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Urinary MCP-1 as a biomarker for lupus nephritis: a meta-analysis

MCP-1 im Urin als Biomarker bei Lupusnephritis: eine Metaanalyse

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Zusammenfassung

Ziel

Ziel der vorliegenden Studie war zu untersuchen, ob monozytenchemotaktisches Protein-1 (MCP-1) als Biomarker für die Lupusnephritis (LN) dienen könnte.

Methoden

Es wurde eine Metaanalyse durchgeführt, um den Zusammenhang zwischen dem MCP-1-Wert und LN anhand dreier Vergleiche zu untersuchen: aktive LN vs. inaktive LN, aktive LN vs. Kontrollen und inaktive LN vs. Kontrollen.

Ergebnisse

Für diese Metaanalyse standen 8 Studien mit insgesamt 399 Patienten mit LN (204 mit aktiver LN und 195 mit inaktiver LN) und 130 Kontrollen zur Verfügung. Es zeigte sich in der Metaanalyse, dass der MCP-1-Wert im Urin in der Gruppe mit aktiver LN signifikant höher als in der Gruppe mit inaktiver LN war (standardisierte Mittelwertsdifferenz, SMD: 1,883; 95 %-KI: 0,811–2,954; p = 0,001). Die Metaanalyse ergab auch, dass der MCP-1-Wert im Urin in der Gruppe mit aktiver LN signifikant höher als in der Kontrollgruppe war (SMD: 3,085; 95 %-KI: 1,684–4,485; p = 1,6 × 10−5). Darüber hinaus zeigte sich bei Stratifizierung nach Ethnizität ein signifikant erhöhter MCP-1-Wert in der Gruppe mit aktiver LN bei Kaukasiern, Asiaten und Ägyptern (SMD: 2,408; 95 %-KI: 1,711–3,105; p < 1,0 × 10−8; SMD: 1,020; 95 %-KI: 0,623–2,153; p = 4,6 × 10−7 bzw. SMD: 7,370; 95 %-KI: 1,467–2,157; p = 5,9 × 10−5). Anhand der Metaanalyse war auch festzustellen, dass der MCP-1-Wert im Urin in der Gruppe mit inaktiver LN signifikant höher als in der Kontrollgruppe war (SMD: 1,812; 95 %-KI: 0,628–2,996; p = 0,003).

Schlussfolgerung

Aus der Metaanalyse ergab sich, dass der MCP-1-Wert im Urin bei Patienten mit aktiver LN signifikant höher als bei Patienten mit inaktiver LN und bei den Kontrollen war. Die Patienten mit inaktiver LN wiesen signifikant höhere MCP-1-Werte im Urin auf als die Kontrollen.

Abstract

Objective

This study aimed to evaluate whether urinary monocyte chemoattractant protein-1 (MCP-1) could serve as a biomarker for lupus nephritis (LN).

Methods

We performed a meta-analysis to examine the relationship between urinary MCP-1 level and LN in three comparisons: active LN versus inactive LN, active LN versus control, and inactive LN versus control.

Results

Eight studies of a total of 399 patients with LN (204 with active LN, and 195 with inactive LN) and 130 controls were available for this meta-analysis. The meta-analysis revealed that the urinary MCP-1 level was significantly higher in the active-LN group than in the inactive-LN group (standard mean difference [SMD] = 1.883, 95 % confidence interval [CI] = 0.811–2.954, p = 0.001). The meta-analysis showed that the urinary MCP-1 level was significantly higher in the active-LN group than in the control group (SMD = 3.085, 95 % CI = 1.684–4.485, p = 1.6 × 10−5). Furthermore, stratification by ethnicity showed significantly elevated urinary MCP-1 levels in the active-LN group in Caucasian, Asian, and Egyptian populations (SMD = 2.408, 95 % CI = 1.711–3.105, p < 1.0 × 10−8; SMD = 1.020, 95 % CI = 0.623–2.153, p = 4.6 × 10−7; and SMD = 7.370, 95 % CI = 1.467–2.157, p = 5.9 × 10−5, respectively). The meta-analysis indicated that the urinary MCP-1 level was also significantly higher in the inactive-LN group than in the control group (SMD = 1.812, 95 % CI = 0.628–2.996, p = 0.003).

Conclusions

The meta-analysis demonstrated that urinary MCP-1 was significantly higher in patients with active LN than in those with inactive LN and control subjects, and the patients with inactive LN showed significantly higher urinary MCP-1 levels than the controls.

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Acknowledgements

This research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial, or not-for-profit sectors.

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Correspondence to Y. H. Lee.

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Y. H. Lee and G. G. Song state that there are no conflicts of interest.

The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.

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U. Müller-Ladner, Bad Nauheim

U. Lange, Bad Nauheim

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Lee, Y.H., Song, G.G. Urinary MCP-1 as a biomarker for lupus nephritis: a meta-analysis. Z Rheumatol 76, 357–363 (2017). https://doi.org/10.1007/s00393-016-0109-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-016-0109-z

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