Summary
Introduction: It is difficult to classify lesions of the iris, especially when they are posterior or in the iridociliary angle of the eye.
Method: We used an ultrasound biomicroscope (Humphrey, Zeiss, Oberkochen, Germany) with a high-frequency sound head (30 and 50 Hz). This study included all patients with unspecified iris processes who were examined at the University Eye Clinic and Hospital of Ulm between September 1996 and February 1997. Fifteen patients, aged between 9 to 82 years (average age = 48.9 years), were prospectively evaluated.
Results: A cyst of the iris or ciliary body causing a tumor of the iris was found in six cases (40 %). Seven patients (47 %) showed a solid tumor of the iris and two patients (13 %) a solid tumor of the ciliary body.
Conclusion: The ultrasound biomicroscope can be used to assess lesions of the iris caused by a cyst or a solid tumor. The increasing size and depth expansion of a solid tumor may be helpful for differentiating between a malignant or benign process. Up to now it has not been possible to use the ultrasonic reflectivity of the tumor to decide if it is malignant.
Zusammenfassung
Hintergrund: Mit herkömmlichen Methoden ist es meist nicht möglich, kleine Irisveränderungen insbesondere bei posteriorer Lage oder bei Lokalisation im Ziliarkörperbereich genauer zu untersuchen.
Patienten und Methode: Wir verwendeten ein Ultraschallbiomikroskop (Humphrey, Zeiss, Oberkochen) mit einem Hochfrequenzschallkopf (30 bzw. 50 MHz) zur Darstellung des vorderen Augensegments. Es wurden 15 Patienten im Alter von 9–82 Jahren (Durchschnittsalter = 48,9 Jahre) im Zeitraum September 1996 bis Februar 1997 an der Universitäts-Augenklinik Ulm prospektiv untersucht.
Ergebnisse: Bei 6 Patienten (40 %) konnte eine Zyste festgestellt werden. Bei 7 Patienten (47 %) bestand ein solider Tumor der Iris und bei 2 Patienten (13 %) ein solider Tumor des Ziliarkörpers.
Schlußfolgerung: Es konnte die Ultraschallbiomikroskopie zur sicheren Unterscheidung zwischen soliden und zystischen Iris- und Ziliarkörpertumoren eingesetzt werden. Aufgrund des hohen Auflösungsvermögens ist eine exakte Messung von Größe und Tiefenausdehnung iridaler und ziliarer Raumforderungen möglich. Dies ist in der klinischen Verlaufsbeobachtung vor allem wegen des Fehlens anderer sicherer Malignitätskriterien wichtig. Eine Klassifizierung von Tumoren in maligne und benigne Prozesse allein aufgrund ihrer Reflektivität ist derzeit nicht möglich.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Buchwald, HJ., Spraul, C., Wagner, P. et al. Ultrasound biomicroscopy in iris lesions. Ophthalmologe 96, 108–113 (1999). https://doi.org/10.1007/s003470050384
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050384