Skip to main content
Log in

Klinische Wertigkeit und zukünftige Aspekte der "Sentinel Node Biopsy" beim Mammakarzinom

Clinical usefulness and perspectives of sentinel node biopsy in the management of breast cancer

  • Originalia
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Introduction. In view of its predictive potential, axillary nodal status plays a particularly important role in breast cancer. The concept of sentinel node biopsy (SNB) revealed an accurate method with low postoperative morbidity for staging the axilla in patients with lymph node-negative breast cancer. The aim of this study was to show that SNB alone must have a place in routine clinical work and is reliable after preoperative chemotherapy (PC) and also in patients with multicentric tumors (MC).

Patients and method. Between April 1997 and March 2002, a total of 300 SNBs were performed in patients with uni- or bilateral breast cancer. Of them, 45 who had completed PC and13 with multicentric lesions underwent SNB followed by axillary dissection. The sentinel nodes (SN) were labeled with a blue dye and radioactive colloids. Median follow-up was 33.6 months (range 8.2–67.0) (StAw 1.4).

Results. The detection rate in the learning phase was 81.8% and later 93.5%, independently of the size of the primary tumor. Overall accuracy and negative predictive value of the first 55 patients, after PC and in those with MC came to 97.8% and 96.7%, 97.6%, 95.8% and 100%, respectively. Through focused pathologic examination, staging was improved in 11.3% of patients. A year after the procedure, one patient developed recurrence. Morbidity after SNB alone was significantly lower than after axillary dissection.

Conclusion. Our experience shows SNB to be reliable and accurate for axillary staging in breast cancer patients. Morbidity after SNB alone was low. Conclusive data on the local recurrence rate are not yet available. Under certain conditions, SNB appears to have future clinical potential, even in patients with PC and MC, which must be confirmed in further multicentric studies.In the meantime, this method has attained definite value in the surgical therapy of breast cancer patients.

Zusammenfassung

Einleitung. Dem axillären Lymphknotenstatus kommt beim Mammakarzinom aufgrund seiner prognostischen Bedeutung ein besonderer Stellenwert zu. Eine Aufgabe dieser Studie war es, die Durchführbarkeit und Verlässlichkeit der "Sentinel Node Biopsy" (SNB) im klinischen Alltag aufzuzeigen, eine weitere die Überprüfung dieses Konzeptes auch bei Patienten nach präoperativer Chemotherapie (PC) und bei multizentrischen Tumoren (MC).

Patienten und Methode. Vom April 1997 bis März 2002 erfolgte insgesamt 300-mal bei Patienten mit einem ein- oder doppelseitigem Mammakarzinom eine SNB. Darunter fanden sich auch 45 Patienten nach PC und 13 Patienten mit MC. Die Überprüfung der postoperativen Schulter-Arm-Morbidität erfolgte in getrennten Nachsorgeuntersuchungen. Die mittlere Beobachtungszeit betrug im Mittel 33,6 Monate (Range 8,2–67,0), StAw1,4.

Ergebnisse. Die Auffindungsraten des SN betrugen in der Lernphase 81,8%, später 93,5% und waren unabhängig von der Tumorgröße. Die Effizienz und der negative prädiktive Wert nach den ersten 55 Patienten sowie nach präoperativer Chemotherapie und bei Multizentrizität betrugen 97,7% und 96,7%, 97,6% und 95,8% sowie 100%. Durch die serielle und immunhistochemische Aufarbeitung des SN konnten bei zusätzlich 11,3% der Patienten Mikrometastasen diagnostiziert werden. Bei einer Patientin nach alleiniger SNB trat nach einem Jahr gleichzeitig ein supraklavikuläres und axilläres Lymphknotenrezidiv auf. Die Morbidität nach SNB ohne Axilladissektion war signifikant geringer als nach konventioneller Axilladissektion.

Konklusion. Auch unsere Ergebnisse zeigen,dass die SNB bei Mammakarzinomen ein sicheres Verfahren zum Staging der Axilla darstellt. Die postoperative Morbidität nach ausschließlicher SNB ist gering. Diese Methode dürfte unter bestimmten Voraussetzungen auch nach präoperativer Chemotherapie und bei Multizentrizität klinische Wertigkeit erhalten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Haid.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Haid, A., Koeberle-Wuehrer, R., Offner, F. et al. Klinische Wertigkeit und zukünftige Aspekte der "Sentinel Node Biopsy" beim Mammakarzinom. Chirurg 74, 657–664 (2003). https://doi.org/10.1007/s00104-003-0633-7

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-003-0633-7

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation