Zusammenfassung
Hintergrund
Die Stärkung kognitiver Ressourcen ist eines der Handlungsfelder der Prävention in der stationären Pflege. Ziel ist eine Bewertung der Wirksamkeit solcher Angebote auf die kognitive Leistungsfähigkeit bei Pflegebedürftigen in der stationären Pflege.
Methodik
Es fanden eine systematische Recherche in den Datenbanken MEDLINE, The Cochrane Library, EMBASE, CINAHL und PsycINFO, eine Suche in Studienregistern sowie eine Sichtung von Referenzlisten statt. Die Ergebnissynthesen beruhen auf Metaanalysen mit „Random-effects“-Modellen.
Ergebnisse
Unter Einbezug von 10 Primärstudien weisen stationär Pflegebedürftige nach Teilnahme an kognitiven Aktivitäten im Vergleich zu verschiedenen Kontrollbedingungen eine statistisch signifikant bessere kognitive Leistungsfähigkeit auf (SMD [Standardisierte Mittelwertdifferenz] = 0,46, 95 %-KI [Konfidenzintervall] 0,06–0,87, p = 0,0252). Subgruppenanalysen deuten auf einen Vorteil von individuell ausgerichteten kognitiven Aktivitäten mit längeren Trainingszeiträumen hin und lassen erkennen, dass insbesondere stationär Pflegebedürftige mit einem besseren kognitiven Ausgangsniveau von kognitiven Trainingsmaßnahmen profitieren können. Aufgrund des insgesamt hohen Verzerrungsrisikos der Primärstudien und einer substanziellen Heterogenität ist die Aussagekraft der Ergebnisse allerdings limitiert.
Schlussfolgerung
Die Ergebnisse geben einen Hinweis auf eine Effektivität von kognitiver Aktivität im Setting. Aufgrund einer insgesamt niedrigen Evidenzgüte sind qualitativ hochwertige Primärstudien für eine Überprüfung der Robustheit der statistischen Ergebnisse notwendig.
Abstract
Background
The strengthening of cognitive resources is considered to be a preventive field of action within inpatient care. The aim is to evaluate the effectiveness of such interventions on cognitive performance in nursing home residents.
Methods
A systematic literature search was carried out in the databases MEDLINE, the Cochrane Library, EMBASE, CINAHL and PsycINFO, as well as searches in trial registries and a screening of reference lists. The combined results were based on meta-analyses in random-effects models.
Results
By including 10 primary studies, participating in cognitive activities showed a statistically significant greater cognitive performance compared to controls (standardized mean difference SMD = 0.46, 95% confidence interval CI 0.06–0.87, p = 0.0252). Subgroup analyses suggest a superiority of individually oriented cognitive activities with longer training periods and that especially nursing home residents with a better initial level of cognitive performance might benefit from cognitive interventions. However, due to the high risk of bias in the included studies and the presence of substantial heterogeneity, the results must be interpreted with caution.
Conclusion
The findings imply that cognitive activities implemented in nursing homes might be effective. Considering the low-quality evidence, performance of high-quality studies is essential in order to verify our results.
Literatur
Auffray C, Juhel J (2001) Effets généraux et différentials d’un programme d’entraînement cognitif multimodal chez la personne âgée. L’année Psychollogique 101:65–89
Bond GE, Wolf-Wilets V, Fiedler FE et al (2000) Computer-aided cognitive training of the aged: a pilot study. Clin Gerontol 22:19–42
Borenstein M, Hedges LV, Higgins JPT et al (2009) Introduction to meta-analysis. John Wiley a. Sons, Chichester
Carlson KD, Herdman AO (2012) Understanding the impact of convergent validity on research results. Organ Res Methods 15:17–32
Cheng ST, Chow PK, Song YQ et al (2014) Can leisure activities slow dementia progression in nursing home residents? A cluster-randomized controlled trial. Int Psychogeriatr 26:637–643
Cheng ST, Chow PK, Song YQ et al (2014) Mental and physical activities delay cognitive decline in older persons with dementia. Am J Geriatr Psychiatry 22:63–74
Deeks JJ, Higgins JPT, Altman DG (2011) The standardized mean difference. In: Higgins JPT, Green S (Hrsg) Cochrane Handbook of Systematic Reviews of Interventions. Version 5.1.0 (http://handbook.cochrane.org/ Zugegriffen: 15.04.2017)
Deeks JJ, Higgins JPT, Altman DG (2011) Identifying and measuring heterogeneity. In: Higgins JPT, Green S (Hrsg) Cochrane Handbook of Systematic Reviews of Interventions. Version 5.1.0 (http://handbook.cochrane.org/ Zugegriffen: 25.02.2017)
DerSimonian R, Laird N (1986) Meta-analysis in clinical trials. Control Clin Trials 7:177–188
Deutsche Gesellschaft für Neurologie, Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde (2016) Demenzen. Entwicklungsstufe: S3. Aktualisierung 2016. AWMF-Register-Nummer, S 38–13
Egger M, Smith GD, Schneider M, Minder C (1997) Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. BMJ 315:629–634
Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR (1975) „Mini-Mental State“. A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12:189–198
Gates NJ, Sachdev PS, Fiatarone Singh MA et al (2011) Cognitive and memory training in adults at risk of dementia: a systematic review. BMC Geriatr 11:1–14
GKV-Spitzenverband (2016) Leitfaden Prävention in stationären Pflegeeinrichtungen nach § 5 SGB XI. Berlin
Higgins JPT, Altman DG, Sterne JAC (2011) Assessing the risk of bias in included studies. In: Higgins JPT, Green S (Hrsg) Cochrane Handbook of Systematic Reviews of Interventions. Version 5.1.0 (http://handbook.cochrane.org/ Zugegriffen: 15.05.2017)
Higgins JPT, Thompson SG, Deeks JJ et al (2003) Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ 327:557–560
Kawashima R (2013) Mental exercises for cognitive function: clinical evidence. J Prev Med Public Health 46:22–27
Kawashima R, Hiller DL, Sereda SL et al (2015) SAIDO Learning as a cognitive intervention for dementia care: a preliminary study. J Am Med Dir Assoc 16:56–62
Kawashima R, Okita K, Yamazaki R et al (2005) Reading aloud and arithmetic calculation improve frontal function of people with dementia. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 60(3):380–384
Liesk J, Hartogh T, Kalbe E (2015) Kognitive Stimulation und Musikintervention bei stationär versorgten Menschen mit Demenz. Eine Pilotstudie, Probleme und Perspektiven. Z Gerontol Geriatr 48:275–281
Mapelli D, Di Rosa E, Nocita R et al (2013) Cognitive stimulation in patients with dementia: randomized controlled trial. Dement Geriatr Cogn Dis Extra 3:263–271
Middelstädt J, Folkerts AK, Blawath S et al (2016) Cognitive stimulation for people with dementia in long-term care facilities: baseline cognitive level predicts cognitive gains, moderated by depression. J Alzheimers Dis 54:253–268
Optale G, Urgesi C, Busato V et al (2010) Controlling memory impairment in elderly adults using virtual reality memory training: a randomized controlled pilot study. Neurorehabil Neural Repair 24:348–357
Schäufele M, Köhler L, Hendlmeier I et al (2013) Prävalenz von Demenzen und ärztliche Versorgung in deutschen Pflegeheimen: eine bundesweite repräsentative Studie. Psychiatr Prax 40:200–206
Singer T, Lindenberger U, Baltes PB (2003) Plasticity of memory for new learning in very old age: a story of major loss? Psychol Aging 18:306–317
Valenzuela M, Sachdev PS (2009) Can cognitive exercise prevent the onset of dementia? Systematic review of randomized clinical trials with longitudinal follow-up. Am J Geriatr Psychiatry 17:179–187
Xu S, Jin X, Liu C et al (2017) Investigating the prevalence of dementia and its associated risk factors in a Chinese nursing home. J Clin Neurol 13:10–14
Wang HX, Xu W, Pei JJ (2012) Leisure activities, cognition and dementia. Biochim Biophys Acta 1822:482–491
Woods B, Aguirre E, Spector AE et al (2012) Cognitive stimulation to improve cognitive functioning in people with dementia. Cochrane Database Syst Rev 2:CD5562
Zhuang JP, Fang R, Feng X et al (2013) The impact of human-computer interaction-based comprehensive training on the cognitive functions of cognitive impairment elderly individuals in a nursing home. J Alzheimers Dis 36:245–251
van Zon L, Kirby JR, Anderson N (2016) The efficacy of a volunteer-administered cognitive stimulation program in long-term care homes. Int Psychogeriatr 28:995–1004
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
C. Wöhl, S. Richter und B. Blättner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
Studienregistrierung: PROSPERO CRD42017058209
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Wöhl, C., Richter, S. & Blättner, B. Kognitive Interventionen in Pflegeheimen. Z Gerontol Geriat 51, 656–665 (2018). https://doi.org/10.1007/s00391-017-1330-3
Received:
Revised:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-017-1330-3