Abstract
Purpose
The aim of our study was to assess the prognostic value of tumor volume compared to and in addition to T-stage on local control (LC), disease-free survival (DFS), and overall survival (OS) in glottic and supraglottic laryngeal carcinoma patients.
Patients and methods
In 150 patients, we determined tumor volume on diagnostic CT scans. We applied crude and multivariable Cox regression analysis to relate volume (continuous), T-stage and the combination to 5-year DFS, OS, and LC. Before, we examined the linearity assumption of the association between volume and outcome with restricted cubic spline functions. Prognostic performance of the models was examined by determination of the model’s discrimination. Discriminative ability was determined with the C statistic referring to the ability to discriminate between patients who do and do not develop an event during follow-up.
Results
A strong association between tumor volume and DFS and OS was found. The restricted cubic spline plot did not indicate a non-linear relationship between tumor volume and DFS and local control. Tumor volume demonstrated a better discriminative ability to predict DFS and OS compared to T-stage (0.68 and 0.57 vs. 0.59 and 0.54, respectively). For local control, T-stage showed a higher discriminative ability than tumor volume (0.63 vs. 0.61). The combined model increased discriminative power (0.69).
Conclusion
Volume seems to be more important than T-stage in prediction of DFS or OS in laryngeal squamous cell carcinoma patients. Perhaps prediction of DFS, OS, and LC could be improved by including tumor volume into the staging process.
Zusammenfassung
Ziel
Ziel der Studie war es, die prognostischen Werte des Tumorvolumens und/oder des T-Stadiums hinsichtlich der Entwicklung eines Lokalrezidivs (LC), des krankheitsfreien Überlebens (DFS) und des Gesamtüberlebens (OS) für Patienten mit glottischen und supraglottischen Larynxkarzinomen vergleichend zu bewerten.
Patienten und Methodik
Das Volumen des primären Larynxkarzinoms wurde in 150 Patienten mittels Computertomographie bestimmt. Anschließend wurden die Zusammenhänge von Tumorvolumen, T-Stadium und die Kombination beider Kriterien mit dem DFS, OS und der Entwicklung eines Lokalrezidivs nach 5 Jahren mittels univariater und multivariater Cox-Regression analysiert. Die Annahme eines linearen Zusammenhangs zwischen Volumen und therapeutischem Ergebnis wurde mit Hilfe einer quadratischen Approximationsfunktion untersucht. Die Vorhersagekraft der Modelle für das Wiederauftreten von Tumorerkrankungen in der Nachsorgeperiode wurde durch die Auswertung der jeweiligen Grenzwertoptimierungskurve ermittelt.
Ergebnisse
Es wurde ein klarer Zusammenhang zwischen Tumorvolumen und DFS und OS gefunden. Allerdings ergab die Auswertung der quadratischen Approximation keine non-lineare Abhängigkeit des DFS und des LC vom Tumorvolumen. Der prognostische Wert der Untersuchung des Tumorvolumens bezüglich des DFS und OS erwies sich dabei derer des T-Stagings überlegen (jeweils 0,68 und 0,57 vs. 0,59 und 0,54). Bei der Entwicklung eines Lokalrezidivs resultierte für das T-Staging eine bessere Unterscheidung als für die Volumenbestimmung (0,63 vs. 0,61). Die Kombination beider Methoden ergab ebenfalls eine bessere Unterscheidungsfähigkeit (0,69).
Schlussfolgerung
Die Studie zeigt, dass die Voraussagekraft des primären Tumorvolumens bezüglich des DFS und OS bei Larynxkarzinomen derer des T-Stadiums überlegen ist. Eine Ergänzung des T-Staging mit der Untersuchung des Tumorvolumens könnte daher zu einer verbesserten Voraussage von DFS, OS und der Entwicklung eines Lokalrezidivs führen.
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Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest. L.W. van Bockel, E.M. Monninkhof, F.A. Pameijer, and C.H.J. Terhaard state that there are no conflicts of interest.
The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.
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van Bockel, L., Monninkhof, E., Pameijer, F. et al. Importance of tumor volume in supraglottic and glottic laryngeal carcinoma. Strahlenther Onkol 189, 1009–1014 (2013). https://doi.org/10.1007/s00066-013-0467-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-013-0467-2