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Behandlungskonzepte der Ellenbogenluxation

Management guidelines for elbow dislocations

  • Leitthema
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Arthroskopie Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Ellenbogenluxation ist eine komplexe Verletzung, die zu unterschiedlichsten Verletzungsformen und -schweren führen kann. Das Therapiekonzept kann, abhängig von der Ausbildung und der Erfahrung des behandelnden Arztes, sehr unterschiedlich sein. Bis heute stellt die Luxation des Ellenbogens noch immer eine Herausforderung dar, und es gibt kaum einheitliche Behandlungsstrategien.

Methoden

Unterschieden werden einfache Luxationen ohne knöcherne Begleitverletzungen von den Luxationsfrakturen, auch komplexe Luxationen genannt. Für die knöchernen Verletzungen sind gute Klassifikationen erstellt worden, welche die Richtung der Therapie vorgeben. Im Fall der rein ligamentären einfachen Luxationen ist es bisher nicht gelungen, eine allgemein gültige Klassifikation zu erstellen, aus der sich ein bewährtes Behandlungskonzept ergibt. Welche Bandverletzungen konservativ ausheilen und welche in eine chronische Instabilität münden, ist genauso unklar wie die Vorhersagbarkeit einer möglicherweise eintretenden Gelenksteife. Die Herausforderung an den Kliniker besteht darin, die Verletzung bereits initial korrekt einzuschätzen und die richtige Therapie einzuleiten.

Schlussfolgerung

In diesem Artikel soll ein Behandlungspfad der einfachen ligamentären Ellenbogenluxation aufgezeigt werden, der in Abhängigkeit der durchgeführten differenzierten Diagnostik zu repräsentativ zuverlässigen Ergebnissen führt und die Fallstricke der Behandlung berücksichtigt.

Abstract

Background

Elbow dislocations are complex injuries which can lead to varying injury forms and degrees of severity. There are a variety of concepts for the treatment of elbow dislocations depending on the skill and experience of the treating physician. Elbow dislocations are still challenging injuries and there are nearly no standardized therapy concepts.

Methods

Dislocations can be divided into simple, if there are no accompanying bony injuries and fracture dislocations which are also called complex dislocations. There are quite good classifications for fractures which provide management guidelines. A grading system for simple dislocations with ligamentous damage has yet not been found and therefore problems of choosing the right treatment can occur. Ligamentous injuries which show good outcome with nonoperative treatment are hard to differentiate from those which lead to chronic instability and/or stiffness. The challenge is to initially judge the injury correctly in order to start the appropriate treatment.

Conclusions

This article presents guidelines for treating simple elbow dislocations according to the diagnostic findings which lead to reliable results and also considers the pitfalls.

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Abbreviations

ASK:

Arthroskopie

LUCL:

laterales ulnares Kollateralband

LCL:

laterales Kollateralband

MCL:

mediales Kollateralband

AML:

anteriores Bündel des medialen Kollateralbandes

Literatur

  1. Eygendaal D, Verdegaal SH, Obermann WR et al (2000) Posterolateral dislocation of the elbow joint. Relationship to medial instability. J Bone Joint Surg Am 82(4):555–560

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Eygendaal D, Safran MR (2006) Postero-medial elbow problems in the adult athlete. including commentary by Eygendaal D and Safran MR. Br J Sports Med 40(5):430e4

    Article  Google Scholar 

  3. Farron A, Ménétrey J (1997) Isolated dislocation of the elbow. Swiss Surg 3(4):172–176

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Fornalski S, Gupta R, Lee TQ (2003) Anatomy and biomechanics of the elbow joint. Tech Hand Up Extrem Surg 7(4):168–178

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Gausepohl T, Pennig D, Mader K (1997) Der transartikuläre Bewegungsfixateur bei Luxationen und Luxationsfrakturen des Ellenbogengelenkes. Osteosyn Int 5:102–110

    Google Scholar 

  6. Heck S, Gick S, Dargel J, Pennig D (2011) External fixation with motion capacity in acute dislocations and fracture dislocations of the elbow. Fixation with motion capacity. Unfallchirurg 114(2):114–122

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hobgood ER, Khan SO, Field LD (2008) Acute dislocations of the adult elbow. Hand Clin 24(1):1–7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Josefsson PO, Johnell O, Gentz CF (1984) Long-term sequelae of simple dislocation of the elbow. J Bone Joint Surg Am 66:927–930

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Josefsson PO, Johnell O, Wendeberg B (1987) Ligamentous injuries in dislocations of the elbow joint. Clin Orthop Relat Res (221):221e5

    Google Scholar 

  10. Josefsson PO, Getz CF, Johnell O, Wendeberg B (1987) Surgical versus nonsurgical treatment of ligamentous injuries following dislocations of the elbow joint. A prospective randomized study. J Bone Joint Surg Am (4):605–608

    Google Scholar 

  11. Josten C, Lill H (2002) Ellenbogenverletzungen. Steinkopff, Darmstadt, S 1–182

  12. Lill H, Korner J, Rose T et al (2001) Fracture-dislocations of the elbow joint – strategy for treatment and results. Arch Orthop Trauma Surg 121:31–37

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Maripuri SN, Debnath UK, Rao P, Mohatny K (2007) Simple elbow dislocation among adults: a comparative study of two different methods of treatment. Injury 38(11):1254–1258 (Epub 2007 Jul 20)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Markgraf E, Mohr S, Kolb W (2002) Ellenbogenluxation – Bewertung, Begleitschäden, Therapie. Trauma Berufskrankh 4(Suppl 1):565–567

    Article  Google Scholar 

  15. Mehlhoff TL, Noble PC, Benett JB, Tullos HS (1988) Simple dislocation of the elbow in the adult. Results after closed treatment. J Bone Joint Surg Am 70(2):244–249

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Mittlmeier T, Beck M (2009) Unfallchirurg 112(5):487–505

    Google Scholar 

  17. O’Driscoll SW (1999) Acta Orthop Belg 65(4):404–415 (Review)

    Google Scholar 

  18. O’Driscoll SW, Bell DF, Morrey BF (1991) Posterolateral rotatory instability of the elbow. J Bone Joint Surg Am 73(3):440–446

    Google Scholar 

  19. O’Driscoll SW, Morrey BF, Korinek S, An KN (1992) Elbow subluxation and dislocation. A spectrum of instability. Clin Orthop Relat Res (280):186–197

    Google Scholar 

  20. O’Driscoll SW (2000) Classification and evaluation of recurrent instability of the elbow. Clin Orthop Relat Res 370:34–43

    Article  Google Scholar 

  21. O’Driscoll SW, Jupiter JB, Cohen MS et al (2003) Difficult elbow fractures: pearls and pitfalls. Instr Course Lect 52:113–134

    Google Scholar 

  22. O’Driscoll SW, Jupiter JB, King GJ et al (2001) The unstable elbow. Instr Course Lect 50:89–102

    Google Scholar 

  23. Protzman RR (1978) Dislocation of the elbow joint. J Bone Joint Surg Am 60:539–541

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Rafai M, Largab A, Cohen D, Trafeh M (1999) Pure posterior luxation of the elbow in adults: immobilization or early mobilization. A randomized prospective study of 50 cases. Chir Main 18(4):272–278

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Regan W, Morrey B (1989) Fractures of the coronoid process of the ulna. J Bone Joint Surg Am 71(9):1348–1354

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Riel KA, Bernett P (1993) Die einfache Ellenbogenluxation. Vergleich der Langzeitergebnisse nach Ruhigstellung und funktioneller Behandlung. Unfallchirurg 96:529–533

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Ring D, Jupiter JB (1998) J Bone Joint Surg Am 80(4):566–580 (Review)

    Google Scholar 

  28. Safran MR, Baillargeon D (2005) Soft-tissue stabilizers of the elbow. J Shoulder Elbow Surg 14(1 Suppl S):179S–185S

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Schippinger G, Seibert FJ, Steinbock J et al (1999) Management of simple elbow dislocations. Does the period of immobilization affect the eventual results? Langenbecks Arch Surg 384(3):294–297

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Werner C, Trentz O (2003) Ellenbogengelenk. In: Rüter A, Trentz O, Wagner M (Hrsg) Unfallchirurgie. Urban & Fischer, S 801–816

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Hollinger, B., Dehlinger, F. & Franke, S. Behandlungskonzepte der Ellenbogenluxation. Arthroskopie 26, 188–196 (2013). https://doi.org/10.1007/s00142-012-0729-5

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