Abstract
Purpose
To investigate a new automatic template-based replanning approach combined with constrained optimization, which may be highly useful for a rapid plan transfer for planned or unplanned machine breakdowns. This approach was tested for prostate cancer (PC) and head-and-neck cancer (HNC) cases.
Methods
The constraints of a previously optimized volumetric modulated arc therapy (VMAT) plan were used as a template for automatic plan reoptimization for different accelerator head models. All plans were generated using the treatment planning system (TPS) Hyperion. Automatic replanning was performed for 16 PC cases, initially planned for MLC1 (4 mm MLC) and reoptimized for MLC2 (5 mm) and MLC3 (10 mm) and for 19 HNC cases, replanned from MLC2 to MLC3. EUD, Dmean, D2%, and D98% were evaluated for targets; for OARs EUD and D2% were analyzed. Replanning was considered successful if both plans fulfilled equal constraints.
Results
All prostate cases were successfully replanned. The mean relative target EUD deviation was −0.15% and −0.57% for replanning to MLC2 and MLC3, respectively. OAR sparing was successful in all cases. Replanning of HNC cases from MLC2 to MLC3 was successful in 16/19 patients with a mean decrease of −0.64% in PTV60 EUD. In three cases target doses were substantially decreased by up to −2.58% (PTV60) and −3.44% (PTV54), respectively. Nevertheless, OAR sparing was always achieved as planned.
Conclusions
Automatic replanning of VMAT plans for a different treatment machine by using pre-existing constraints as a template for a reoptimization is feasible and successful in terms of equal constraints.
Zusammenfassung
Ziele
In dieser Studie wurde ein neuer Template-basierter Ansatz zur automatischen Umplanung von Bestrahlungsplänen mit beschränkter Optimierung untersucht, der für die schnelle Planübertragung im Fall von planmäßigen und außerplanmäßigen Maschinenausfällen von großem Nutzen sein könnte. Der Ansatz wurde für Prostatakarzinom (PK) und Kopf-Hals-Tumor (HNO) Fälle getestet.
Methoden
Die Beschränkungen eines vorher optimierten Volumetric-modulated-arc-therapy(VMAT)-Plans wurden als Template für die automatische Reoptimierung mit einem anderen Strahlerkopfmodell genutzt. Alle Pläne wurden im Bestrahlungsplanungsprogramm Hyperion erstellt. 16 PK-Fälle, die ursprünglich für den Multi-Leaf-Kollimator MLC1 (4 mm MLC) geplant waren, wurden automatisch auf MLC2 (5 mm) und MLC3 (10 mm) umgeplant. Für 19 HNO-Fälle erfolgte die Umplanung von MLC2 auf MLC3. Für Zielvolumen (PTV) wurden die „equivalent uniform dose“ (EUD), DMean, D2 % und D98 % ausgewertet, für Risikoorgane EUD und D2 %. Eine Umplanung galt als erfolgreich, wenn beide Pläne gleiche Beschränkungen erfüllten.
Ergebnisse
Alle PK-Fälle konnten erfolgreich automatisch umgeplant werden. Die mittlere relative Abweichung der PTV EUD betrug −0,15 % (MLC2) und −0,57 % (MLC3). Die Umplanung von MLC2 auf MLC3 war in 16 von 19 HNO-Fällen erfolgreich. Die EUD im PTV60 nahm dabei durchschnittlich um −0,64 % ab. In 3 Fällen wurden erhebliche Dosiseinbußen von bis zu −2,58 % (PTV60) bzw. −3,44 % (PTV54) beobachtet. Die Risikoorganschonung konnte jedoch immer wie geplant eingehalten werden.
Schlussfolgerung
Die automatische Umplanung von VMAT-Plänen für ein anderes Bestrahlungsgerät unter Nutzung eines Templates, automatisch generiert aus den Beschränkungen eines bereits existierenden Plans, ist möglich und erfolgreich im Hinblick auf gleichermaßen erfüllte Beschränkungen.
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Funding
This study was funded by the Medical Faculty of the University of Tübingen Fortüne Grant Nr. 2414-0-0.
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M. Alber has worked as a consultant for Elekta, AB (Sweden) for the development of the Monaco TPS. D. Zips and D. Thorwarth have research collaborations with Elekta, AB (Sweden) and Siemens Healthineers (Germany). L.A. Künzel and O.S. Dohm declare that they have no competing interests.
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This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors. Consent was obtained from all patients identifiable from images or other information within the manuscript. In the case of underage patients, consent was obtained from a parent or legal guardian.
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Künzel, L.A., Dohm, O.S., Alber, M. et al. Automatic replanning of VMAT plans for different treatment machines: A template-based approach using constrained optimization. Strahlenther Onkol 194, 921–928 (2018). https://doi.org/10.1007/s00066-018-1319-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-018-1319-x
Keywords
- Radiotherapy
- Automatic re-planning
- Machine failure concept
- Volumetric modulated arc therapy
- Constrained optimization