Abstract
Objective
The impact of optical surface guidance on the use of portal imaging and the initial set-up duration in patients receiving postoperative radiotherapy of the breast or chest wall was investigated.
Material and methods
A retrospective analysis was performed including breast cancer patients who received postoperative radiotherapy between January 2016 and December 2016. One group of patients received treatment before the optical surface scanner was installed (no-OSS) and the other group was positioned using the additional information derived by the optical surface scanner (OSS). The duration of the initial set-up was recorded for each patient and a comparison of both groups was performed. Accordingly, the differences between planned and actually acquired portal images during the course of radiotherapy were compared between both groups.
Results
A total of 180 breast cancer patients were included (90 no-OSS, 90 OSS) in this analysis. Of these, 30 patients with left-sided breast cancer received radiotherapy in deep inspiration breath hold (DIBH). The mean set-up time was 10 min and 18 s and no significant difference between the two groups of patients was found (p = 0.931). The mean set-up time in patients treated without DIBH was 9 min and 45 s compared to 13 min with DIBH (p < 0.001), as portal imaging was performed in DIBH. No significant difference was found in the number of acquired to the planned number of portal images during the entire radiotherapy treatment for both groups (p = 0.287).
Conclusion
Optical surface imaging is a valuable addition for primary patient set-up. The findings confirm that the addition of surface-based imaging did not prolong the clinical workflow and had no significant impact on the number of portal verification images carried out during the course of radiotherapy.
Zusammenfassung
Zweck
Es wurde der Einfluss von optischen Oberflächenscannern auf die Verwendung von Verifikationsaufnahmen und die Dauer der Neueinstellung bei Patientinnen, die eine postoperative Radiotherapie der Brust oder Thoraxwand erhalten untersucht.
Material und Methoden
Es wurde eine retrospektive Analyse von Patientinnen, welche zwischen Januar und Dezember 2016 eine postoperative Radiotherapie erhielten, durchgeführt. Die eine Gruppe von Patientinnen wurde behandelt, bevor der Oberflächenscanner implementiert wurde (no-OSS), und die andere Gruppe wurde unter Zuhilfenahme des Oberflächenscanners gelagert (OSS). Die Dauer der Neueinstellung wurde für jede Patientin erhoben und die Gruppen wurden verglichen. Ebenfalls wurden die Unterschiede zwischen den geplanten Verifikationen und den tatsächlich durchgeführten Verifikationen über die Dauer der Bestrahlungsserie zwischen beiden Gruppen verglichen.
Ergebnisse
Es wurden insgesamt 180 Brustkrebspatientinnen eingeschlossen (90 no-OSS, 90 OSS). Hiervon wurden 30 Patientinnen mit linksseitigem Brustkrebs in tiefer Inspiration („deep inspiration breath hold“ [DIBH]) bestrahlt. Die durchschnittliche Neueinstellungszeit betrug 10 min und 18 s und es wurde kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden Gruppen gefunden (p = 0,931). Die durchschnittliche Dauer der Neueinstellung bei Patientinnen, die ohne DIBH bestrahlt wurden, betrug 9,45 min, während hingegen bei Patientinnen mit DIBH 13 min (p < 0,001), weil die Verifikationsaufnahmen in DIBH durchgeführt wurden. Es zeigte sich kein signifikanter Unterschied in der Anzahl der geplanten, zu den durchgeführten Verifikationen über die Gesamtzeit der Bestrahlungsserie (p = 0,287).
Schlussfolgerung
Optische Oberflächenscanner liefern wertvolle zusätzliche Informationen bei der Patientenpositionierung. Unsere Ergebnisse bestätigen, dass der Einsatz von Oberflächenscannern den klinischen Ablauf nicht verzögert und die Anzahl der durchgeführten Verifikationsaufnahmen im Verlauf einer Bestrahlungsserie nicht beeinflusst.
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M. Pazos, F. Walter, D. Reitz, S. Schönecker, D. Konnerth, A. Schäfer, M. Rottler, K.‑M. Niyazi and C. Belka declare that they have no competing interests. F. Alongi, P. Freislederer, and S. Corradini received speaker fees and travel reimbursement from C-RAD AB (Uppsala, Sweden).
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Montserrat Pazos and Franziska Walter contributed equally.
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Pazos, M., Walter, F., Reitz, D. et al. Impact of surface-guided positioning on the use of portal imaging and initial set-up duration in breast cancer patients. Strahlenther Onkol 195, 964–971 (2019). https://doi.org/10.1007/s00066-019-01494-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-019-01494-x