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Erectile dysfunction after prostate three-dimensional conformal radiation therapy

Correlation with the dose to the penile bulb

Erektile Dysfunktion nach dreidimensionaler konformaler Radiotherapie der Prostata

Korrelation mit der Dosis am Bulbus penis

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Abstract

Purpose

Erectile dysfunction is associated with all the common treatment options for prostate cancer. The aim of this research was to evaluate the relationship between erectile function and radiation dose to the penile bulb (PB) and other proximal penile structures in men receiving conformal radiotherapy (CRT) without hormonal therapy (HT) for prostate cancer, whose sexual function was known before treatment.

Patients and methods

The study included 19 patients treated with 3D-CRT for localized prostate cancer at our department, who were self-reported to be potent before treatment, had not received HT, and had complete follow-up data available. Our evaluation was based on the International Index of Erectile Function (IIEF-5). Dose–volume histograms (DVHs) were used to evaluate the dose to the PB. Statistical analysis was performed with an unconditional logistic regression model.

Results

All patients reported change in potency after radiation. Eight patients (42%) remained potent but showed a decrease of 1 or 2 levels of potency, as defined by the IIEF-5 questionnaire (reduced potency group), while 11 patients (58%) reported a change of higher levels and revealed a severe erectile dysfunction after 2 years (impotence group). Multivariate analysis of morphological and dosimetric variables yielded significance for the mean dose (p = 0.05 with an odds ratio of 1.14 and 95% CI 1–1.30). Patients receiving a mean dose of less than 50 Gy to the PB appear to have a much greater likelihood of maintaining potency.

Conclusion

Our data suggest a possible existence of a dose–volume correlation between the dose applied to the PB and radiation-induced impotence.

Zusammenfassung

Ziel

Die erektile Dysfunktion ist mit allen üblichen Behandlungsoptionen des Prostatakarzinoms assoziiert. Ziel dieser Forschung ist die Analyse der Beziehung zwischen erektiler Funktion und Strahlendosis am Bulbus penis (PB) und anderen proximalen Penisstrukturen bei Männern mit konformaler Radiotherapie (CRT) wegen eines Prostatakarzinoms, aber ohne Hormontherapie (HT), deren sexuelle Funktion vor der Behandlung bekannt war.

Patienten und Methoden

Untersucht wurden 19 Patienten, die wegen eines lokalisierten Prostatakarzinoms mit 3-D-CRT in unserer Klinik behandelt wurden, sich vor der Behandlung als potent bezeichneten, keine HT bekommen hatten und über ein komplettes Follow-up verfügten. Unsere Analyse stützte sich auf den International Index of Erectile Function (IIEF-5). Dosis-Volumen-Histogramme (DVH) wurden verwendet, um die Dosis am PB zu bewerten. Die statistische Analyse wurde mit einem unbedingten logistischen Regressionsmodell durchgeführt.

Ergebnisse

Alle Patienten berichteten von einer Änderung der Potenz nach der Bestrahlung. Potent blieben 8 Patienten (42%), sie zeigten aber eine Abnahme der Potenz um 1 oder 2 Stufen, wie im IIEF-5-Fragebogen definiert (Gruppe mit reduzierter Potenz), während 11 Patienten (58%) von einer Änderung höheren Grades berichteten und nach 2 Jahren eine schwerwiegende erektile Dysfunktion aufwiesen (Gruppe mit Impotenz). In der multivariaten Analyse morphologischer und dosimetrischer Variablen ergab sich Signifikanz für die mittlere Dosis (p = 0,05 bei Odds Ratio von 1,14 und 95%-Konfidenzintervall von 1–1,30). Bei Patienten, die eine mittlere Dosis unter 50 Gy am PB erhalten, besteht anscheinend eine deutlich größere Wahrscheinlichkeit des Potenzerhalts.

Schlussfolgerung

Unsere Daten weisen auf das mögliche Bestehen einer Dosis-Volumen-Korrelation zwischen der am PB verabreichten Dosis und strahleninduzierter Impotenz hin.

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 On behalf of all authors, the corresponding author states that there are no conflicts of interest.

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Correspondence to A. Magli.

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Magli, A., Giangreco, M., Crespi, M. et al. Erectile dysfunction after prostate three-dimensional conformal radiation therapy. Strahlenther Onkol 188, 997–1002 (2012). https://doi.org/10.1007/s00066-012-0227-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-012-0227-8

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