriend was.

  7. De Vliegende Hollander; verondersteld door de auteur.

  8. Guy de Maupassant, 1887; verondersteld door de auteur.

Literatuur

  1. Capalbo, M. (2008). Connectivity in the visual system. Evidence from modeling fMRI and DTI.

  2. Féré, Ch. (1887). Sensation et mouvement. Etudes experimentales de Psycho-mecanique. Ed. Felix Alcan: Parijs.

  3. Gestel, D. (1974). Vincent van Gogh en eenige persoonlijke herinneringen aan hem; Het Eindhovensch dagblad 10 oktober 1930. In: Verzamelde brieven van Vincent van Gogh. Wereldbibliotheek, 3, 90–91.

  4. Kerssemakers, A. (1974). Herinneringen aan Vincent van Gogh. De Amsterdammer, weekblad voor Nederland (De Groene), 14 en 21 april 1912. In: Verzamelde brieven van Vincent van Gogh. Wereldbibliotheek, 3, 92–97.

  5. Leeman, F. (2006). Style and madness. Van Gogh’s fear of his own work. Tentoonstellingscatalogus Gauguin/Van Gogh. L’avventura del colore nuovo. Brescia: Museo di Santa Giulia, pp. 217–241. Proefschrift, Maastricht

  6. Tralbaut, M.E. (1974). Vincent van Gogh. Lausanne: Edita, pp. 288–290.

    Google Scholar 

  7. Voskuil, P. (2013). Diagnosing Vincent van Gogh, an expedition from the sources to the present “mer à boire”. Epilepsy & Behavior, 28, 177–180.

    Article  Google Scholar 

  8. Zeil, W. van (2014). Verf van Indiase schildluis en andere kleuren in The National Gallery. De Volkskrant, 8 augustus 2014.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Piet Voskuil.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Voskuil, P. Van Gogh en de hoge gele noot. Neuroprax 18, 202–209 (2014). https://doi.org/10.1007/s12474-014-0066-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12474-014-0066-8

Navigation