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Thrombolytic treatment in a patient with antiphospholipid syndrome

APS developing renal infarction

Thrombolysetherapie bei einem Patienten mit Antiphospholipidsyndrom

Durch APS entwickelter Niereninfarkt

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Abstract

Antiphospholipid syndrome (APS), a leading entity in acquired thrombophilia, is characterized by recurrent thrombosis, morbidity in pregnancy and presence of antiphospholipid antibodies (APA). Although the etiopathogenesis is unclear, APA against negatively charged phospholipids and phospholipid–protein complexes are held responsible for the clinical picture. In case of acute thrombosis due to APS, thrombolytic therapy is not a commonly administered treatment option. Here, we present a case with acute thrombosis in the left renal artery showing partial response to thrombolytic therapy.

Zusammenfassung

Das Antiphospholipidsyndrom (APS), eine häufige Form der erworbenen Thrombophilie, kennzeichnet sich durch rezidivierende Thrombosen, Morbidität in der Schwangerschaft und Vorliegen von Antiphospholipidantikörpern (APA). Die Ätiopathogenese ist zwar unbekannt, doch gelten APA gegen negativ geladene Phospholipide und Phospholipid-Protein-Komplexe als für das klinische Bild verantwortlich. Bei einer akuten Thrombose aufgrund eines APS stellt die Thrombolysetherapie nicht die gewöhnlich eingesetzte Behandlungsoption dar. In dem vorliegenden Beitrag wird der Fall einer akuten Thrombose in der linken A. renalis vorgestellt, in dem es zu einem partiellen Ansprechen auf die Thrombolysetherapie kam.

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Correspondence to Y. Ugan MD.

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Y. Ugan, A. Dogru, M. Sahin and S.E. Tunc declare that they have no competing interests.

This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors. Informed consent was obtained from the patient included in the present case.

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E. Reinhold-Keller, Hamburg,

F. Moosig, Neumünster

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Ugan, Y., Dogru, A., Sahin, M. et al. Thrombolytic treatment in a patient with antiphospholipid syndrome. Z Rheumatol 75, 838–841 (2016). https://doi.org/10.1007/s00393-016-0154-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-016-0154-7

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