Abstract
Background
Current data suggest that a large extent of the variation in orthodontic root resorption may be explained by differences in individual genetic predisposition. This would imply, however, a similar root resorption reaction in all teeth.
Objective
To determine the incidence and extent of severe external apical root resorptions (SEARR) in maxillary incisors during multibracket (MB) appliance treatment.
Patients and methods
Of the whole sample of patients having completed MB treatment at the University of Giessen between 1991 and 2010 (PTotal=3198), all subjects exhibiting severe root resorptions on at least one maxillary incisor were selected. SEARR were defined according to Malmgren et al. [39] (grade-IV RR=resorption >1/3 root length). Evaluation was performed using orthopantomograms from before and after MB treatment. The crown and root length of the affected teeth were measured. The extent of SEARR was assessed taking pretreatment crown length into consideration.
Results
SEARR was detected in 16 patients. Thus, the incidence of SEARR on maxillary incisors during MB treatment totalled 0.5%. The median of SEARR of the affected incisors was 38.6% of the initial root length (minimum=33.4%, maximum=61.0%). Most subjects exhibited only single affected teeth. Only two subjects (0.06% absolute/12.5% relative) presented four maxillary incisors with SEARR.
Conclusions
The incidence of SEARR on maxillary incisors during MB treatment (0.5%) was very low compared to the literature. With only 12.5% of SEARR patients presenting four affected teeth, local rather than systemic/genetic factors seem to have predisposed the present subjects to SEARR.
Zusammenfassung
Hintergrund
Aktuelle Studien lassen vermuten, dass ein Großteil kieferorthopädisch verursachter Wurzelresorptionen auf eine unterschiedliche genetische Prädisposition der Patienten zurückzuführen ist. Dies ließe jedoch eine prinzipiell ähnliche Wurzelresorptionsreaktion aller Zähne erwarten.
Ziel
Ermittlung der Inzidenz und des Ausmaßes schwergradiger Wurzelresorptionen (SWR) an Oberkiefer(OK)-Inzisivi, die während der Behandlung mit einer Multibracketapparatur (MB) auftraten.
Patienten und Methodik
Das gesamte Patientengut der Jahre 1991 bis 2010 der Poliklinik für Kieferorthopädie Gießen wurde auf Patienten hin untersucht, die mit MB behandelt worden waren (PTotal=3198). Ferner musste sich während der Behandlung eine SWR gemäß Malmgren et al. ([39]; WR Grad IV=WR >1/3 der ursprünglichen Wurzellänge) mindestens eines OK-Inzisivus entwickelt haben. Die SWR-Diagnose erfolgte anhand von Orthopantomogrammen der Zeitpunkte vor und nach MB. Kronen- und Wurzellänge aller betroffenen OK-Inzisivi wurden gemessen und die relative Wurzellängenreduktion unter Berücksichtigung der prätherapeutischen Kronenlänge ermittelt.
Ergebnisse
SWR an OK-Inzisivi nach MB-Behandlung zeigten sich bei 16 Patienten, d. h. die Inzidenz betrug 0,5%. Der Median der WR betroffener OK-Inzisivi lag bei 38,6% der ursprünglichen Wurzellänge (Min=33,4%, Max=61,0%). Die Mehrzahl der Patienten wies nur einen betroffenen Zahn auf. Lediglich bei 2 Patienten (0,06% absolut/12,5% relativ) waren 4 OK-Inzisivi von SWR betroffen.
Schlussfolgerungen
Die Inzidenz von SWR an OK-Inzisivi während MB-Behandlung (0,5%) war im Vergleich zur Literatur niedrig. Da nur 12,5% der SWR-Patienten 4 betroffene Zähne aufwiesen, liegt die Vermutung nahe, dass im vorliegenden Patientengut eher eine lokale als eine systemische bzw. genetische Ursache für die Entstehung der SWR ausschlaggebend war.
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Sehr, K., Bock, N., Serbesis, C. et al. Severe external apical root resorption—local cause or genetic predisposition?. J Orofac Orthop 72, 321–331 (2011). https://doi.org/10.1007/s00056-011-0036-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-011-0036-1