Skip to main content
Log in

Frontal fibrosierende Alopezie Kossard

Frontal fibrosing alopecia

  • Übersichten
  • Published:
Der Hautarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Innerhalb der Gruppe der vernarbenden Alopezien wird die 1994 erstmals von Kossard beschriebene frontal fibrosierende Alopezie (FFA) als Variante des Lichen planopilaris (LPP) eingeordnet. Diese Klassifikation beruht auf der Beurteilung der histopathologischen Befunde der FFA und des LPP, die identisch und somit nicht voneinander abzugrenzen sind. Das klinische Bild der FFA ist hingegen sehr charakteristisch und durch eine räumliche Abgrenzung verschiedener Effloreszenzen geprägt. Typischerweise bei Frauen in der Postmenopause findet sich frontotemporal eine bandförmige, mehrere Zentimeter breite Atrophie. Im dadurch zurückweichenden Haaransatz zeigen sich in disseminierter Verteilung perifollikuläre Erytheme und Papeln. Bei der Mehrzahl der Patienten kommt es zu einem Verlust der Augenbrauen. Nur vereinzelt werden zusätzlich umschriebene Alopezien und perifollikuläre Papeln an den Extremitäten oder am Stamm beobachtet. Ätiologie und Pathogenese der FFA sind ungeklärt. Diskutiert werden hormonell bedingte Involutionsphänomene am Follikel, genetische Faktoren und in Anlehnung an den Lichen ruber planus bzw. den LPP eine T‑Zell-vermittelte zytotoxische Autoimmunreaktion sowie eine Störung der Lipidhomöostase. Die Behandlung der FFA ist schwierig. Die Atrophie lässt sich mit den heute zur Verfügung stehenden Therapiemöglichkeiten nicht beeinflussen. Zur Behandlung der follikulären Entzündungsreaktionen werden lokal hauptsächlich Glukokortikoide und systemisch Hydroxychloroquin, Antiandrogene und Tetrazykline eingesetzt.

Abstract

Within the group of cicatricial alopecias, Kossard first described frontal fibrosing alopecia (FFA) in 1994 as a variant of lichen planopilaris (LPP). This classification is based on the histopathological findings of FFA and LPP, which are identical and therefore not separable. The clinical picture of FFA, however, is very characteristic and marked by regionally distinct structures of the skin. Typically, postmenopausal women present with a band-shaped atrophy that is several centimeters wide located in the frontotemporal area. Adjacent to the hairline, perifollicular erythema and papules can be found. In the majority of patients there is a loss of the eyebrows. Circumscribed alopecia and perifollicular papules occur only rarely on the extremities or the trunk. Etiology and pathogenesis of FFA are unclear. Hormone-related involutionary phenomena of the follicle, genetic factors, disruption of lipid homeostasis, and in accordance with the lichen planus associated T‑cell cytotoxic autoimmune response are discussed. Treatment of FFA is difficult. Atrophy cannot be influenced by the currently available treatment options. With regard to the follicular inflammation, topical steroids and systemic hydroxychloroquine, antiandrogens, and tetracyclines are mainly used on a topical basis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Armenores P, Shirato K, Reid C, Sidhu S (2010) Frontal fibrosing alopecia associated with generalized hair loss. Australas J Dermatol 51:183–185

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Assouly P, Reygagne P (2009) Lichen planopilaris: update on diagnosis and treatment. Semin Cutan Med Surg 28:3–10

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Berliner JG, McCalmont TH, Price VH et al (2014) Frontal fibrosing alopecia and lichen planus pigmentosus. J Am Acad Dermatol 71:e26–e27

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Boms S, Gambichler T (2005) Postmenopausale frontale fibrosierende Alopezie (Kossard). Akt Dermatol 31:30–32

    Article  Google Scholar 

  5. Cevasco NC, Bergfeld WF, Remzi BK et al (2007) A case – series of 29 patients with lichen planopilaris: the Cleveland Clinic Foundation experience on evaluation diagnosis, and treatment. J Am Acad Dermatol 57:47–53

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Chew AL, Bashir SJ, Wain EM et al (2010) Expanding the spectrum of frontal fibrosing alopecia: a unifying concept. J Am Acad Dermatol 63:653–660

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Dlova N, Goh C‑L, Tosti A (2013) Familial frontal fibrosing alopecia. Br J Dermatol 168:220–222

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Donati A, Molina L, Doche I et al (2011) Facial papules in frontal fibrosing alopecia: evidence of vellus follicle involvement. Arch Dermatol 147(12):1424–1427. doi:10.1001/archdermatol.2011.321

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Feldmann R, Harms M, Saurat J‑H (1996) Postmenopausale frontale fibrosierende Alopezie. Hautarzt 47(7):553–556. doi:10.1007/s001050050466

    Article  Google Scholar 

  10. Fernández-Crehuet P, Rodrgues-Barata AR, Vañó-Galván S et al (2015) Trichoscopic features of frontal fibrosing alopecia: results in 249 patients. J Am Acad Dermatol 72:357–359

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Harries MJ, Paus R (2009) Scarring alopecia in the PPAR-γ connection. J Invest Dermatol 129:1066–1070

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Harries MJ, Meyer K, Chaudhry I et al (2013) Lichen planopilaris is characterized by immune privilege collapse of the hair follicle’s epithelial stem cell niche. J Pathol 231:236–247

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Hermes B, Paus R (1998) „Vernarbende“ Alopezien. Hautarzt 49:462–472

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Hu HM, Zhang SB, Lei XH et al (2012) Estrogen leads to reversible hair cycle retardation through inducing premature catagen and maintaining telogen. PLoS ONE 7:e40124

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Karnik P, Tekeste Z, McCormick TS et al (2009) Hair follicle stem cell-specific PPARγ deletion causes scarring alopecia. J Invest Dermatol 129:1243–1257

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Kossard S (1994) Postmenopausal frontal fibrosing alopecia: scarring alopecia in a pattern distribution. Arch Dermatol 130:770–774

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Kossard S, Lee MS, Wilkinson B (1997) Postmenopausal frontal fibrosing alopecia: a frontal variant of lichen planopilaris. J Am Acad Dermatol 36:59–66

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Ladizinski B, Bazakas A, Selim MA et al (2013) Frontal fibrosing alopecia: a retrospective review of 19 patients seen at Duke University. J Am Acad Dermatol 68:749–755

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Lehman JS, Tollefson MM, Gibson LE (2009) Lichen planus. Int J Dermatol 48:682–694

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. López-Pestaña A, Tuneu A, Lobo C et al (2015) Facial lesions in frontal fibrosing alopecia (FFA): clinicopathological features in a series of 12 cases. J Am Acad Dermatol 73(987):1–6

    Google Scholar 

  21. MacDonald A, Clark C, Holmes S (2012) Frontal fibrosing alopecia: a review of 60 cases. J Am Acad Dermatol 67:955–961

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Macpherson M, Hohendorf-Ansari P, Trüeb RM (2015) Nail involvement in frontal fibrosing alopecia. Int J Trichology 7:64–66

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Meinhard J, Stroux A, Lünnemann L et al (2014) Lichen planopilaris: Epidemiologie und Prävalenz seiner Subtypen – eine retrospektive Analyse an 104 Patienten. J Dtsch Dermatol Ges 12:229–235

    PubMed  Google Scholar 

  24. Mirmirani P, Karnik P (2009) Lichen planopilaris treated with a peroxisome proliferator – activated receptor gamma agonist. Arch Dermatol 145:1363–1366

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Moreno-Ramirez D, Camacho Martinez F (2005) Frontal fibrosing alopecia: a survey in 16 patients. J Eur Acad Dermatol Venereol 19:700–705

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Pirmez R, Donati A, Valente NS et al (2014) Glabellar red dots in frontal fibrosing alopecia: a further clinical sign of vellus follicle involvement. Br J Dermatol 170:745–746

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Samrao A, Chew AL, Price V (2010) Frontal fibrosing alopecia: a clinical review of 36 patients. Br J Dermatol 163:1296–1300

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Schröder C, von Felbert V, Rübben A (2006) Postmenopausale frontale fibrosierende Alopezie. Hautarzt 57:440–442

    Article  Google Scholar 

  29. Sperling LC, Solomon AR, Whiting DA (2000) A new look of scarring alopecia. Arch Dermatol 136:235–242

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Stockmeier M, Kunte C, Sander CA et al (2002) Frontale fibrosierende Alopezie Kossard bei einem Mann. Hautarzt 53:409–411

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Tan KT, Messenger AG (2009) Frontal fibrosing alopecia: clinical presentations and prognosis. Br J Dermatol 160:75–79

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Templeton SF, Solomon AR (1994) Scarring alopecia: a classification based on microscopic criteria. J Cutan Pathol 21:97–109

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Toledo-Pastrana T, Garcia Hernández MJ, Camacho Martinez F (2013) Perifolliular erythema as a trichoscopy sign of progression in frontal fibrosing alopecia. Int J Trichology 5:151–153

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  34. Tosti A, Piraccini BM, Iorizzo M et al (2015) Frontal fibrosing alopecia in postmenopausal women. J Am Acad Dermatol 52:55–60

    Article  Google Scholar 

  35. Trémezaygues L, Vogt T, Müller CSL (2012) Frontale fibrosierende Alopezie mit androgenetischem Muster. Hautarzt 63:411–414

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Trüeb RM, Torricelli R (1998) Lichen planopilaris unter dem Bild einer postmenopausalen frontalen fibrosierenden Alopezie (Kossard). Hautarzt 49:388–391

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. Vañó-Galván S, Molina-Ruiz AM, Serrano-Falcón C et al (2014) Frontal fibrosing alopecia: a multicenter review of 355 patients. J Am Acad Dermatol 70:670–678

    Article  PubMed  Google Scholar 

  38. Wagner G, Rose C, Sachse MM (2013) Der Lichen ruber planus und seine klinisch-morphologischen Varianten. J Dtsch Dermatol Ges 11:309–319

    PubMed  Google Scholar 

  39. Wolf R, Ruzicka R, Rupec RA (2010) Pleomorphismus des Lichen ruber – klinische Variationsbreite, Pathogenese und Therapie. Akt Dermatol 36:180–185

    Article  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die histologischen Aufnahmen und die dazugehörigen Erläuterungen wurden freundlicherweise von Herrn Priv.-Doz. Dr. med. C. Rose, Dermatohistologisches Einsendelabor Lübeck, zur Verfügung gestellt.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to G. Wagner.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

G. Wagner, V. Meyer und M.M. Sachse geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Wagner, G., Meyer, V. & Sachse, M.M. Frontal fibrosierende Alopezie Kossard. Hautarzt 67, 891–896 (2016). https://doi.org/10.1007/s00105-016-3855-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-016-3855-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation