Abstract
Background
Decline in functional competence is a major determinant of older persons’ needs, the development of dependency, use of care, clinical outcome and mortality. The interactions between rising life expectancy and changes in morbidity and disability warrant interdisciplinary research on functional disability, health promotion and prevention. The LUCAS (Longitudinal Urban Cohort Ageing Study) research consortium was established to study particular aspects of functional competence, its changes with ageing, to detect preclinical signs of functional decline, and to address questions on how to maintain functional competence and to prevent adverse outcome. The questions originate from problems encountered in practical health care provision in different settings, i.e. community, hospital and nursing home.
Methods
The subprojects apply a longitudinal cohort follow-up study, an embedded randomised controlled intervention, cross-sectional comparative, and prospective intervention studies.
Conclusion
The results will provide instruments to screen for preclinical signs of functional decline and concrete recommendations to sustain independence and prevent adverse outcomes in older age in daily practice.
Zusammenfassung
Hintergrund
Abnehmende funktionale Fähigkeiten bestimmen die Bedürfnisse älterer Menschen, die Entwicklung von Abhängigkeit, die Inanspruchnahme von Versorgungsleistungen, klinischen Verlauf und Mortalität. Die Wechselwirkungen zwischen steigender Lebenserwartung und Veränderungen von Morbidität und Behinderung erfordern interdisziplinäre Forschung zu funktionaler Beeinträchtigung, Gesundheitsförderung und Prävention. Der LUCAS-Forschungsverbund (Longitudinale Urbane Cohorten Alters Studie) untersucht Teilaspekte von funktionaler Kompetenz und ihren Veränderungen im Alter, um präklinische Hinweise für Fähigkeitsverlust aufzudecken und zu fragen, wie funktionale Kompetenz am besten zu erhalten und ungünstige Verläufe zu vermeiden sind. Die Forschungsfragen betreffen Probleme praktischer Gesundheitsversorgung in verschiedenen Bereichen, d. h. ambulant, im Krankenhaus und Pflegeheim.
Methodik
In den Teilprojekten kommen eine Kohorten-Längsschnittsstudie, eine darin eingebettete, randomisiert kontrollierte Interventionsstudie, vergleichende Querschnitts- sowie prospektive Interventionsstudien zur Anwendung.
Schlussfolgerungen
Die Ergebnisse liefern Hinweise zum Screening beginnender funktionaler Verluste bei älteren Menschen und konkrete Handlungsanweisungen für die tägliche Praxis mit dem Ziel, Selbstständigkeit zu erhalten und ungünstige Verläufe im Alter zu vermeiden.
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Notes
Carsten Hendriksen, Copenhagen; Angelika Kempfert, Hamburg; Reto W. Kressig, Basel; Klaus Püschel, Hamburg; Doris Schaeffer, Bielefeld; Tischa J.M. van der Cammen, Rotterdam; Petra Weritz-Hanf, Berlin; Irmgard Wolff, Hamburg
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Acknowledgment
The LUCAS research consortium is funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF grant nos. 01 ET 0708, 01 ET 0709, 01 ET 0710, 01 ET 0711, 01 ET 0712).
Conflict of interest
The corresponding author states that there are no conflicts of interest.
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*Longitudinal Urban Cohort Ageing Study (Longitudinale Urbane Cohorten Alters Studie)
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von Renteln-Kruse, W., Dapp, U., Anders, J. et al. The LUCAS* consortium. Z Gerontol Geriat 44, 250–255 (2011). https://doi.org/10.1007/s00391-011-0224-z
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Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-011-0224-z
Keywords
- Functional competence in old age
- Mobility
- Frailty syndrome
- Longitudinal cohort study
- Multidimensional assessment