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Impact of surface-guided positioning on the use of portal imaging and initial set-up duration in breast cancer patients

Einfluss der Patientenpositionierung mittels optischem Oberflächenscanner auf die Verwendung von Verifikationsaufnahmen und die Dauer der Neueinstellung bei Brustkrebspatientinnen

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Abstract

Objective

The impact of optical surface guidance on the use of portal imaging and the initial set-up duration in patients receiving postoperative radiotherapy of the breast or chest wall was investigated.

Material and methods

A retrospective analysis was performed including breast cancer patients who received postoperative radiotherapy between January 2016 and December 2016. One group of patients received treatment before the optical surface scanner was installed (no-OSS) and the other group was positioned using the additional information derived by the optical surface scanner (OSS). The duration of the initial set-up was recorded for each patient and a comparison of both groups was performed. Accordingly, the differences between planned and actually acquired portal images during the course of radiotherapy were compared between both groups.

Results

A total of 180 breast cancer patients were included (90 no-OSS, 90 OSS) in this analysis. Of these, 30 patients with left-sided breast cancer received radiotherapy in deep inspiration breath hold (DIBH). The mean set-up time was 10 min and 18 s and no significant difference between the two groups of patients was found (p = 0.931). The mean set-up time in patients treated without DIBH was 9 min and 45 s compared to 13 min with DIBH (p < 0.001), as portal imaging was performed in DIBH. No significant difference was found in the number of acquired to the planned number of portal images during the entire radiotherapy treatment for both groups (p = 0.287).

Conclusion

Optical surface imaging is a valuable addition for primary patient set-up. The findings confirm that the addition of surface-based imaging did not prolong the clinical workflow and had no significant impact on the number of portal verification images carried out during the course of radiotherapy.

Zusammenfassung

Zweck

Es wurde der Einfluss von optischen Oberflächenscannern auf die Verwendung von Verifikationsaufnahmen und die Dauer der Neueinstellung bei Patientinnen, die eine postoperative Radiotherapie der Brust oder Thoraxwand erhalten untersucht.

Material und Methoden

Es wurde eine retrospektive Analyse von Patientinnen, welche zwischen Januar und Dezember 2016 eine postoperative Radiotherapie erhielten, durchgeführt. Die eine Gruppe von Patientinnen wurde behandelt, bevor der Oberflächenscanner implementiert wurde (no-OSS), und die andere Gruppe wurde unter Zuhilfenahme des Oberflächenscanners gelagert (OSS). Die Dauer der Neueinstellung wurde für jede Patientin erhoben und die Gruppen wurden verglichen. Ebenfalls wurden die Unterschiede zwischen den geplanten Verifikationen und den tatsächlich durchgeführten Verifikationen über die Dauer der Bestrahlungsserie zwischen beiden Gruppen verglichen.

Ergebnisse

Es wurden insgesamt 180 Brustkrebspatientinnen eingeschlossen (90 no-OSS, 90 OSS). Hiervon wurden 30 Patientinnen mit linksseitigem Brustkrebs in tiefer Inspiration („deep inspiration breath hold“ [DIBH]) bestrahlt. Die durchschnittliche Neueinstellungszeit betrug 10 min und 18 s und es wurde kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden Gruppen gefunden (p = 0,931). Die durchschnittliche Dauer der Neueinstellung bei Patientinnen, die ohne DIBH bestrahlt wurden, betrug 9,45 min, während hingegen bei Patientinnen mit DIBH 13 min (p < 0,001), weil die Verifikationsaufnahmen in DIBH durchgeführt wurden. Es zeigte sich kein signifikanter Unterschied in der Anzahl der geplanten, zu den durchgeführten Verifikationen über die Gesamtzeit der Bestrahlungsserie (p = 0,287).

Schlussfolgerung

Optische Oberflächenscanner liefern wertvolle zusätzliche Informationen bei der Patientenpositionierung. Unsere Ergebnisse bestätigen, dass der Einsatz von Oberflächenscannern den klinischen Ablauf nicht verzögert und die Anzahl der durchgeführten Verifikationsaufnahmen im Verlauf einer Bestrahlungsserie nicht beeinflusst.

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References

  1. Corradini S et al (2017) Trends in use and outcome of postoperative radiotherapy following mastectomy: a population-based study. Radiother Oncol 122(1):2–10

    Article  Google Scholar 

  2. Pazos M et al (2019) Dose variability in different lymph node levels during locoregional breast cancer irradiation: the impact of deep-inspiration breath hold. Strahlenther Onkol 195(1):13–20

    Article  Google Scholar 

  3. Krug D et al (2018) Neoadjuvant chemotherapy for breast cancer-background for the indication of locoregional treatment. Strahlenther Onkol 194(9):797–805

    Article  Google Scholar 

  4. Freislederer P et al (2015) Characteristics of gated treatment using an optical surface imaging and gating system on an Elekta linac. Radiat Oncol 10:68

    Article  Google Scholar 

  5. Gaisberger C et al (2013) Three-dimensional surface scanning for accurate patient positioning and monitoring during breast cancer radiotherapy. Strahlenther Onkol 189(10):887–893

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Alderliesten T et al (2013) Accuracy evaluation of a 3‑dimensional surface imaging system for guidance in deep-inspiration breath-hold radiation therapy. Int J Radiat Oncol Biol Phys 85(2):536–542

    Article  Google Scholar 

  7. Li S et al (2012) Initial validation and clinical experience with 3D optical-surface-guided whole breast irradiation of breast cancer. Technol Cancer Res Treat 11(1):57–68

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Walter F et al (2016) Evaluation of daily patient positioning for radiotherapy with a commercial 3D surface-imaging system (Catalyst). Radiat Oncol 11(1):154

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Reitz D et al (2018) Real-time intra-fraction motion management in breast cancer radiotherapy: analysis of 2028 treatment sessions. Radiat Oncol 13(1):128

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Schönecker S et al (2016) Treatment planning and evaluation of gated radiotherapy in left-sided breast cancer patients using the Catalyst(TM)/Sentinel(TM) system for deep inspiration breath-hold (DIBH). Radiat Oncol 11(1):143

    Article  Google Scholar 

  11. Hoisak JDP, Pawlicki T (2018) The role of optical surface imaging systems in radiation therapy. Semin Radiat Oncol 28(3):185–193

    Article  Google Scholar 

  12. Stieler F et al (2013) A novel surface imaging system for patient positioning and surveillance during radiotherapy. a phantom study and clinical evaluation. Strahlenther Onkol 189(11):938–944

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Stieler F et al (2012) Clinical evaluation of a commercial surface-imaging system for patient positioning in radiotherapy. Strahlenther Onkol 188(12):1080–1084

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Piroth MD et al (2019) Heart toxicity from breast cancer radiotherapy: current findings, assessment, and prevention. Strahlenther Onkol 195(1):1–12

    Article  Google Scholar 

  15. Batin E et al (2016) Can surface imaging improve the patient setup for proton postmastectomy chest wall irradiation? Pract Radiat Oncol 6(6):e235–e241

    Article  Google Scholar 

  16. Carl G et al (2018) Optical surface scanning for patient positioning in radiation therapy: a prospective analysis of 1902 fractions. Technol Cancer Res Treat. https://doi.org/10.1177/1533033818806002

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Cravo Sá A et al (2018) Radiotherapy setup displacements in breast cancer patients: 3D surface imaging experience. Rep Pract Oncol Radiother 23(1):61–67

    Article  Google Scholar 

  18. Shah AP et al (2013) Clinical evaluation of interfractional variations for whole breast radiotherapy using 3‑dimensional surface imaging. Pract Radiat Oncol 3(1):16–25

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Franziska Walter.

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Conflict of interest

M. Pazos, F. Walter, D. Reitz, S. Schönecker, D. Konnerth, A. Schäfer, M. Rottler, K.‑M. Niyazi and C. Belka declare that they have no competing interests. F. Alongi, P. Freislederer, and S. Corradini received speaker fees and travel reimbursement from C-RAD AB (Uppsala, Sweden).

Additional information

Montserrat Pazos and Franziska Walter contributed equally.

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Pazos, M., Walter, F., Reitz, D. et al. Impact of surface-guided positioning on the use of portal imaging and initial set-up duration in breast cancer patients. Strahlenther Onkol 195, 964–971 (2019). https://doi.org/10.1007/s00066-019-01494-x

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