Zusammenfassung
Die Krebsstammzelle ist elementar von ihrem Homingareal (Mikroenvironment) geprägt und abhängig. Die Kenntnis der Hüllfaszien erleichtert eine operative Entfernung des Homingareals. Zu ihm gehören neben dem Fettgewebe u.a. die regionären Lymphknoten. Primärkrebse und deren Lokalrezidive verharren in ihren Homingarealen. Nur ihre gelungene operative Entfernung verspricht lang anhaltende Symptomfreiheit. Im Tumor, auch im Lokalrezidiv, bilden sich Lymphgefäße, je maligner, desto mehr. Auch die Anzahl befallener Lymphknoten ist vom Malignitätsgrad abhängig und damit ist die Prognose festgelegt.
Eine folgende Untersuchung weist nach, dass das Grading im mikromolekularen Bereich nach den Erbgesetzen abläuft. Adjuvante Maßnahmen z. B. bei Tumorstreuung (Fernmetastasen) provozieren eine Zellauslese.
Abstract
Cancer stem cells are fundamentally predetermined and preconditioned by their local microenvironment, or homing area. Knowledge of the exact location of the fascias that envelop organs is helpful in planning resection of these homing areas. The resectate usually includes adipose tissue and the regional lymph nodes. Primary cancers and subsequent local recurrences most often remain within their homing areas. Only removal of the entire anatomic unit ensures that the patient will be free from symptoms and recurrent disease. Within the tumor masses of primary cancers and recurrent lesions, lymph vessels are formed as the tumor grows. The higher the grade of malignancy, the more extensive is generally this formation of lymph vessels; even the number of lymph nodes is dependent on the grade of malignancy. These factors ultimately determine the long-term prognosis. An additional study provides evidence that tumor grading at the molecular levels follows Mendelian laws of inheritance.
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Stelzner, F., Friedrichs, N. & von Mallek, D. Hüllfaszien, Homingareal und Lymphgefäße sind krebsarretierend. Chirurg 80, 216–222 (2009). https://doi.org/10.1007/s00104-008-1660-1
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