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Accuracy of invisalign® treatments in the anterior tooth region

First results

Genauigkeit von Invisalign®-Behandlungen im Frontzahnbereich

Erste Ergebnisse

  • Original article
  • Published:
Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Aim

To analyse (a) to what extent the pretreatment model at the beginning of the treatment corresponds to the initial position in the ClinCheck® and (b) to what extent the predicted treatment result corresponds to the actual result of the therapy at the end of the treatment.

Material and methods

Pre- and posttreatment models as well as the initial and final position of the ClinCheck with a total of 35 patients aged between 15 and 59 were measured; all of whom were treated by using the Invisalign® technology (Invisalign®, Align Technology, S.C., Calif., USA). The measurement of the initial and final models was conducted by using an electronic digital calliper rule, i.e. that of ClinCheck® using the measurement tool ToothMeasure® of Invisalign® Software. The following parameters in the anterior region were measured: Overjet, Overbite, dental midline shift.

Results

Pretreament models and the initial ClinChecks® revealed slight deviations in the parameters overjet 0.08 mm (standard deviation (SD) 0.3), overbite 0.3 mm (SD 0.4) and dental midline deviation 0.1mm (SD 0.4). The final model and the final ClinCheck® revealed larger deviations: the differences for the Overjet were on average 0.4 mm (SD 0.7), Overbite 0.9 mm (SD 0.9) and dental midline shift 0.4 mm (SD 0.5).

Conclusions

The IT-based transmission of mal-aligned teeth into the ClinCheck® presentation provides sufficiently good accuracy. Tooth corrections in the vertical plane were more difficult to realize. A vertical overcorrection in the final ClinCheck®, a case refinement at the end of the treatment or additional measures (e.g. horizontal beveled attachments or vertical elastics) seems useful to achieve the individually intended therapeutic goal.

Zusammenfassung

Ziel

Ziel dieser Pilotstudie war es zu prüfen, (a) inwieweit das Anfangsmodell zu Behandlungsbeginn mit der Anfangsposition im ClinCheck® und (b) das prognostizierte Behandlungsergebnis mit dem tatsächlichen Therapieergebnis zu Behandlungsende übereinstimmte.

Material und Methode

Es wurden die Anfangs- und Endmodelle sowie die Anfangs- und Endposition des ClinChecks® von insgesamt 35 Patienten im Alter von 15 bis 59 Jahren vermessen, die ausschließlich mit Invisalign® (Align Technology, Santa Clara, CA, USA) behandelt wurden. Die Vermessung der Anfangs- und Endmodelle erfolgte mittels einer elektronischen Digital-Schiebelehre, die des ClinChecks® mittels des Vermessungs-Tool ToothMeasure® der Invisalign® Software. Folgende Parameter im Frontbereich wurden vermessen: Overjet, Overbite, dentale Mittellinienverschiebung (Ober- zu Unterkiefer).

Ergebnisse

Anfangsmodell und Anfangs-ClinCheck® zeigten geringe Abweichungen bezüglich der Parameter; beim Overjet im Mittel 0,08 mm (SD ±0,3 mm), Overbite 0,3 mm (SD ± 0,4 mm), dentale Mittellinenabweichung 0,1 mm (SD ±0,4 mm). End-ClinCheck® und Endmodell zeigten größere Abweichungen: die Differenz betrug für den Overjet durchschnittlich 0,4 mm (SD ±0,7 mm), Overbite 0,9 mm (SD ±0,9 mm) und Mittellinienverschiebung 0,4 mm (SD ±0,5 mm).

Schlussfolgerung

Die EDV basierte Übertragung der klinischen Zahnfehlstellung in die ClinCheck® Darstellung lieferte lediglich minimale Abweichungen. Zahnkorrekturen in der vertikalen Ebene erschienen schwieriger zu realisieren. Daher erscheint eine vertikale Überkorrektur im End-ClinCheck®, ein Case refinement gegen Ende der Behandlung oder unterstützende Maßnahmen (z.B. die Verwendung von horizontal abgeschrägten Attachments oder vertikalen Gummizügen) sinnvoll, um das individuell angestrebte Therapieziel zu erreichen.

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Krieger, E., Seiferth, J., Saric, I. et al. Accuracy of invisalign® treatments in the anterior tooth region. J Orofac Orthop 72, 141–149 (2011). https://doi.org/10.1007/s00056-011-0017-4

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