Zusammenfassung
In der vorliegenden Studie wurden die biomechanischen Eigenschaften von 5 verschiedenen Implantaten zur Fixierung der Tibiasegmente nach aufklappender medialer Tibiakopfosteotomie untersucht. Mithilfe einer Materialprüfmaschine wurden statische und zyklische Belastungsversuche in axialer Richtung bis zum Versagen der Knochen-Implantat-Konstruktion durchgeführt. Alle getesteten Platten wiesen eine ausreichende Stabilität unter statischer Belastung auf. Unphysiologisch hohe statische Belastungen führt bei allen Knochen-Implantat-Konstruktionen zu einer Fraktur der Gegenkortikalis. Die Ergebnisse der zyklischen Versagungstests zeigen einen Zusammenhang zwischen breitem proximalem Implantatdesign der ContourLock®-Platte sowie dem breiten Knochen-Implantat-Kontakt des iBalance®-Implantats und einer zunehmenden Stabilität und Steifigkeit im Vergleich zur schmalen TomoFix™- und PEEKPower®-Platte auf. Klinische Studien müssen zeigen, ob die Zunahme an Stabilität und Steifigkeit der neueren Implantate die schon hohen Heilungsraten der TomoFix™- und PEEKPower®-Platte erreichen können oder ob nicht eher – der Dehnungstheorie von Perren et al. folgend – die Induktionsgrenze für die Heilungsstimulation unterschritten wird und die Komplikationen durch steifere Implantate zunehmen werden.
Abstract
Biomechanical characteristics of 5 tibial osteotomy plates for the treatment of medial knee joint osteoarthritis were examined. Fourth-generation tibial bone composites underwent a medial open-wedge high tibial osteotomy, using TomoFix™ standard, PEEKPower®, ContourLock®, TomoFix™ small stature plates, and iBalance® implants. Static compression load to failure and load-controlled cyclic fatigue failure tests were performed. All plates had sufficient stability up to 2400 N in the static compression load to failure tests. Screw breakage in the iBalance® group and opposite cortex fractures in all constructs occurred at lower loading conditions. The highest fatigue strength in terms of maximal load and number of cycles performed prior to failure was observed for the ContourLock® group followed by the iBalance® implants, the TomoFix™ standard and small stature plates. PEEKPower® had the lowest fatigue strength. All plates showed sufficient stability under static loading. Compared to the TomoFix™ and the PEEKPower® plates, the ContourLock® plate and iBalance® implant showed a higher mechanical fatigue strength during cyclic fatigue testing, suggesting that both mechanical static and fatigue strength increase with a wider proximal T‑shaped plate design together with diverging proximal screws. Mechanical strength of the bone–implant constructs decreases with a narrow T‑shaped proximal end design and converging proximal screws (TomoFix™) or a short vertical plate design (PEEKPower®). Published results indicate high fusion rates and good clinical results with the TomoFix™ plate, which is contrary to our findings. A certain amount of interfragmentary motion rather than high mechanical strength and stiffness seem to be important for bone healing which is outside the scope of this paper.
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D. Pape, A. Diffo Kaze, A. Hoffmann und S. Maas geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
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Der vorliegende Beitrag basiert auf Diffo Kaze et al. (2015) Biomechanical properties of five different currently used implants for open-wedge high tibial osteotomy. J Exp Orthop 2:14. doi:10.1186/s40634-015-0030-4.
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Pape, D., Diffo Kaze, A., Hoffmann, A. et al. Biomechanik neuer Implantate für die HTO. Orthopäde 46, 583–595 (2017). https://doi.org/10.1007/s00132-017-3417-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-017-3417-3