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Histopathologie nach Implantation von Lidgewichten

Histopathology after implantation of lid weights

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Zusammenfassung

Hintergrund

Zur Therapie des Lagophthalmus bei Fazialisparese kommen unterschiedliche Implantate zum Einsatz. Die Implantation von Lidgewichten (Lidloading) aus Gold oder Platin hat sich zunehmend durchgesetzt. Systematische Untersuchungen histologischer Veränderungen der Implantatkapsel im Rahmen einer Explantation der Lidgewichte sind bisher nicht erfolgt.

Material und Methoden

Von 26 entfernten Implantaten konnten 18 Implantate von 17 Patienten aus dem Zeitraum von 1997 bis 2004 lichtmikroskopisch nachuntersucht werden. Wir bewerteten dabei semiquantitativ die Dichte des Entzündungsinfiltrats und erfassten das Auftreten von Fremdmaterial im Gewebe. Zusätzlich wurde zur Charakterisierung der zellulären Zusammensetzung des Entzündungsinfiltrats eine immunhistochemische Untersuchung durchgeführt.

Ergebnisse

Bei der semiquantitativen Bewertung der Dichte des Entzündungsinfiltrats zeigte sich bei den Goldimplantaten in 60% ein mäßig dichtes oder dichtes Entzündungsinfiltrat. Bei den Platinimplantaten kam es nur in 12,5% zu einer mäßig dichten entzündlichen Infiltration. Bei der immunhistochemischen Untersuchung zeigte sich ein gemischtes lymphozytäres Entzündungsinfiltrat mit tendenziellem Überwiegen von B-Lymphozyten (humorale Abwehr).

Fazit

Sowohl Gold als auch Platin sind als Implantatmaterialien zur Therapie des Lagophthalmus geeignet. Im Vergleich zu Gold besitzt Platin allerdings eine höhere Dichte und bessere Biokompatibilität.

Abstract

Background

Various implants are used to treat lagophthalmos in facial paralysis. The implantation of gold or platinum eyelid weights (lid loading) is being used increasingly. Histological changes have not yet been systematically examined in the implant capsule during explantation of the eyelid weight.

Material und methods

Of 26 explanted implants, 18 implants in 17 patients were followed-up using light microscopy from 1997 to 2004. We semi-quantitatively evaluated the density of the inflammatory infiltrate and recorded the occurrence of foreign bodies in the tissue. The inflammatory infiltrate was also immunohistochemically examined to characterize cellular composition.

Results

In the semi-quantitative examination of inflammatory infiltration density, 60% of the gold implants showed a moderately dense or dense inflammatory infiltrate, while there was moderately dense infiltration in only 12.5% of the platinum implants. The immunohistochemical examination revealed a mixed lymphocytic inflammatory infiltrate which tended to a preponderance of B lymphocytes (humoral response). This is typical of unspecific chronic inflammation.

Conclusions

Both gold and platinum are suitable for treating lagophthalmos, however, platinum has a higher density and better biocompatibility than gold.

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Literatur

  1. Abke J (2003) Verbesserung der Biokompatibilität metallischer Implantate durch kovalente Anbindung einer quervernetzten Kollagenschicht. Dissertation, Institut für Chemie und Pharmazie der Universität Regensburg

  2. Arepalli S, Bezabeh S, Brown S (2002) Allergic reaction to platinum in silicone breast implants. J Long Term Eff Med Implants 12(4): 299–306

    PubMed  Google Scholar 

  3. Arion H (1972) Dynamic closure of the lids in paralysis of the orbicularis muscle. Int Surg 57: 48–50

    PubMed  Google Scholar 

  4. Bair R, Harris G, Lyon D, Komorowski R (1995) Noninfectious inflammatory response to gold weight eyelid implants. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 11: 209–214

    Google Scholar 

  5. Bar S, Hammer U, Struck H, Stein A, Holzhausen H, Duncker G (2000) Foreign body granuloma after lower eyelid avulsion and surgical revision with silicone tube splint. Klin Monatsbl Augenheilkd 216(4): 232–234

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Beyer T, Sinha S (1991) Eyelid pain after magnetic resonance imaging-induced palpebral spring vibration. Arch Ophthalmol 109: 1503

    PubMed  Google Scholar 

  7. Berghaus A, Neumann K, Schrom T (2003) The platinum chain: a new upper-lid implant for facial palsy. Arch Facial Plast Surg 5(2): 166–170

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Brunner F (1993) Implant materials-what is applicable where and when? Eur Arch Otorhinolaryngol [Suppl] 1: 311–336

    Google Scholar 

  9. Dost P (2000) Biomaterialien in der rekonstruktiven Mittelohrchirurgie. Laryngorhinootologie 79 [Suppl]: S53–S72

    Article  Google Scholar 

  10. Fallopius G (1600) Opera omnia Francofurti. Wecheli A 1–16

  11. Foster J, Perry J, Cahill K, Holck D, Kugler L (2004) Processed human pericardium barrier for gold weight implantation. Ophthal Plast Reconstr Surg 20(2): 107–109

    PubMed  Google Scholar 

  12. Harrison W, Shambough G, Kaplan J, Derlacki E (1959) Prosthetics in the middle ear. Arch Otolaryngol 69: 661–666

    Google Scholar 

  13. Heumann H, Steinbach E, Seuffer E (1982) Über die Anwendbarkeit von Paukenröhrchen aus Edelmetall. Laryngorhinootologie 61: 17–19

    Google Scholar 

  14. Himi T, Igarashi M, Kataura A (1988) Temporal bone histopathology over 15 years post-stapedectomy. Acta Otolaryngol Suppl 447: 126–134

    PubMed  Google Scholar 

  15. Illig K (1958) Eine neue Operationsmethode gegen Lagophthalmus. Klin Monatsbl Augenheilkd 32: 410–411

    Google Scholar 

  16. Jahnke K, Dost P, Schrader M (1996) Biocompatibility studies of implants for reconstructive middle ear surgery. In: Portmann M (ed) Transplants and implants III. Kugler, Amsterdam, pp 41–46

  17. Jansen C (1970) Homo- and heterogenous grafts in reconstruction of the sound conduction system. Acta Oto Rhino Laryngol Belg 24: 60–65

    Google Scholar 

  18. Kartush J, Linstrom C, Mc Cann P, Graham M (1990) Early gold weight eyelid implantation for facial paralysis. Otolaryngol Head Neck Surg 103: 1016–1023

    PubMed  Google Scholar 

  19. Kuntheseth S (1999) Reanimation of the lagophthalmos using stainless steel weight implantation; a new approach and prospective evaluation. Int J Lepr Other Mycobact Dis 67(2): 129–132

    PubMed  Google Scholar 

  20. Lehner R (1997) Implantatmaterialien für Mittelohr und Mastoid. HNO 10: 745–748

    Article  Google Scholar 

  21. Linder T, Pike V, Linstrom C (1996) Early eyelid rehabilitation in facials nerve paralysis. Laryngoscope 106: 1115–1118

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Maas C, Merwin G, Wilson J, Frey M, Maves M (1990) Comparison of biomaterials for facial bone augmentation. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 116(5): 551–556

    PubMed  Google Scholar 

  23. Maurer J, Madani M, Mann W (1997) Erfahrungen mit Oberlid-Gold-Implantaten bei Fazialisparese. Laryngorhinootologie 76: 106–109

    PubMed  Google Scholar 

  24. May M, Mester S, Shapiro A, Kanal E (1993) Gold weight or spring implants and MRI. Laryngoscope 103(8): 930

    PubMed  Google Scholar 

  25. Merget R, van Kampen V, Bruning T (2003) Immediate type allergies due to metal compounds: platinum salts. Pneumologie 57(10): 606–611

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Mohr A (1997) Prätarsale Platin-Iridium-Implantate zur Therapie des Lagophthalmus bei Fazialisparese — Vorläufige Ergebnisse. Ophthalmologe 94: 600–602

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Morel-Fatio D, Lalardrie J (1964) Palliative surgical treatment of facial paralysis: the palpebral spring. Plast Reconstr Surg 33: 446–456

    PubMed  Google Scholar 

  28. Mühlbauer W, Segeth H, Viessmann A (1973) Restoration of lid function in facial palsy with permanent magnets. Chir Plast 1: 295–304

    Google Scholar 

  29. Müller-Jensen K, Jansen M (1997) 6jährige Erfahrung mit reversibler und operativer Oberlidbeschwerung beim Lagophthalmus. Ophthalmologe 94: 295–299

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Palva T, Palva A, Kärjä J (1973) Ossicular reconstruction in chronic ear surgery. Arch Otolaryngol 98: 340–348

    PubMed  Google Scholar 

  31. Plester D (1968) Die Anwendung prothetischen Materials im Mittelohr. Monatsschr Ohrenheilkd Laryngo Rhinol 102: 105–109

    Google Scholar 

  32. Plester D, Cousins V (1986) Otosclerosis: its modern surgical management. Br J Clin Prac 40: 401–403

    Google Scholar 

  33. Robison M (1974) Stapes prosthesis: stainless steel vs. Teflon. Laryngoscope 84: 1982–1995

    PubMed  Google Scholar 

  34. Rossi F, Incorvaia C, Mauro M (2004) Hypersensitivity reactions to chemotherapeutic antineoplastic agents. Recenti Prog Med. 95(10): 476–481

    Google Scholar 

  35. Schimanski G (1997) Die Arrosion und Nekrose des langen Amboßschenkels nach Otoskleroseoperation. HNO 45: 682–689

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Schoeller T, Gschnitzer C, Wechselberger G, Otto A, Hussl H, Piza-Katzer H (2000) Chronic recurrent, locally destructive siliconomas after breast augmentation by liquid silicone oil. Chirurg 71(11): 1370–1373

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. Schrom T, Goldhahn A, Neumann K, Berghaus A (1999) Risiken der Oberlidgoldimplantation bei periphere Fazialisparese. HNO 47: 262–268

    Article  PubMed  Google Scholar 

  38. Schrom T, Goldhahn A, Stange T, Berghaus A (2000) Implantate zur operativen Therapie des Lagophthalmus. J DGPW 22: 46–47

    Google Scholar 

  39. Schrom T, Goldhahn A, Berghaus A, Stange T (2000) The platinum chain as a new implant for lid loading. Eur Arch Otorhinolaryngol 257: 104–105

    Google Scholar 

  40. Schubert K (1968) Erfahrungsbericht über den Goldstapes. Monatsschr Ohrenheilkd Laryngol Rhinol 102: 59–63

    Google Scholar 

  41. Schuknecht H, Oleksiuk S (1960) The metal prosthesis for stapes ankylosis. Arch Otolaryngol 71: 287–295

    PubMed  Google Scholar 

  42. Seiff S, Sullivan J, Freeman L, Ahn J (1989) Pretarsal fixation of gold weights in facial nerve palsy. Ophthalmic Plast Rekonstr Surg 5(2): 104–109

    Google Scholar 

  43. Seiff S, Chang J (1993) The staged management of ophthalmic complications of facial nerve palsy. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 9: 241–249

    Google Scholar 

  44. Sheehan J (1950) Progress in correction of facial palsy with tantalum wire and mesh. Surgery 27: 122–125

    PubMed  Google Scholar 

  45. Steinemann S (1980) Corrosion of surgical implants. In vivo and in vitro tests. In: Winter G, Leray J, Groot K ed (eds) Evaluation of biomaterials. Wiley, New York, pp 1–33

  46. Townsend D (1992) Eyelid reanimation for the treatment of paralytic lagophthalmos: historical perspectives and current applications of the gold weight implant. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 8(3): 196–201

    Google Scholar 

  47. Wullstein H (1953) Die Tympanoplastik als gehörverbessernde Operation bei Otitis media chronica und ihre Resultate. In: Gerlings P, Struben W (Hrsg) Kongressbericht des fünften internationalen Kongresses für Otorhinolaryngologie. Amsterdam, S 104–118

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Schrom, T., Taege, C., Wolf, G. et al. Histopathologie nach Implantation von Lidgewichten. HNO 54, 591–598 (2006). https://doi.org/10.1007/s00106-005-1346-7

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