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Klassifikationsgüte der Beschwerdevalidierungstests Word Memory Test und Strukturierter Fragebogen Simulierter Symptome

Classification accuracy of the symptom validity tests Word Memory Test and the German version of the Structured Inventory of Malingered Symptomatology

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Beschwerdevalidierungstests Word Memory Test (WMT) und Strukturierter Fragebogen Simulierter Symptome (SFSS) werden in sozialmedizinischen Begutachtungen zur Überprüfung der Glaubhaftigkeit der Symptompräsentation bzw. der Leistungsanstrengung eines Begutachteten eingesetzt. Viele der bisher zu WMT oder SFSS durchgeführten Studien berechneten die Kennwerte der Tests hauptsächlich mithilfe gesunder Probanden oder Studentenpopulationen. In der vorliegenden Studie sollte der Frage nachgegangen werden, welche Kennwerte die Tests in einer klinischen Stichprobe erzielen und inwieweit eine kombinierte Anwendung von WMT und SFSS zu besseren Klassifikationsergebnissen führt.

Material und Methoden

Die Studie wurde in Form eines „randomized controlled trials“ (RCT) mit 60 stationären oder ambulanten Patienten mit depressiven und Angststörungen durchgeführt. Diese wurden über den zufälligen Erhalt einer Patienteninstruktion in eine der beiden Studiengruppen randomisiert. Die Kontrollgruppe wurde dazu aufgefordert wahrheitsgemäß zu antworten. Die Interventionsgruppe erhielt die Instruktion, sich in die Situation eines Rentenbewerbers hineinzuversetzen, der seine Beschwerden besonders deutlich machen möchte.

Ergebnisse

Für den WMT ergaben sich bei einem Cut-off von ≤82,5 % eine Sensitivität von 80 % und eine Spezifität von 93,3 %. Der SFSS erzielte bei einem Cut-off von >16 eine Sensitivität von 93,3 % und eine Spezifität von 70 %. Die kombinierte Anwendung von WMT und SFSS ergab Kennwerte von 92,3 % (Sensitivität) und 95,2 % (Spezifität).

Diskussion

Lediglich für die kombinierte Anwendung von WMT und SFSS ergaben sich zufriedenstellende Testkennwerte. Beim Einzelgebrauch der Tests besteht für die verwendeten Cut-offs die Gefahr falsch-positiver Klassifikationen und damit gutachterlicher Fehlbeurteilungen.

Abstract

Background

The symptom validity tests Word Memory Test (WMT) and “Strukturierter Fragebogen Simulierter Symptome” (SFSS, German version of the Structured Inventory of Malingered Symptomatology, SIMS) are used in psychiatric expert reviews in the context of social benefit proceedings to elucidate the validity of a patient’s symptom presentation and to unveil possible malingering. Many of the studies on the WMT and the SFSS estimated the sensitivity and specificity of the tests by using student populations or healthy volunteers. The objective of the present study was to investigate the accuracy of the WMT and the SFSS in a clinical sample and if their combined use leads to better classification results.

Material and methods

The study was conducted as a randomized controlled trial (RCT) with 60 inpatients and outpatients with depressive and anxiety disorders. The patients randomly received one of two different instructions. The control group was instructed to answer honestly. The intervention group received the instruction to imagine themselves in the situation of a social benefit claimant who wants to emphasize a medical condition.

Results

For the WMT and its recommended cut-off of ≤82.5% the sensitivity was determined to be 80% and the specificity 93.3%. The SFSS achieved a sensitivity of 93.3% and a specificity of 70% with the recommended cut-off of >16. The combined deployment of the tests attained a sensitivity of 92.3% and a specificity of 95.2%.

Conclusion

Only the combined deployment of the WMT and the SFSS yielded satisfactory results. Given the high probability of false positive classifications of malingering, the use of one of the tests alone cannot be recommended.

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Literatur

  1. Brockhaus R, Merten T (2004) Neuropsychologische Diagnostik suboptimalen Leistungsverhaltens mit dem Word Memory Test. Nervenarzt 75:882–887

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Carone DA (2014) Young child with severe brain volume loss easily passes the word memory test and medical symptom validity test: implications for mild TBI. Clin Neuropsychol 28:146–162

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cima M, Hollnack S, Kremer K, Knauer E, Schellbach-Matties R, Klein B, Merckelbach H (2003) „Strukturierter Fragebogen Simulierter Symptome“. Die deutsche Version des „Structured Inventory of Malingered Symptomatology: SIMS“. Nervenarzt 74:977–986

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Clegg C, Fremouw W, Mogge N (2009) Utility of the structured inventory of malingered symptomatology (SIMS) and the assessment of depression inventory (ADI) in screening for malingering among outpatients seeking to claim disability. J Forens Psychiatry Psychol 20:239–254

    Article  Google Scholar 

  5. Czekaj A, Steinert T, Uhlmann C (2014) Klinische Routinediagnostik kognitiver Beeinträchtigungen. Psychiatr Prax 41:166–167

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Derogatis LR, Melisaratos N (1983) The brief symptom inventory: an introductory report. Psychol Med 13:595–605

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Deutsche Rentenversicherung (2017) Rentenversicherung in Zahlen 2017. Deutsche Rentenversicherung Bund, Berlin, S 57

    Google Scholar 

  8. Deutsche Rentenversicherung (2014) Statistische Analysen Bereich 0760: Indikatoren zu Erwerbsminderungsrenten (EM-Renten) im Zeitablauf. Deutsche Rentenversicherung Bund, Berlin, S 2

    Google Scholar 

  9. Dohrenbusch R (2009) Symptom- und Beschwerdevalidierung chronifizierter Schmerzen in sozialmedizinischer Begutachtung. Teil I: Terminologische und methodologische Zugänge. Schmerz 23:231–240

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Dressing H, Foerster K, Widder B, Schneider F, Falkai P (2011) Zur Anwendung von Beschwerdenvalidierungstests in der psychiatrischen Begutachtung. Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN). Nervenarzt 82:388–390

    Google Scholar 

  11. Franke GH (2000) BSI: Brief Symptom Inventory von L.R. Derogatis (Kurzform der SCL-90-R), deutsche Version, Manual. Beltz, Göttingen, S 1–21

    Google Scholar 

  12. Gaus W, Muche R (2014) Medizinische Statistik. Angewandte Biometrie für Ärzte und Gesundheitsberufe. Schattauer, Stuttgart, S 50–404

    Google Scholar 

  13. Green P (2005) Green’s word memory test for Microsoft Windows®, user’s manual. Green’s Publishing, Edmonton, S 9–68 (Revised June 2005)

    Google Scholar 

  14. Green P, Lees-Haley PR, Allen LM III (2003) The word memory test and the validity of neuropsychological test scores. J Forensic Neuropsychol 2:97–124

    Article  Google Scholar 

  15. van Impelen A, Merckelbach H, Jelicic M, Merten T (2014) The structured inventory of malingered symptomatology (SIMS): a systematic review and meta-analysis. Clin Neuropsychol 28:1336–1365

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Jelicic M, Ceunen E, Peters MJV, Merckelbach H (2011) Detecting coached feigning using the test of memory malingering (TOMM) and the structured inventory of malingered symptomatology (SIMS). J Clin Psychol 67:850–855

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Kobelt A, Göbber J, Bassler M, Petermann F (2012) Beschwerdenvalidität im Rahmen stationärer psychosomatischer Rehabilitation. Rehabilitation (Stuttg) 51:349–355

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Merckelbach H, Smith GP (2003) Diagnostic accuracy of the structured inventory of malingered symptomatology (SIMS) in detecting instructed malingering. Arch Clin Neuropsychol 18:145–152

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Merten T (2014) Beschwerdenvalidierung. In: Thöne-Otto A, Flor H, Gauggel S, Lautenbacher S, Niemann H (Hrsg) Fortschritte der Neuropsychologie, Bd. 14. Hogrefe, Göttingen Bern Wien, S 1–102

    Google Scholar 

  20. Merten T, Friedel E, Mehren G, Stevens A (2007) Über die Validität von Persönlichkeitsprofilen in der nervenärztlichen Begutachtung. Nervenarzt 78:511–520

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Mittenberg W, Patton C, Canyock EM, Condit DC (2002) Base rates of malingering and symptom exaggeration. J Clin Exp Neuropsychol 24:1094–1102

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Peters MJV, Jelicic M, Moritz S, Hauschildt M, Jelinek L (2013) Assessing the boundaries of symptom over-reporting using the structured inventory of malingered symptomatology in a clinical schizophrenia sample: its relation to symptomatology and Neurocognitive dysfunctions. J Exp Psychopathol 4:64–77

    Article  Google Scholar 

  23. Piersma HL, Reaume WM, Boes JL (1994) The Brief Symptom Inventory (BSI) as an outcome measure for adult psychiatric inpatients. J Clin Psychol 50:555–563

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Purdon SE (2005) The screen for cognitive impairment in psychiatry: administration and psychometric properties. PNL, Edmonton, S 13

    Google Scholar 

  25. Rojo E, Pino O, Guilera G, Gómez-Benito J, Purdon SE, Crespo-Facorro B, Cuesta MJ, Franco M, Martínez-Arán A, Segarra N, Tabarés-Seisdedos R, Vieta E, Bernardo M, Mesa F, Rejas J, Spanish Working Group in Cognitive Function (2010) Neurocognitive diagnosis and cut-off scores of the screen for cognitive impairment in psychiatry (SCIP-S). Schizophr Res 116:243–251

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Schmidt T, Lanquillon S, Ullmann U (2011) Kontroverse zu Beschwerdenvalidierungsverfahren bei der Begutachtung psychischer Störungen. Forens Psychiatr Psychol Kriminol 5:177

    Article  Google Scholar 

  27. Smith GP, Burger GK (1997) Detection of malingering: validation of the structured inventory of malingered symptomatology (SIMS). J Am Acad Psychiatry Law 25:183–189

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Stevens A, Friedel E, Mehren G, Merten T (2008) Malingering and uncooperativeness in psychiatric and psychological assessment: prevalence and effects in a German sample of claimants. Psychiatry Res 157:191–200

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Tan JE, Slick DJ, Strauss E, Hultsch DF (2002) How’d they do it? Malingering strategies on symptom validity tests. Clin Neuropsychol 16:495–505

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Lennart Kirchhoff.

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Interessenkonflikt

L. Kirchhoff und T. Steinert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Vor Beginn der Datenerhebung wurde die vorliegende Studie durch die Ethikkommission der Universität Ulm genehmigt. Alle Studienteilnehmer stimmten der Teilnahme in Form einer schriftlichen Einwilligungserklärung zu.

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Kirchhoff, L., Steinert, T. Klassifikationsgüte der Beschwerdevalidierungstests Word Memory Test und Strukturierter Fragebogen Simulierter Symptome. Nervenarzt 90, 516–522 (2019). https://doi.org/10.1007/s00115-018-0637-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-018-0637-7

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