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Schlusswort: Wie müsste eine aussagekräftige Metaanalyse zur psychodynamischen Langzeittherapie gestaltet sein?

Conclusion: How should a meaningful meta-analysis of long-term psychodynamic psychotherapy be designed?

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Zusammenfassung

Leichsenring und Rabung versuchen in ihrem Kommentar zu unserer kritischen Bewertung ihrer Metaanalyse zur psychodynamischen Langzeittherapie angeblich alle unsere Kritikpunkte zu entkräften. Dies irritiert, da sie selbst einige Schwächen dieser Arbeit an verschiedenen Stellen bereits eingestanden haben. Unsere Hauptkritikpunkte an dieser Metaanalyse sind folgende: Das Hauptproblem ist, dass zu wenig qualitativ hochwertige Studien (mit Katamneseuntersuchungen etc.) in die Metaanalyse eingehen. Weder die interessierende Behandlungsform noch die interessierende Zielgruppe, für die der Einsatz dieser Behandlungsform geprüft wird, sind ausreichend spezifiziert. Wenige randomisierte kontrollierte Studien werden zur Power-Steigerung künstlich mit Beobachtungsstudien angereichert, die jedoch üblicherweise einem starken Publikationsbias unterliegen. Fehlende statistische Signifikanz bei Unterschiedstestungen wird fehlerhaft als Gleichheit von Studieneffekten interpretiert, obwohl dies primär auf geringe Studienzahl und hohe Heterogenität zurückzuführen ist. Selektionseffekte durch Drop-outs, die gerade bei Langzeitverläufen zu systematischen Verzerrungen führen können, sind unzureichend berücksichtigt. Zusammenfassend werden deshalb auf sehr schwacher Datenlage sehr weitreichende Interpretationen nahegelegt.

Summary

In their answer to our critical evaluation of their meta-analysis about long-term psychodynamic psychotherapy (LTPP), Leichsenring and Rabung claim that all our critical points could be rejected. This is surprising, as the authors already confirmed different shortcomings of their analysis. Our major criticism is that the meta-analysis is based on very few high-quality studies (including follow-up assessments), but on many studies with poor quality and/or observational studies resulting in serious publication bias. Neither the treatment of interest (LTPP) nor the target group is sufficiently circumscribed, but the very few studies are misinterpreted as if confirming efficacy of all psychodynamic interventions for nearly all psychiatric groups. Superior efficacy over other effective psychological interventions is mentioned, although not justified by data. Patient selection bias which is a major issue in long-term treatments is not addressed adequately and led to erroneous conclusions that the more treatment people receive, the higher the benefit. To conclude, the authors try to suggest far-reaching conclusions which are only based on a few studies with poor data quality.

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Literatur

  1. Rief W, Hofmann SG (2009) Die Psychoanalyse soll gerettet werden. Mit allen Mitteln? Nervenarzt 80:593–597

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Leichsenring F, Rabung S (2008) Effectiveness of long-term psychodynamic psychotherapy. JAMA 300:1551–1565

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Fichter M (2008) Metaanalysen als Königsweg für die Formulierung von Therapieleitlinien? Verhaltenstherapie 18:5–7

    Article  Google Scholar 

  4. Glass RM (2008) Psychodynamic psychotherapy and research evidence. Bambi survives Gozilla? JAMA 300:1587–1589

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Rief W, Auer C, Wambach K, Fichter MM (2003) Wenn’s nicht nur bei der Panikstörung bleibt. Behandlung von Personen mit Panikstörung und zusätzlicher Depression. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie 32(3):210–218

    Article  Google Scholar 

  6. Ehlers A, Clark DM, Hackmann A et al (2005) Cognitive therapy for post-traumatic stress disorder: development and evaluation. Behav Res Ther 43:413–431

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Morley S, Eccleston C, Williams A (1999) Systematic review and meta-analysis of randomized controllend trials of cognitive bahaviour therapy and behaviour therapy for chronic pain in adults, excluding headache. Pain 80:1–13

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Rief W (1994) Ein Plädoyer für eine praxisorientierte Psychotherapieforschung. Rep Psychol 19(1):16–19

    Google Scholar 

  9. Ioannidis JPA (2005) Contradicted and initially stronger effects in highly cited clinical research. JAMA 294:218–228

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Westen D, Novotny CM, Thompson-Brenner H (2004) The empirical status of empirically supported psychotherapies: Assumptions, findings and reporting in controlled clinical trials. Psychol Bull 130:631–663

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Weisz JR, Weersing VR, Henggeler SW (2005) Jousting with straw men: Comment on Westen, Novotny and Thompson-Brenner (2004). Psychol Bull 131:418–426

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Hofmann SG, Smits JAJ (2008) Cognitive-Behavioral Therapy for adult anxiety disorders: A meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. J Clin Psychiatry 69:621–632

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Rief W, Hofmann SG (2008) The missing data problem in meta-analyses. Arch Gen Psychiatry 65(2):238–238

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Turner EH, Matthews AM, Linardatos E et al (2008) Selective publication of antidepressant trials and its influence on apparent efficacy. N Engl J Med 358:252–260

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Schulz H, Barghaan D, Harfst T, Koch U (2008) Gesundheitsberichterstattung des Bundes Heft 41. Psychotherapeutische Versorgung. Robert Koch Institut, Berlin

  16. Moher D, Liberati A, Tetzlaff J et al (2009) Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLoS Med 6(7):e100097

    Article  Google Scholar 

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Rief, W., Hofmann, S. Schlusswort: Wie müsste eine aussagekräftige Metaanalyse zur psychodynamischen Langzeittherapie gestaltet sein?. Nervenarzt 80, 1357–1365 (2009). https://doi.org/10.1007/s00115-009-2887-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-009-2887-x

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