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Beatmungsentwöhnung in neurologischen Weaningzentren

Eine Bestandsaufnahme der Arbeitsgemeinschaft Neurologisch-neurochirurgische Frührehabilitation

Weaning from prolonged mechanical ventilation in neurological weaning units

An evaluation of the German Working Group for early Neurorehabilitation

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Zusammenfassung

Hintergrund

Ein großer Teil der Patienten mit Langzeitbeatmung und schwierigem oder prolongiertem Weaning weist neben dem respiratorischen Problem auch primäre oder sekundäre neurologische Erkrankungen und entsprechende Fähigkeitsstörungen auf. Folgerichtig werden diese Patienten in neurologischen Weaningzentren behandelt.

Material und Methoden

Mit einem Fragebogen, welcher an Kliniken versendet wurde, deren Vertreter in der Arbeitsgemeinschaft Neurologisch-neurochirurgische Frührehabilitation mitarbeiten, wurden strukturelle Gegebenheiten neurologischer Weaningzentren, Weaningstrategien, Patientencharakteristika und Behandlungsergebnisse für die im Jahr 2009 zum Weaning aufgenommenen Patienten abgefragt.

Ergebnisse

Im Jahr 2009 wurden in 7 untersuchten Kliniken insgesamt 1486 Patienten zum Weaning aufgenommen. 97,5% der Aufnahmediagnosen waren neurologisch. Als ursächlich für die Beatmung wurde bei 69,2% der Patienten (n = 1029) das zugrunde liegende neurologische Krankheitsbild bewertet, eine pulmonale Ursache der Langzeitbeatmung wurde in 22,8% (339 Patienten) und eine kardiale Ursache in 3,0% (45 Patienten) beschrieben. 5,0% der Patienten (n = 73) waren in der Ursache der Beatmungsabhängigkeit nicht eindeutig zuzuordnen.

Insgesamt war bei 69,8% (1037 Patienten) das Weaning erfolgreich, 64,9% (965 Patienten) wurden entwöhnt entlassen. 18,4% (274 Patienten) wurden beatmet entlassen, davon 61,3% (168 Patienten) in die rehabilitative bzw. hausärztliche Weiterversorgung und 38,7% (106 Patienten) bei speziellen medizinischen Problemen in ein (ggf. anderes) Krankenhaus. Die Letalität lag insgesamt bei 16,6% (247 verstorbene Patienten).

Schlussfolgerungen

In einer ersten einrichtungsübergreifenden Bestandsaufnahme werden Strukturen und Behandlungsergebnisse in neurologischen Weaningzentren für Patienten mit Langzeitbeatmung dargestellt und mit der rezenten Literatur verglichen.

Summary

Background

A significant proportion of patients with long-term mechanical ventilation (MV) and difficult or prolonged weaning suffer from primary or secondary neurological conditions and concomitant functional disorders, in addition to respiratory problems. Therefore, these patients are treated in neurological weaning departments.

Material and methods

Using a questionnaire members of the German Working Group for early neurorehabilitation were interviewed with respect to the structure of weaning facilities, weaning strategies, patient characteristics and treatment outcome of patients admitted for weaning in 2009.

Results

In the year 2009 a total of 1,486 patients were admitted to 7 participating neurological weaning units. The primary diagnosis was a neurological condition in 97.5% of the patients. In 62.9% of the patients the neurological condition was considered to be primarily responsible for the MV, 22.8% demonstrated pulmonary factors and for 3.0% a cardiac condition was determined to be decisive. In 5.0% of the patients it was not possible to ascertain a single cause or factor. Weaning was successful in 69.8% of all cases, 64.9% (965 patients) were released from the facility without MV, 274 patients (18.4%) were released with MV, 61.3% of these (168 patients) were referred to other rehabilitation facilities or into the care of the family physician and 38.7% (106 patients) were transferred to other hospitals due to special medical problems. The total mortality rate was 16.6% (247 patients deceased).

Conclusions

In this first comprehensive evaluation of German neurological weaning centers for patients with long-term MV, structures and treatment outcomes were compared with recent results from the literature.

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Literatur

  1. Coplin WM, Pierson DJ, Cooley KD et al (2000) Implications of extubation delay in brain-injured patients meeting standard weaning criteria. Am J Respir Crit Care Med 161:1530–1536

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Oehmichen F, Pohl M, Schlosser R et al (2012) Critical-illness-Polyneuropathie und -Polymyopathie: Wie sicher ist die klinische Diagnose bei Patienten mit Weaning-Versagen? Nervenarzt 83:220–225

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Boles JM, Bion J, Connors A et al (2007) Weaning from mechanical ventilation. Eur Respir J 29:1033–1056

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bagley PH, Cooney E (1997) A community-based regional ventilator weaning unit: development and outcomes. Chest 111:1024–1029

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Scheinhorn DJ, Chao DC, Stearn-Hassenpflug M et al (1997) Post-ICU mechanical ventilation: treatment of 1,123 patients at a regional weaning center. Chest 111:1654–1659

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Carson SS, Bach PB, Brzozowski L et al (1999) Outcomes after long-term acute care. An analysis of 133 mechanically ventilated patients. Am J Respir Crit Care Med 159:1568–1573

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Esteban A, Frutos F, Tobin MJ et al (1995) A comparison of four methods of weaning patients from mechanical ventilation. Spanish Lung Failure Collaborative Group. N Engl J Med 332:345–350

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Brochard L, Rauss A, Benito S et al (1994) Comparison of three methods of gradual withdrawal from ventilatory support during weaning from mechanical ventilation. Am J Respir Crit Care Med 150:896–903

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Scheinhorn DJ, Chao DC, Stearn-Hassenpflug M et al (2001) Outcomes in post-ICU mechanical ventilation: a therapist-implemented weaning protocol. Chest 119:236–242

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Tobin MJ, Jubran A, Laghi F (2001) Patient-ventilator interaction. Am J Respir Crit Care Med 163:1059–1063

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Schönhofer B, Mang H, Köhler D (1995) Entwöhnung vom Respirator nach Langzeitbeatmung – Das Konzept eines regionalen Weaningzentrums. AINS 30:403–411

    PubMed  Google Scholar 

  12. Hess D (2001) Ventilator modes used in weaning. Chest 120:474–476

    Article  Google Scholar 

  13. Köhler D, Schönhofer B (1994) „Weaning“ nach Langzeitbeatmung bei Patienten mit erschöpfter Atempumpe – ein neues Behandlungskonzept. Med Klinik 89:11–15

    Google Scholar 

  14. Schönhofer B, Haidl P, Kemper P et al (1999) Entwöhnung vom Respirator („Weaning“) bei Langzeitbeatmung – Ergebnisse bei Patienten in einem Entwöhnungszentrum. Dtsch Med Wochenschr 124:1022–1028

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Schorl M, Valerius-Kukula S-J, Kemmer TP (2012) Critical-Illness-Polyneuropathie bei Patienten in der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation – Häufigkeit und Auswirkungen auf die Beatmungsentwöhnung. Neuro Rehabil 18:99–105

    Google Scholar 

  16. Rollnik J, Berlinghof K, Lenz O et al (2010) Beatmung in der neurologischen Frührehabilitation. Akt Neurol 37:316–318

    Article  Google Scholar 

  17. Hoffmann B, Karbe H, Krusch C et al (2006) Patientencharakteristika in der neurologisch/neurochirurgischen Frührehabilitation (Phase B): Eine multizentrische Erfassung im Jahr 2002 in Deutschland. Akt Neurol 33:287–296

    Article  Google Scholar 

  18. Pohl M, Berger K, Ketter G et al (2011) Langzeitverlauf von Patienten der neurologischen Rehabilitation Phase B: Ergebnisse der 6-Jahres-Nachuntersuchung einer Multizenterstudie. Nervenarzt 82:753–763

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Yang PH, Hung JY, Yang CJ et al (2008) Successful weaning predictors in a respiratory care center in Taiwan. Kaohsiung J Med Sci 24:85–91

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Indihar FJ (1991) A 10-year report of patients in a prolonged respiratory care unit. Minn Med 74:23–27

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Yang KL, Tobin MJ (1991) A prospective study of indexes predicting the outcome of trials of weaning from mechanical ventilation. N Engl J Med 324:1445–1450

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Nava S, Rubini F, Zanotti E et al (1994) Survival and prediction of successful ventilator weaning in COPD patients requiring mechanical ventilation for more than 21 days. Eur Respir J 7:1645–1652

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Gluck EH (1996) Predicting eventual success or failure to wean in patients receiving long-term mechanical ventilation. Chest 110:1018–1024

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Vitacca M, Vianello A, Colombo D et al (2001) Comparison of two methods for weaning patients with chronic obstructive pulmonary disease requiring mechanical ventilation for more than 15 days. Am J Respir Crit Care Med 164:225–230

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Dasgupta A, Rice R, Mascha E et al (1999) Four-year experience with a unit for long-term ventilation (respiratory special care unit) at the Cleveland Clinic Foundation. Chest 116:447–455

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Vallverdu I, Calaf N, Subirana M et al (1998) Clinical characteristics, respiratory functional parameters, and outcome of a two-hour T-piece trial in patients weaning from mechanical ventilation. Am J Respir Crit Care Med 158:1855–1862

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Schönhofer B, Wagner T (2006) Ort der maschinellen Beatmung im Beatmungszentrum – Intensivstation, Intermediate care oder spezialisierte Normalstation. Pneumologie 60:376–382

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. MacIntyre NR, Epstein SK, Carson S et al (2005) Management of patients requiring prolonged mechanical ventilation: report of a NAMDRC consensus conference. Chest 128:3937–3954

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Schönhofer B, Berndt C, Achtzehn U et al (2008) Entwöhnung von der Beatmungstherapie – Eine Erhebung zur Situation pneumologischer Beatmungszentren in Deutschland. Dtsch Med Wochenschr 133:700–704

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Schönhofer B, Euteneuer S, Nava S et al (2002) Survival of mechanically ventilated patients admitted to a specialised weaning centre. Intensive Care Med 28:908–916

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Schneider K, Oehmichen F, Pohl M et al (2010) Implementation of a standardised weaning protocol in patients with prolonged mechanical ventilation in a post-acute care ICU. Critical Care 14(Suppl 1):P236

    Article  Google Scholar 

  32. Schorl M, Liebold D (2012) Neurologisch-neurochirurgische Frührehabilitation in Deutschland – Aktuelle Situation, Probleme und Lösungsmöglichkeiten aus medizinischer und juristischer Sicht. Akt Neurol 39:1–11

    Article  Google Scholar 

  33. Gracey DR, Hardy DC, Koenig GE (2000) The chronic ventilator-dependent unit: a lower-cost alternative to intensive care. Mayo Clin Proc 75:445–449

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Scheinhorn DJ, Hassenpflug MS, Votto JJ et al (2007) Post-ICU mechanical ventilation at 23 long-term care hospitals: a multicenter outcomes study. Chest 131:85–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Die korrespondierenden Autoren geben für sich und ihre Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Danksagung

Die Autoren danken folgenden Mitgliedern der Arbeitsgemeinschaft Neurologisch-neurochirurgische Frührehabilitation für die rege Diskussion bei der Planung der Studie, der Erstellung des Fragebogens, der Diskussion um die Ergebnisse und den hilfreichen Anmerkungen bei der Erstellung der Publikation (alphabetisch): Markus Bertram, Kliniken Schmieder Heidelberg; Michael Jöbges, Brandenburg, Klinik Bernau Waldfrieden; Michael Hartwich, Asklepios Schlossberg Klinik, Bad König; Klaus Scheidtmann, Hegau-Jugendwerk Gailingen; Matthias Spranger, Neurologisches Rehabilitationszentrum Friedehorst; Randall Thomas, Asklepios Kliniken Schildautal Seesen; Friedrich von Rosen, Schön Klinik Bad Staffelstein. Randall Thomas danken die Autoren weiterhin für die Übersetzung des Titels und der Zusammenfassung.

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Oehmichen, F., Ketter, G., Mertl-Rötzer, M. et al. Beatmungsentwöhnung in neurologischen Weaningzentren. Nervenarzt 83, 1300–1307 (2012). https://doi.org/10.1007/s00115-012-3600-z

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