Skip to main content
Log in

Myokinasebestimmungen in der Diagnostik des Herzinfarkts

  • Originalien
  • Published:
Klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Erste klinische Untersuchungen über das Verhalten der Myokinase-Aktivität im Serum bei frischen Herzinfarkten ergaben in 87,5% der gesicherten Fälle einen signifikanten Anstieg, der bereits 1 Std nach Eintritt des Infarkts einsetzt und seinen Gipfel bei 10–18 Std erreicht. Der Abfall zur Norm erfolgt nach 1–3 Tagen. Die Brauchbarkeit der weitgehend organ-spezifischen enzymatischen Methode für Routineuntersuchungen wird vorläufig durch die Notwendigkeit eingeschränkt, völlig hämolysefreies Serum zu gewinnen.

Summary

The first clinical investigations on myokinase activity in serum in the case of recent myocardial infarction revealed a significant increase in 87 per cent of the established cases which appears already one hour after the infarct has occured and reaches its speak within 10–18 hours. The drop off to the norm followes after 1–3 days. The usefullness of the namely organ-specific enzymatic method for routine investigations, for the present is limited by the necessity of obtaining serum completely free from hemolysis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Agress, C. M., andJ. Kim: Evaluation of enzyme tests in the diagnosis of heart disease. Amer. J. Cardiol.6, 641 (1960).

    Google Scholar 

  2. Amelung, D., u.H. D. Horn: Fermentaktivitäts-Bestimmungen im Serum beim Herzinfarkt. Dtsch. med. Wschr.81, 1701 (1956).

    Google Scholar 

  3. Björck, G.: Some fundamentale problems in coronary disease. Acta med. scand.168, 245 (1960).

    Google Scholar 

  4. Björck, G., andA. Hanson: GOT in the diagnosis of myocardial infarction. I. Serum transaminase activity in relation to the clinical picture. Acta med. scand.155, 317 (1956).

    Google Scholar 

  5. Brüdigam, B., K. W. Schneider: SGOT- und Aldolase-Aktivität und Kreislauf. Arch. Kreisl.-Forsch.28, 136 (1958).

    Google Scholar 

  6. Cain, H., u.W. Assmann: Bedeutung und Problematik enzymatischer Gewebs- und Serumbefunde beim frischen Myocardinfarkt. Klin. Wschr.38, 433 (1960).

    Google Scholar 

  7. Colombo, J. P., R. Richterich u.E. Rossi: Serum-Kreatin-Phosphokinase: Bestimmung und diagnostische Bedeutung. Klin. Wschr.40, 37 (1962).

    Google Scholar 

  8. Forster, G., u.J. Escher: Die Kreatinphosphokinase in der Diagnostik von Herzinfarkt und Myopathien. Helv. med. Acta28, 513 (1961).

    Google Scholar 

  9. Fragge, R. G., F. Kogel, andA. Iglauer: Serum glutamic oxalacetic transaminase in congestive heart failure: Clinical study and review of the literature. Ann. intern. Med.52, 1042 (1960).

    Google Scholar 

  10. Grewin, E. K.: Opusc. med. (Stockh.)5, 18 (1960). Zit. nachStich u.Tsirimbas.

    Google Scholar 

  11. Hanson, A., andG. Björck: GOT in the diagnosis of myocardial infarction II: Comparison of serum transaminase activity with determinations of serum aldolase, cholesterol, α2-globulin, iron, copper and lacticdehydrogenase. Acta med. scand.157, 493 (1957).

    Google Scholar 

  12. Hauss, W. H., U. Gerlach u.E. Schürmeyer: Über die Pathogenese und die klinische Bedeutung der Hyperfermentämie. Dtsch. med. Wschr.83, 1310 (1958).

    Google Scholar 

  13. Hess, B.: Enzyme im Blutplasma. Stuttgart: Georg Thieme 1962.

    Google Scholar 

  14. Kerppola, W., E. A. Nikkälä, andE. Pitkänen: Serum glucose-6-phosphate dehydrogenase in the diagnosis of myocardial infarction. Comparison of its clinical value with that of glutamic oxalacetic transaminase. Acta med. scand.166, 17 (1960).

    Google Scholar 

  15. La Due, J. S., F. Wroblewski, andA. Karmen: Science120, 3117 (1954).

    Google Scholar 

  16. La Due, J. S., F. Wroblewski andI. Nydick: Serum glutamic oxalacetic-activity in human acute transmural myocardial infarction. Science120, 497 (1954).

    Google Scholar 

  17. Löffler, W.: Die Transaminaseaktivität im Serum bei Herzinfarkt. Schweiz. med. Wschr.88, 314 (1958).

    Google Scholar 

  18. Maassen, J. H., u.H. Broy: Kritische Bemerkungen zur Enzymdiagnostik beim Herzinfarkt. Münch. med. Wschr.104, 2497 (1962).

    Google Scholar 

  19. Mörsdorf, K.: SGOT bei lokaler Gewebsschädigung. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak.238, 125 (1960).

    Google Scholar 

  20. Oliver, J. T.: A spectrophotometric method for the determination of creative photokinase and myokinase. Biochem. J.61, 116 (1955).

    Google Scholar 

  21. Richterich, R.: Enzympathologie. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1958.

    Google Scholar 

  22. Schimert, G., W. Schimmler, H. Schwalb u.J. Eberl: Die Coronarerkrankungen. In: Handbuch der inneren Medizin, Bd. IX/3. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1960.

    Google Scholar 

  23. Solbach, H. G., A. Engelhardt u.R. Merten: Unterschiede der Enzymaktivitäten im Serum und Plasma und ihre Bedeutung für die klinische Enzymdiagnostik. Klin. Wschr.40, 1136 (1962).

    Google Scholar 

  24. Stich, W., u.A. Tsririmbas: Die Enzymdiagnostik des Herzinfarktes. Internist (Berl.)2, 592 (1961).

    Google Scholar 

  25. Der Kreatinphospho-Kinase-Test. Eine neue enzymologische Methode zur biochemischen Diagnose des Herzinfarktes. Klin. Wschr.40, 115 (1962).

    Google Scholar 

  26. Wroblewski, F.: Clinical significance of serum enzyme alternations associated with myocardial infarction. Amer. Heart. J.54, 219 (1957).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schreiber, FK. Myokinasebestimmungen in der Diagnostik des Herzinfarkts. Klin Wochenschr 42, 478–483 (1964). https://doi.org/10.1007/BF01484130

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01484130

Navigation