Zusammenfassung
Das distale Rektumviertel ist ein Kloakenanteil. Nur die proximalen drei Viertel gehören zum Darm. Nur sie haben ein Mesorektum. Zehn Besonderheiten kennzeichnen das kloakogene Rektumviertel: 1. die Blut- und Lymphgefäßversorgung, 2. die embryologischen und vergleichend anatomischen Befunde, 3. das zentrale Haltesystem der Denonvilliers-Faszie, 4. die besondere Innervation, 5. die Missbildung des Kontinenzorgans, 6. die MR-Bilder und die histologischen Großschnitte, 7. die PET-CT-Befunde, 8. die Muskelwandarchitektur, 9. die Kontinenzregulation, 10. der Sitz der meisten postoperativen Lokalrezidive des Rektumkarzinoms trotz automatischer Entfernung des Mesorektums, seit 100 Jahren.
Abstract
The distal quarter of the rectum is derived from the cloaca and can be viewed as a specialized “sensory organ”. Only the proximal three quarters of the rectum stem phylogenetically from intestinal tissues. Therefore, only this upper portion has an associated mesorectum. A significant amount of data support the notion that profound differences exist between the enterogenic, upper segments and the cloacogenic, lower segment of the rectum: 1. differing supply with blood and Iymph vessels, 2. embryologic and comparative anatomic findings, 3. the central support system provided by Denonvilliers’ fascia, 4. specialized innervation, 5. malformations of the continence organ, 6. findings on magnetic resonance images and histologic macro sections, 7. findings on PET-CT images, 8. the muscular wall architecture of different portions of the rectum, 9. differences in basic function (storage vs continence), 10. location of most postoperative local recurrences of rectal carcinomas, even when complete mesorectal resection was performed, since hundred jears.
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Stelzner, F., Biersack, H.J. & von Mallek, D. Unteres, kloakogenes Rektumviertel. Chirurg 77, 273–280 (2006). https://doi.org/10.1007/s00104-005-1145-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-005-1145-4