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A novel surface imaging system for patient positioning and surveillance during radiotherapy

A phantom study and clinical evaluation

Neues oberflächenbasiertes Bildsystem zur Positionierung und Kontrolle der Patienten während der Strahlentherapie

Phantomstudie und klinische Bewertung

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Abstract

Background

The use of optical surface positioning to support or replace X-ray-based image-guided radiotherapy (IGRT) may reduce patient exposure to extra dose. In specifically designed phantom tests, we analyzed the potential of a new scanning device preclinically. The system’s clinical performance was evaluated in comparison to cone-beam computed tomography (CBCT) in a prospective study.

Materials and methods

We first evaluated the scanning performance in terms of accuracy and reproducibility using phantom tests. An institutional review board (IRB)-approved clinical evaluation encompassing 224 fractions in 13 patients treated in three different regions (head and neck, thorax, pelvis) was then performed. Patients were first positioned using CBCT and then scanned with the CatalystTM (C-RAD, Uppsala, Sweden) optical system to define the resulting difference vector.

Results

Individual system settings are necessary for different scanning conditions. Reproducibility tests with phantoms showed a mean difference of 0.25 ± 0.21 cm. Accuracy tests showed a mean difference of less than 0.52 ± 0.41 cm. Considering all patients, clinical data showed residual target position differences between CatalystTM (surface-driven) and CBCT (target-driven) systems within 0.07 ± 0.28 cm/− 0.13 ± 0.40 cm/0.15 ± 0.36 cm/0.11 ± 1.57°/− 0.43 ± 1.68/− 0.10 ± 1.67° (lateral/longitudinal/vertical/rotation/roll/pitch).

Conclusion

Scanning quality depends on the color and shape of the scanned surface. Upon prospective clinical evaluation, excellent agreement between target- and contour driven positioning was observed. CatalystTM may reduce CBCT scan frequency in patients where tumor location is fixed relative to the surface.

Zusammenfassung

Hintergrund

Die optische Oberflächenpositionierung zur Unterstützung oder zum Ersatz von röntgenstrahlenbasierender IGRT kann die Strahlenbelastung des Patienten reduzieren. In speziellen Phantomtest wurde das Potential eines neuen Systems untersucht und das klinische Potential im Vergleich zur Cone-Beam-Computertomographie (CBCT) in einer prospektiven Studie evaluiert.

Materialien und Methoden

Wir evaluierten das Potential des Systems bezüglich Genauigkeit und Reproduzierbarkeit in Phantomtests und analysierten eine durch die IRB genehmigte Studie, welche 224 Fraktionen aus 13 Patienten in 3 unterschiedlichen Regionen umfasste (Kopf-Hals, Thorax und Abdomen). Die Patienten wurden zuerst mit CBCT positioniert und anschließend mit dem optischen System CatalystTM (C-RAD, Uppsala, Schweden) gescannt, um den Unterschied zu ermitteln.

Ergebnisse

Individuelle Systemeinstellungen sind für unterschiedliche Abtastbedingungen notwendig. Die Reproduzierbarkeitstests anhand Phantomen zeigten eine mittlere Abweichung von 0,25 ± 0,21 cm. Genauigkeitsanalysen ergaben eine mittlere Abweichung von weniger als 0,52 ± 0,41 cm. Die klinischen Ergebnisse wiesen eine Abweichung von CatalystTM (oberflächenbasiert) zu CBCT (zielvolumenbasiert) über alle Patienten von 0,07 ± 0,28 cm/− 0,13 ± 0,40 cm/0,15 ± 0,36 cm/0,11 ± 1,57°/− 0,43 ± 1,68/− 0,10 ± 1,67° (lateral/longitudinal/vertikal/Rotation/Rollen/Kippen) auf.

Schlussfolgerung

Die Abtastqualität hängt von Farbe und Kontur der Oberfläche ab. Die Auswertung der klinischen Studie zeigte hervorragende Übereinstimmung zwischen zielvolumen- und oberflächenbasierter Positionierung. CatalystTM ermöglicht eine Reduzierung der CBCT-Anzahl bei Patienten mit fester Tumoroberflächenrelation.

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Financial support

This work was supported within the framework of a Research Cooperation Agreement between the Department of Radiation Oncology, Mannheim University Medical Center and C-Rad (Sweden).

Compliance with ethical guidelines

Conflict of interest. F. Stieler, F. Wenz, M. Shi and F. Lohr state that there are no conflicts of interest.

All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.

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Correspondence to F. Stieler Ph.D..

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Stieler, F., Wenz, F., Shi, M. et al. A novel surface imaging system for patient positioning and surveillance during radiotherapy. Strahlenther Onkol 189, 938–944 (2013). https://doi.org/10.1007/s00066-013-0441-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-013-0441-z

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