Summary
Effectiveness and potential side effects of 15 alveolar recruitment manoeuvres according to the “Open Lung Concept” of B. Lachmann (Rotterdam) have been investigated in 10 patients suffering from acute lung injury. The increase of arterial oxygen partial pressure (paO2), the amount of airway pressure required for recruitment, the amount of airway pressure subsequently required for further ventilation and side effects have been recorded. The positive end-expiratory pressure (PEEP) and the peak inspiratory pressure (PIP) were incremented every 2–3 minutes in steps of 3–5 mb in a pressure-controlled mode of ventilation. Arterial blood gasses were analysed parallel to each increase of airway pressure. At maximum increase of paO2 the recruitment manoeuvre was stopped. Results The paO2/FiO2 could nearly be doubled from 157 (54–269) mmHg to 297 (63–515) mmHg by gradually increasing the PEEP from 8 (4–15) mb to 31 (23–35) mb with an almost constant pressure amplitude of 19 (13–25) mb. Subsequently significant higher PEEP levels were necessary for further ventilation. Short-term dysfunctions such as leaks in the cuff of the endotracheal tube or a decrease in the tidal volume were frequently found; in some cases cardiocirculatory depression occurred, which had to be treated with positive inotropic drugs. Conclusion Recruitment manoeuvres and a subsequent long-term application of higher levels of PEEP are effective procedures to increase oxygenation in cases of acute lung injury. Side effects occurred frequently, but can be controlled and are reversible due to the limited duration of the manoeuvre.
Zusammenfassung
Insgesamt 15 pulmonale Rekrutierungsmanöver nach dem „Open Lung Concept” von B. Lachmann wurden bei 10 Patienten mit akutem Lungenversagen hinsichtlich ihrer Effektivität und Nebenwirkungen untersucht. Dabei wurden der Anstieg des arteriellen Sauerstoffpartialdruckes (paO2), die Höhe der zur Rekrutierung erforderlichen Beatmungsdrucke, die Höhe der anschließend zur weiteren Beatmungstherapie erforderlichen Beatmungsdrucke und die Nebenwirkungen erfasst. In einem druckkontrollierten Beatmungsmodus wurden alle 2–3 Minuten der positive endexspiratorische Druck (PEEP) und der Beatmungsspitzendruck (PIP) um 3–5 mbar erhöht. Nach jeder Drucksteigerung wurde eine arterielle Blutgasanalyse (BGA) durchgeführt. Erreichte der Anstieg des paO2 ein Plateau, wurde das Rekrutierungsmanöver beendet. Ergebnisse Durch eine schrittweise Erhöhung des PEEP von 8 (4–15) mbar auf 31 (23–35) mbar bei einem annähernd konstanten ΔP von 19 (13–25) mbar konnte der Oxygenierungsindex (paO2/FiO2) von 157 (54–269) mmHg auf nahezu die doppelte Höhe von 297 (63–515) mmHg angehoben werden. Für die anschließende Beatmungstherapie waren deutlich höhere PEEP-Werte erforderlich als vor der Rekrutierung (13 mbar (9–15 mbar)). Kurzfristige atemmechanische Störungen (wie Cuffundichtigkeit und Abfall des Atemzugvolumens (AZV)) waren häufig; in einigen Fällen kam es zu katecholaminpflichtigen Kreislaufreaktionen. Schlussfolgerung Rekrutierungsmanöver mit einer anschließenden längerfristigen Anwendung höherer PEEP-Werte sind effektive Maßnahmen zur Oxygenierungssteigerung in der Therapie des akuten Lungenversagens. Nebenwirkungen sind häufig, wegen der begrenzten Zeit eines Rekrutierungsmanövers aber beherrschbar und reversibel.
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Eingegangen: 13. März 2001 Akzeptiert: 17. April 2001
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Gross, M., Lehrbach, G. Effektivität pulmonaler Rekrutierungsmanöver in der Therapie des akuten Lungenversagens. Intensivmed 39, 144–147 (2002). https://doi.org/10.1007/s003900200018
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