Skip to main content
Log in

Die Versorgung dislozierter 3- und 4-Fragmentfrakturen des proximalen Humerus mit einem winkelstabilen Plattenfixateur

Treatment of displaced 3- and 4-part fractures of the proximal humerus with fixator plate comprising angular stability

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurden 35 konsekutive dislozierte 3- und 4-Fragmentfrakturen einschließlich der Luxationsfrakturen zwischen Mai 2001 und Dezember 2002 mit einer winkelstabilen Platte und zusätzlicher Fadenzuggurtung ohne Spongiosaplastik operativ versorgt. Nach durchschnittlich 18,5 Monaten (8–29) standen 31 (89%) Frakturen für die Nachuntersuchung zur Verfügung. In 64% aller Fälle konnten gute und sehr gute klinische Ergebnisse erreicht werden. In 23% wurden schlechte Ergebnisse festgestellt. 64% der Patienten hatten keine oder milde Schmerzen, 71% konnten den Arm über 90° abduzieren. Die Frakturklassifikation nach Neer und AO zeigte keinen Einfluss auf das klinische Ergebnis. Der Constant-Score lag durchschnittlich bei 76 Punkten. Radiologische Zeichen einer partiellen Humeruskopfnekrose (HKN) fanden sich bei 16% aller Fälle, mit 4% bei den nicht luxierten und 80% bei den luxierten Frakturen. Die Luxation der Kalotte (p=0,02) und die partielle HKN (p=0,005) hatten einen negativen Einfluss auf den Constant-Score, wobei die HKN negativ auf den Schmerzwert wirkte (p=0,04). Sekundäre isolierte Dislokationen der Tuberkula konnten bei 2 Patienten, Lockerung der Schrauben im Schaftbereich bei 1 Patienten und eine distale Fraktur bei einem weiteren Patienten beobachtet werden. Dislokationen oder Sinterungen der Kalotte hingegen wurden nicht beobachtet. Wir sehen die winkelstabile Plattenosteosynthese in Kombination mit der Zuggurtung der Tuberkula als sicheres und komplikationsarmes Verfahren, auch bei osteoporotischen Knochen. Da sogar bei den luxierten 4-Fragmentfrakturen mit erhaltener Kalottenkontur in 40% der Fälle befriedigende oder bessere Ergebnisse erreicht wurden, kann die winkelstabile Platte zu einem der Humeruskopfprothese ebenbürtigen klinischen Ergebnis führen.

Abstract

In the presented prospective study 35 consecutive patients with displaced 3- and 4-part fractures of the proximal humerus, including fracture dislocations, were treated with a fixator plate comprising angular stability between May 2001 and December 2002. After 18.5 (8–29) months 31 (89%) fractures were available for follow-up. Good and very good results were obtained in 64%. A poor result was documented in 23%. 64% of the patients had no or mild pain, 71% were able to abduct the arm over 90°. Fracture classification according to Neer and AO had no influence on the outcome, with a mean Constant Score of 76 points. Partial avascular necrosis (AVN) of the humeral head was seen in 16% of all cases representing 4% of the fractures without dislocation and 80% of the fracture dislocations. Fracture dislocation (p=0.02) and AVN (p=0.005) had a negative effect on the Constant Score, with AVN being a predictor for a high level of pain (p=0.04). Secondary dislocation of the greater tuberosity was seen in two patients, loosening of screws in one patient and a fracture below the plate in another one. Secondary dislocation or loss of reduction of the head was not recorded. Angle stable plate fixation with tension band wiring of the tuberosities is an effective and safe option to treat this difficult fractures, also in elderly patients with osteoporotic bone. Because 40% of the 4-part fractures with fracture dislocation yielded a satisfactory or better result, the plate fixator with angular stability may be an alternative to prosthetic replacement in selected cases.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1a–c
Abb. 2a–d
Abb. 3a–g
Abb. 4

Literatur

  1. Albrecht F (1983) Die abgewinkelte Drittelrohrplatte zur Osteosynthese dislozierter Humerusfrakturen durch das Collum anatomicum. Unfallchirurgie 9: 14–16

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bartsch S, Echtermeyer V (2003) Osteosyntheseverfahren bei dislozierten proximalen Humerusfrakturen. Bedeutet die winkelstabile Plattenosteosynthese einen Fortschritt? Trauma Berufskh 5 (Suppl 19): S1–S10

    Article  Google Scholar 

  3. Bathis H, Tingart M, Bouillon B, Tiling T (2001) Die operative Therapie der proximalen Humerusfraktur. Ist die T-Platte noch ein zeitgemäßes Osteosyntheseverfahren? Zentralbl Chir 126: 211–216

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Bono CM, Renard R, Levine RG, Levy AS (2001) Effect of displacement of fractures of the greater tuberosity on the mechanics of the shoulder. J Bone Joint Surg Br 83: 1056–1062

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Constant CR, Murley AH (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 160–164

  6. Damanakis K, Schaal O, Mann J, Muller KH (1996) Ein modifiziertes Behandlungskonzept bei Humeruskopffrakturen des älteren Menschen. Unfallchirurg 99: 561–568

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Frankle MA, Greenwald DP, Markee BA, Ondrovic LE, Lee WE (2001) Biomechanical effects of malposition of tuberosity fragments on the humeral prosthetic reconstruction for four-part proximal humerus fractures. J Shoulder Elbow Surg 10: 321–326

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Gerber C (1992) Measurement of abductor strength with an electgronical device (Isobex). J Shoulder Elbow Surg 2: 6

    Google Scholar 

  9. Gerber C, Hersche O, Berberat C (1998) The clinical relevance of posttraumatic avascular necrosis of the humeral head. J Shoulder Elbow Surg 7: 586–590

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Gerber C, Schneeberger AG, Vinh TS (1990) The arterial vascularization of the humeral head. An anatomical study. J Bone Joint Surg 72: 1486–1494

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Habermeyer P (1997) Die Humeruskopffraktur. Unfallchirurg 100: 820–837

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Herscovici D Jr, Saunders DT, Johnson MP, Sanders R, DiPasquale T (2000) Percutaneous fixation of proximal humeral fractures. Clin Orthop 97–104

  13. Hessmann M, Baumgaertel F, Gehling H, Klingelhoeffer I, Gotzen L (1999) Plate fixation of proximal humeral fractures with indirect reduction: surgical technique and results utilizing three shoulder scores. Injury 30: 453–462

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Hintermann B, Trouillier HH, Schafer D (2000) Rigid internal fixation of fractures of the proximal humerus in older patients. J Bone Joint Surg Br 82: 1107–1112

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Hockings M, Haines JF (2003) Least possible fixation of fractures of the proximal humerus. Injury 34: 443–447

    PubMed  Google Scholar 

  16. Jakob RP, Miniaci A, Anson PS, Jaberg H, Osterwalder A, Ganz R (1991) Four-part valgus impacted fractures of the proximal humerus. J Bone Joint Surg Br 73: 295–298

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Khodadadyan-Klostermann C, Raschke M, Fontes R, Melcher I, Sossan A, Bagchi K, Haas N (2002) Treatment of complex proximal humeral fractures with minimally invasive fixation of the humeral head combined with flexible intramedullary wire fixation—introduction of a new treatment concept. Langenbecks Arch Surg 387: 153–160

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Köstler W, Strohm PC, Sudkamp NP (2002) Neue Osteosyntheseverfahren am Humerus. Chirurg 73: 969–977

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Kristiansen B, Angermann P, Larsen TK (1989) Functional results following fractures of the proximal humerus. A controlled clinical study comparing two periods of immobilization. Arch Orthop Trauma Surg 108: 339–341

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Kristiansen B, Christensen SW (1986) Plate fixation of proximal humeral fractures. Acta Orthop Scand 57: 320–323

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Kuner EH, Siebler G (1987) Luxationsfrakturen des proximalen Humerus—Ergebnisse nach operativer Behandlung. Eine AO-Studie über 167 Fälle. Unfallchirurgie 13: 64–71

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Lee CK, Hansen HR (1981) Post-traumatic avascular necrosis of the humeral head in displaced proximal humeral fractures. J Trauma 21: 788–791

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Leyshon RL (1984) Closed treatment of fractures of the proximal humerus. Acta Orthop Scand 55: 48–51

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Lill H, Bewer A, Korner J, Verheyden P, Hepp P, Krautheim I, Josten C (2001) Konservative Therapie dislozierter proximaler Humerusfrakturen. Zentralbl Chir 126: 205–210

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Lill H, Josten C (2000) Proximale und distale Humerusfrakturen im hohen Alter. Orthopäde 29: 327–341

  26. Lill H, Josten C (2001) Konservative oder operative Versorgung der Humeruskopffraktur beim alten Menschen? Chirurg 72: 1224–1234

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Lill H, Lange K, Prasse-Badde J, Schmidt A, Verheyden P, Echtermeyer V (1997) Die T-Platten-Osteosynthese bei dislozierten proximalen Humerusfrakturen. Unfallchirurgie 23: 183–190

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Lungershausen W, Bach O, Lorenz CO (2003) Humeruskopffrakturen—winkelstabile Plattenosteosynthese. Zentralbl Chir 128: 28–33

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Misra A, Kapur R, Maffulli N (2001) Complex proximal humeral fractures in adults—a systematic review of management. Injury 32: 363–372

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Movin T, Sjoden GO, Ahrengart L (1998) Poor function after shoulder replacement in fracture patients. A retrospective evaluation of 29 patients followed for 2–12 years. Acta Orthop Scand 69: 392–396

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Mückter H, Herzog L, Becker M, Vogel W, Meeder PJ, Buchholz J (2001) Die winkel- und rotationsstabile Osteosynthese proximaler Humerusfrakturen mit der Humerus-Fixateurplatte. Erste klinische Erfahrungen mit einem neu entwickelten Spezialimplantat. Chirurg 72: 1327–1335

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Müller, Nazarian S, Koch P, Schatzker J (1990) The comprehensive classification of fractures of long bones. Springer, Berlin Heidelberg New York

  33. Münst P, Kuner EH (1992) Osteosynthesen bei dislozierten Humeruskopffrakturen. Orthopäde 21: 121–130

  34. Neer CS (1970) Displaced proximal humeral fractures. I. Classification and evaluation. J Bone Joint Surg 52: 1077–1089

    PubMed  Google Scholar 

  35. Neer CS (1970) Displaced proximal humeral fractures. II. Treatment of three-part and four-part displacement. J Bone Joint Surg 52: 1090–1103

    PubMed  Google Scholar 

  36. Neer CS (2002) Four-segment classification of proximal humeral fractures: purpose and reliable use. J Shoulder Elbow Surg 11: 389–400

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. Neer CS, Watson KC, Stanton FJ (1982) Recent experience in total shoulder replacement. J Bone Joint Surg 64: 319–337

    PubMed  Google Scholar 

  38. Ochsner PE, Ilchmann T (1991) Zuggurtungsosteosynthesen mit resorbierbaren Kordeln bei proximalen Humerusmehrfragmentbruchen. Unfallchirurg 94: 508–510

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  39. Rees J, Hicks J, Ribbans W (1998) Assessment and management of three- and four-part proximal humeral fractures. Clin Orthop 18–29

  40. Resch H, Povacz P, Frohlich R, Wambacher M (1997) Percutaneous fixation of three- and four-part fractures of the proximal humerus. J Bone Joint Surg Br 79: 295–300

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  41. Siebenrock KA, Gerber C (1992) Frakturklassifikation und Problematik bei proximalen Humerusfrakturen. Orthopäde 21: 98–105

  42. Siebler G, Kuner EH (1985) Spätergebnisse nach operativer Behandlung proximaler Humerusfrakturen bei Erwachsenen. Unfallchirurgie 11: 119–127

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  43. Siebler G, Walz H, Kuner EH (1989) Minimalosteosynthese von Oberarmkopffrakturen. Indikation, Technik, Ergebnisse. Unfallchirurg 92: 169–174

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  44. Speck M, Lang FJ, Regazzoni P (1996) Proximale Humerusmehrfragmentfrakturen—Misserfolge nach T-Platten-Osteosynthesen. Swiss Surg 51–56

  45. Speck M, Regazzoni P (1997) 4-Fragment-Frakturen des proximalen Humerus. Alternative Strategien der chirurgischen Behandlung. Unfallchirurg 100: 349–353

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  46. Sturzenegger M, Fornaro E, Jakob RP (1982) Results of surgical treatment of multifragmented fractures of the humeral head. Arch Orthop Trauma Surg 100: 249–259

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  47. Szyszkowitz R, Schippinger G (1999) Die Frakturen des proximalen Humerus. Unfallchirurg 102: 422–428

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  48. Szyszkowitz R, Seggl W, Schleifer P, Cundy PJ (1993) Proximal humeral fractures. Management techniques and expected results. Clin Orthop 13–25

  49. Tingart M, Bathis H, Bouillon B, Tiling T (2001) Die dislozierte proximale Humerusfraktur: Gibt es gesicherte Therapiekonzepte? Chirurg 11: 1284–1291

    Article  Google Scholar 

  50. Trupka A, Wiedemann E, Ruchholtz S, Brunner U, Habermeyer P, Schweiberer L (1997) Dislozierte Mehrfragmentfrakturen des Humeruskopfes. Bedeutet die Luxation des Kopffragments eine Prognoseverschlechterung. Unfallchirurg 100: 105–110

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  51. Wachtl SW, Marti CB, Hoogewoud HM, Jakob RP, Gautier E (2000) Treatment of proximal humerus fracture using multiple intramedullary flexible nails. Arch Orthop Trauma Surg 120: 171–175

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  52. Wijgman AJ, Roolker W, Patt TW, Raaymakers EL, Marti RK (2002) Open reduction and internal fixation of three and four-part fractures of the proximal part of the humerus. J Bone Joint Surg Am 84: 1919–1925

    Google Scholar 

  53. Zifko B, Poigenfurst J, Pezzei C (1992) Die Markdrahtung unstabiler proximaler Humerusfrakturen. Orthopäde 21: 115–120

  54. Zyto K, Ahrengart L, Sperber A, Tornkvist H (1997) Treatment of displaced proximal humeral fractures in elderly patients. J Bone Joint Surg Br 79: 412–417

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  55. Zyto K, Kronberg M, Brostrom LA (1995) Shoulder function after displaced fractures of the proximal humerus. J Shoulder Elbow Surg 4: 331–336

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  56. Zyto K, Wallace WA, Frostick SP, Preston BJ (1998) Outcome after hemiarthroplasty for three- and four-part fractures of the proximal humerus. J Shoulder Elbow Surg 7: 85–89

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Hente.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hente, R., Kampshoff, J., Kinner, B. et al. Die Versorgung dislozierter 3- und 4-Fragmentfrakturen des proximalen Humerus mit einem winkelstabilen Plattenfixateur. Unfallchirurg 107, 769–782 (2004). https://doi.org/10.1007/s00113-004-0818-7

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-004-0818-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation