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Erfolgreiche Infektionskontrolle bei Regionalanästhesieverfahren

Verlaufsbeobachtung nach Einführung der DGAI-Hygieneempfehlungen

Successful infection control in regional anesthesia procedures

Observational survey after introduction of the DGAI hygiene recommendations

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Zusammenfassung

Hintergrund

Infektionen zählen zu den seltenen, aber ernsthaften Komplikationen, die regionalanästhesiologische Verfahren begleiten können.

Material und Methoden

In einer Unfallklinik der Maximalversorgung wurden über einen Zeitraum von 8 Jahren alle kontinuierlichen peripheren Nervenblockaden („continuous peripheral nerve block“, cPNB) im Rahmen einer prospektiven Beobachtungsstudie computergestützt erfasst (n = 10.549) und bezüglich infektiologischer Komplikationen ausgewertet.

Ergebnisse

Von 2002–2004 wurden bei 3491 cPNB unerwartet hohe Infektionsraten beobachtet (Inflammation: 4,2%, Infektion: 3,2%). Daraus resultierend wurde das bestehende Hygieneregime überarbeitet. Die Neuerungen flossen in die „Hygieneempfehlungen für die Anlage und weiterführende Versorgung von Regionalanästhesie-Verfahren“ der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) ein. Nach Einführung dieses Maßnahmenbündels wurde von 2005–2009 bei 7053 cPNB die Infektionsrate deutlich gesenkt (Inflammation 2,8%, p < 0,001; Infektion 0,9%, p < 0,001). Die Risikofaktoren Liegedauer und Katheterlokalisation blieben über den Beobachtungszeitraum unverändert.

Schlussfolgerung

Durch die Einführung des neuen, erweiterten Hygieneregimes konnte die Infektionsrate bei cPNB statistisch hochsignifikant gesenkt werden.

Abstract

Backround

In the context of regional anesthesia procedures adverse events rarely occur but are predominantly systemic intoxication due to local anesthetics (0.01–0.035 %), nerve injuries (0.01–1.7 %) and infections (0–3.2 %).

Materials and methods

In a level 1 trauma centre data from all continuous peripheral nerve blocks (cPNB) were prospectively acquired over a period of 8 years (2002–2009) in an observational study (n = 10,549). The acquisition of data was carried out in an intranet-based data bank which was accessible for 24 h on every anesthesia workstation. The collected data included type of block, catheter duration and accompanying complications. This study was carried out with special respect to infectious complications (inflammation and infection).

Results

In the years 2002–2004 unexpectedly high rates of infectious complications were observed in 3,491 cPNBs with 146 inflammations (4.2 %) and 112 infections (3.2 %). Based on these alarming findings the existing hygiene regime was revised. The innovations were incorporated into the “Hygiene recommendations for the initiation and continued care of regional anaesthetic procedures” of the German Society for Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin, DGAI). A major change was the extension of skin disinfection to a spray-and-scrub combined procedure lasting 10 min. The introduction of this care bundle was carried out in 2005. Among 7,053 cPNBs that were conducted between 2005 and 2009 inflammation occurred in only 183 procedures (2.6 %) and infection in 61 procedures (0.9 %). This reduction was highly significant in both categories (p < 0.001). The risk factors catheter duration and catheter localization statistically remained unchanged during the observational period

Conclusion

Using a real-time computer-based tool for data capture makes a veritable detection of adverse events possible. Such a tool also has the power to monitor the effects of changes in clinical procedures (SOP). In this case it was possible to verify the successful introduction of an extended hygiene care bundle. The new regime significantly decreased the rate of infections in cPNB.

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Danksagung

Die Autoren bedanken sich bei allen pflegerischen und ärztlichen Kollegen, ohne deren steten Einsatz in der Dokumentation und insbesondere in der gewissenhaften Durchführung und Nachsorge der Regionalanästhesieverfahren dieser Erfolg zum Wohl der Patienten nicht möglich gewesen wäre.

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Reisig, F., Neuburger, M., Zausig, Y. et al. Erfolgreiche Infektionskontrolle bei Regionalanästhesieverfahren. Anaesthesist 62, 105–112 (2013). https://doi.org/10.1007/s00101-012-2122-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-012-2122-1

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