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Intravitreales Bevacizumab bei rezidivierender idiopathischer chorioidaler Neovaskularisation

Intravitreal Bevacizumab for recurring choroidal neovascularisation

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Zusammenfassung

Bei einer 32-jährigen Patientin mit funktionell einzigem Auge behandelten wir ein Rezidiv einer idiopathischen CNV (chorioidale Neovaskularisation) nach fokaler Laserkoagulation und photodynamischer Therapie mittels intravitrealer Applikation von Bevacizumab. Vor und nach Behandlung betrug der Visus des betroffenen Auges stabil 1,0. Vor der Applikation des VEGF-Antikörpers stellte sich in der Fluoreszeinangiographie eine deutliche Leckage dar, welche nach der Therapie nicht mehr erkennbar war. Die nicht risikolose intravitreale Medikamentenapplikation erschien uns aufgrund der guten Erfahrungen in der Anwendung bei exsudativer AMD und Makulaödem nach Zentralvenenverschluss Erfolg versprechend. Diese Therapieform sollte aufgrund des Wirkprinzips auch bei idiopathischer CNV in Betracht gezogen werden. Sorgfältige Studien werden folgen.

Abstract

We administered bevacizumab intravitreally to treat a recurrence of CNV after confocal laser coagulation and photodynamic therapy in a 32-year-old female patient with a single functional eye. Before and after treatment the vision in the affected eye was stable at 1.0. Before administration of the VEGF antibody leakage was distinctly seen on fluorescein angiography, which did not appear on examination after the treatment. Despite the entailed measure of risk we decided in favour of intravitreal application because it seemed promising in view of earlier positive clinical experience with it in exsudative AMD and macular oedema following central retinal vein occlusion. Intravitreal bevacizumab is an alternative that should also be considered for the treatment of idiopathic CNV. Careful clinical studies will follow.

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Literatur

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Correspondence to M. Niemeyer.

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Niemeyer, M., Hefner, L., Jochmann, C. et al. Intravitreales Bevacizumab bei rezidivierender idiopathischer chorioidaler Neovaskularisation. Ophthalmologe 104, 158–160 (2007). https://doi.org/10.1007/s00347-006-1425-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-006-1425-5

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