Skip to main content
Log in

Die Kleeblattplatte zur Versorgung der Humeruskopffraktur

Eine Standortbestimmung

The cloverleaf plate for osteosythesis of humeral head fractures

Definition of the current position

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In der vorliegenden prospektiv angelegten Studie wurden die funktionellen und radiologischen Ergebnisse von 62 Patienten mit Humeruskopffraktur, die mittels einer Kleeblattplatte versorgt wurden, postoperativ nach 14 Wochen und nach einem Follow-up von durchschnittlich 75 Wochen untersucht. Bei 9 (14,5%) Patienten handelte es sich um eine dislozierte 2-Segment-Fraktur, in 36 Fällen waren es 3-Segment-Frakturen (58%, zusätzliche Tuberculum majus- oder Tuberculum minus Absprengungen), bei 13 Patienten (21%) waren es 4-Segment-Frakturen und bei 4 (6,5%) Patienten Luxationsfrakturen. Die physiotherapeutische frühfunktionelle Behandlung begann ab dem 3. postoperativen Tag.

Folgende Komplikationen wurden beobachtet: 2 subkutane Wundinfekte (3,2%), 2 Hämatome (3,2%), eine temporäre neurologische Beeinträchtigung des N. axillaris (1,6%). Es kam nur bei 4 (6,5%) Patienten zur Ausbildung einer Humeruskopfnekrose (3-mal partiell, 1-mal total), bei 2 Patienten wurde ein Verfahrenswechsel durchgeführt (3,2%): beide Male führte eine erhebliche Varusstellung im Verlauf zu einem klinisch schlechten Ergebnis.

Um eine im Verlauf aufgetretene schlechte Beweglichkeit zu verbessern, wurden nach radiologischer Durchbauung im Rahmen einer Metallentfernung 8 Arthrolysen (12,9%) und 10 Akromioplastiken (16,1%) durchgeführt.

In der vorliegenden Studie erreichten unsere Patienten nach Versorgung einer Humeruskopffraktur mittels offener Reposition und innerer Fixation mit Kleeblattplatte durchschnittliche 77±13 im Neer-Score (NS) und 72,4±18 im Constant-Score (CS) funktionelle Ergebnisse bei niedriger Komplikations- und Revisionsrate. Bei 59% der behandelten Patienten konnte ein „gutes“ oder „sehr gutes“ Ergebnis im Constant-Score erreicht werden.

Auch Patienten mit komplexen 4-Fragment-Frakturen kamen durchschnittlich auf 72,7 Punkte im Constant-Score („gut“). Als wichtige Parameter, welche das funktionelle Ergebnis beeinflussen, konnten wir die Exaktheit der Tuberculum majus-Refixierung, die ausreichend tiefe Lage der Kleeblattplatte und eine Reposition des Humeruskopfes unter Vermeidung einer Varisierung herausarbeiten.

Abstract

In this prospective study we evaluated the functional and radiological results obtained in 62 patients who had been treated for fracture of the humeral head by internal fixation with a cloverleaf plate. They were examined postoperatively, after 14 weeks and after an average follow-up of 75 weeks. Nine patients (14.5%) had dislocated 2-part fractures, 36 had 3-part fractures (58%; additional dislocations of the greater or lesser tubercle), 13 patients (21%) had 4-part fractures and 4 (5.6%) had luxation fractures of the humeral head. Early functional physiotherapy was started on the third day after surgery. The complications observed were: subcutaneous infection (2 cases; 3.2%), haematoma (2 cases; 3.2%), temporal paraesthesia of the axillary nerve (1 case; 1.6%). Only 4 (6.5%) patients suffered from necrosis of the humeral head (partial in 3, total in 1); in 2 cases (3.2%) we switched to a different procedure; in both these patients a humeral head prosthesis was implanted; in both these cases the clinical result was poor because of progressive varus dislocation.

To improve mobility we performed arthrolysis in 8 cases (12.9%) and acromioplasty in 10 (16.1%), in addition to removing the plates after fracture consolidation confirmed by X-ray examination.

In the present study those of our patients who had been treated with open reduction and internal fixation with a cloverleaf plate achieved average Neer scores of 77±13 and average Constant scores of 72.4±18, and the rates of complications or revisions were low. “Good” or “very good” results were obtained according to the Constant score in 59% of the treated patients.

Even patients with complex 4-part fractures had average Constant scores of 72.7 points (“good”). The accuracy of the refixation of the greater tubercle, sufficiently low fixation of the cloverleaf plate and avoidance of varus position when the humeral head was repositioned were significant parameters influencing the functional outcome in our patients.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1.
Abb. 2.
Abb. 3.
Abb. 4.
Abb. 5.
Abb. 6.

Literatur

  1. Ambacher T, Erli HJ, Paar O (2000) Stellenwert der Nachbehandlung für das funktionelle Behandlungsresultat nach primärer Hemialloarthroplastik bei Humeruskopffrakturen. Aktuel Traumatol 20: 20–25

    Google Scholar 

  2. Bigliani LU (1990) Fractures of the proximal humerus. In: Rockwood CA, Matsen FA (eds) The shoulder. Saunders, Philadelphia

  3. Blum J, Rommens PM (2004) Modern concepts of intramedullary nailing of the humerus. Osteosynthesis Trauma Care 12: 121–129

    Article  Google Scholar 

  4. Constant CR, Murley AH (1989) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop Relat Res 214: 160–164

    Google Scholar 

  5. Damanakis K, Schaal O, Mann J, Müller KH (1996) Ein modifiziertes Behandlungskonzept bei Humeruskopffrakturen bei älteren Menschen. Unfallchirurg 99(8): 561–568

    PubMed  Google Scholar 

  6. Esser RD (1994) Treatment of three- and four-part fractures of the proximal humerus with a modified cloverleaf-plate. J Orthop Trauma 8(1): 15–22

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Fuchs M, Burchhardt H, Losch A, Stürmer KM (2002) Osteosynthese proximaler Humerusfrakturen mit einer speziellen Winkelplatte. Operat Orthop Traumatol 14: 290–298

    Article  Google Scholar 

  8. Habermeyer P (1997) Die Humeruskopffraktur. Unfallchirurg 100(10): 820–837

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Habermeyer P, Schweiberer L (1989) Frakturen des proximalen Humerus. Orthopäde 18(3): 200–207

    Google Scholar 

  10. Hessmann M, Baumgaertel F, Gehling H et al. (1999) Plate fixation of proximal humeral fractures with indirect reduction: surgical technique and results utilizing three shoulder scores. Injury 30(7): 453–462

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Hessmann M, Rommens PM (2001) Osteosynthesetechniken bei proximalen Humerusfrakturen. Chirurg 72(11): 1235–1245

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Hessmann MH, Blum J, Hofmann A et al. (2003) Internal fixation of proximal humeral fractures : current concepts. Eur J Trauma 29: 253–261

    Article  Google Scholar 

  13. Khodadadyan-Klostermann C, Raschke M, Fontes R et al. (2002) Treatment of complex proximal humeral fractures with minimally invasive fixation of the humeral head combined with flexible intramedullary wire fixation – introduction of a new treatment concept. Langenbecks Arch Surg 387(3-4): 153–160

    Google Scholar 

  14. Khodadadyan-Klostermann C, Raschke M, Steenlage E et al. (2002) Intramedullary Wiring of Proximal Humerus Fractures. Eur J Trauma 28: 234–241

    Article  Google Scholar 

  15. Lill H, Josten C (2000) Proximale und distale Humerusfrakturen im hohen Alter. Orthopäde 29(4): 327–341

    Google Scholar 

  16. Lill H, Korner J, Glasmacher S et al. (2001) Die gekreuzte Schraubensosteosynthese proximaler Humerusfrakturen. Unfallchirurg 104(9): 852–859

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Moda SK, Chadha NS, Sangwan SS et al. (1990) Open reduction and fixation of proximal humeral fractures and fracture-dislocations. J Bone Joint Surg Br 72(6): 1050–1052

    PubMed  Google Scholar 

  18. Mückter H, Herzog L, Becker M et al. (2001) Die winkel- und rotationsstabile Osteosynthese proximaler Humerusfrakturen mit der Humerus- Fixateurplatte. Chirurg 72(11): 1327–1335

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Neer CS (1970) Displaced proximal humeral fractures. Part I: classification and evaluation. J Bone Joint Surg Am 52(6): 1077–1089

    PubMed  Google Scholar 

  20. Neer CS (1970) Displaced proximal humeral fractures. Part II: treatment of three-part and four-part displacement. J Bone Joint Surg Am 52(6): 1090–1103

    PubMed  Google Scholar 

  21. Reich I, Lippert V, Otto W (2000) Aktuelle Behandlungsstrategien bei Mehrfragmentfrakturen des proximalen Humerus. Trauma Berufskrankheit 2: 270–276

    Article  Google Scholar 

  22. Resch H, Hübner C, Schwaiger R (2001) Minimally invasive reduction and osteosynthesis of articular fractures of the humeral head. Injury 32 [Suppl 1]: SA 25–32

    Article  Google Scholar 

  23. Resch H, Powacz P, Fröhlich R, Wambacher M (1997) Percutaneous fixation of three- and four part fractures of the proximal Humerus. J Bone Joint Surg Br 79(2): 295–300

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Savoie FH, Geissler WB, Griend RA van der (1989) Open reduction and internal fixation of three-part fractures of the proximal humerus. Orthopedics 12(1): 65–75

    PubMed  Google Scholar 

  25. Speck M, Lang FJ, Regazzoni P (1996) Proximale Humerusmehrfragmentfrakturen – Misserfolge nach T-Platten-Osteosynthesen. Swiss Surg 2: 51–56

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Küchle.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Küchle, R., Hofmann, A., Hessmann, M. et al. Die Kleeblattplatte zur Versorgung der Humeruskopffraktur. Unfallchirurg 109, 1017–1024 (2006). https://doi.org/10.1007/s00113-006-1159-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-006-1159-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation